access_alarm 1394/09/07

مناظره شیخ بهایی با شافعی، درباره حضرت زهرا(سلام الله علیه)

محمد بن حسین بن عبدالصمد حارثی (شیخ بهایی )
متولد ۵۹۳ ه.ق در لبنان – شهر بعلبم ، نسبش به حارث همدانی صحابی جلیل القدر حضرت علی (علیه السلام) می رسد ، در کودکی همراه پدرش به ایران می آید .

در زمان شاه طهماسب اول وارد اصفهان شد و پس از مدت کوتاهی مقبولیت بسیاری پیدا کرد … از بزرگان جهان تشیع در قرن دهم و یازدهم هجری است .
حدودا هشتاد سال عمر کرد و قبرش درجوار مرقد شریف حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) می باشد .

اوخیلی سفر می کرد در یکی از سفر هایش با یکی از علمای شافعی اهل تسنن ملاقات کرد ، شیخ بهایی خودش رو شافعی معرفی کرد . آن عالم سنی شافعی وقتی فهمید از مرکز تشیع (ایران) آمده به او گفت : « آیا شیعه برای اثبات مطلوب و ادعای خود شاهد و دلیلی هم دارد ؟ » .
شیخ بهایی گفت : من گاهی با آنها روبرو می شوند دلایل محکمی دارند . عالم شافعی گفت : مثلا یک نمونه اش را بگید :

مثلا می گویند : در کتاب صحیح بخاری آمده پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند « فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی ‏فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی وَ مَنْ غَاظَهَا فَقَدْ غَاظَنِی » فاطمه پاره تن من است. هر که او را شاد سازد، مرا شاد ساخته و هر که او را اندوهناک کند، مرا اندوهناک کرده است. صحیح بخاری /ط دارالجلیل بیروت /ج ۷ ص ۴۷
و چهار ورق دیگه اومده که « وَ خَرَجَتْ فاطِمَةُ مِنَ الدُّنْيا وَ هِيَ غاضِبَة عَلَيْهِما » بخاری /ج ۹/ص ۱۸۵ + فضائل خمیسه من الصحاح السته / ج۳ / ص ۱۹۰
جمع بین این دو روایت طبق مبنای اهل سنت چیه ؟

عالم شافعی در فکر فرو رفت پس از مدت طولانی ای تفکر گفت : گاهی شیعیان دروغ می گویند ممکنه این هم از دروغهاشون باشه ، به من مهلت بده که صحیح بخاری رو ببینم و راست و دروغش رو بفهمم .شیخ بهائی میگه فردای آن روز دیدمش گفتم « مطالعه و بررسی ات به کجا رسید ؟ » گفت : همونطور که گفتم شیعه ها دروغ می گن زیرا من صحیح بخاری رو دیدم هر دو روایت هست اما بین این دو روایت بیشتر از چهار ورق فاصله است ! (روضات الجنات شرح حال شیخ)
براستی عجب پاسخی ! پنج ورق یا پنجاه ورق – چه فرقی می کنه ؟!!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *