access_alarm 1398/03/27

گزارش برگزاری نمایشگاه مهدویت باران امید ویژه کودکان

به همت کانون های مهدویت: کانون مهدویت صبح عدالت، کانون فرهنگی یک هفتاد و سوم و مؤسسه آخرین ذخیره، نمایشگاه باران امید که نمایشگاهی بازی محور بود؛ ویژه کودکان از تاریخ ۱ اردیبهشت ۹۸ لغایت ۱۱ اردیبهشت ۹۸ به مناسبت نیمه شعبان و به مدت ده روز برگزار گردید.

در این نمایشگاه که شامل ۶ غرفه بود مبانی مهدویت در قالب بازی به کودکان آموزش داده شد، کودکان با سنین ۳ تا ۱۱ سال شرکت داشتند؛ علاوه بر بازدید عمومی( عصرها و شب ها) بازدید مدارس و مهدکودک ها نیز صبح ها و ظهر برگزار ‌شد.

فرآیند اجرایی و آماده سازی کار از اواسط فروردین ۹۸ لغایت ۱ اردیبهشت به طول انجامید و غرفه ها شامل: رنگ آمیزی، مهر امام، امام واسطه فیض، غیبت، ولایت فقیه و شهدا، دولت کریمه بودند؛ راوی در غرفه مورد نظر ابتدا بازی مورد نظر را توضیح می داد.

معرفی و شرح فعالیت غرفه ها:

غرفه اول: رنگ آمیزی

در این غرفه کودکان در بدو ورود یک رنگ آمیزی انجام می دادند که محتوای رنگ آمیزی به امامت رسیدن امام زمان (عج) در ۵ سالگی بود؛ در همین غرفه منتظر می‌ماندند و سپس گروه بندی شده و هر گروه همراه با راهنمای خود به غرفه بعدی می‌رفتند.

 

 

غرفه دوم: مهر امام

در این غرفه کودکان با این مفهوم آشنا می شدند که امام(ع) از همه افراد به آن ها مهربانتر هستند. بازی این غرفه برج سازی با استوانه ها بود که بر روی همه آن ها اسامی افراد مختلف از جمله خویشاوند، همسایه، پدر و مادر، عمه، دایی و… نصب شده بود که برچسب امام زمان(عج) هم در این میان وجود داشت. کودکان براساس درجه رنگ( از کمرنگ به پررنگ) باید استوانه ها را به روی هم چیدمان می کردند. هر چه رنگ پررنگ تر میشد و برج بالاتر می رفت درجه محبت و مهر بالاتر می رفت و کودکان می دیدند که به محبت امام نزدیک تر می شوند و اینکه امام از همه آن ها را بیشتر دوست دارد و بسیار مهربان است.

 

 

 

 

 

غرفه سوم: واسطه فیض

در هر غرفه از غرفه قبل سوالاتی توسط راوی پرسیده و به طور خلاصه مرور میشد. در این غرفه پس از توضیحات راوی که به عنوان نمونه در ادامه آورده شده است، کودکان بایستی قطره های باران که بر روی آن جملات زیبایی از اینکه امام زمان(عج) چه کارهایی به عنوان نمونه برای ما انجام می دهند را بردارند و پس مطالعه آن ها هر گروه در مسابقه و رقابتی هیجان انگیز با عبور از روی پل قطره های باران را به ابرها متصل کنند.

 

 

 

 

 

نمونه ای از توضیحات راوی:

پس از سلام و احوالپرسی و خوش آمدگویی

بچه ها قبل از اینکه این غرفه رو براتون توضیح بدم اول به من بگین لطفا از غرفه قبل چی یاد گرفتین؟ ( پس از ارائه مشارکت کودکان)

راوی: آفرین بچه ها یاد گرفتیم که امام خیلی مهربونن از همه کس ما رو بیشتر دوست دارند. امام مهربونترن یا دوستتون؟ امام… امام مهربونترن با معلمتون؟ امام…

خُب حالا این امام که اینقدر مهربونن، امام زمان پدر مهربون همه ما یک کارهایی رو هم برای ما انجام میدن مثل چی؟ مثل اینکه برامون  دعا می کنن، دوستمون دارن، تو سختی ها کمکمون میکنن، هدایتمون می کنن، صدامونو میشنون. بچه ها شنیدین میگن امام زمان واسطه فیض هستند؟ می خوایم با هم یاد بگیریم، واسطه فیض یعنی چی؟ یعنی همه خوبی هایی که خدای مهربون به ما میده به خاطر امام بوده؛ به برکت امام زمانمون بوده؛ کی به شما سلامتی داده؟ خدا…باریکلا به خاطر امام بوده، کی به شما معلم خوب میده؟ خدا… به خاطر امام بوده… بچه ها امام مثل ابری پر بارون هستند، یه بارون خوب و قشنگ… بارون رحمت خدا است وقتی میاد رحمت خدا جون به  ما میرسه، رحمت امام هم خیلی زیاد به ما میرسه، اما یه شرط داره؟ شرطش هم اینِ که ما خوبی های زیادی و توی خودمون به وجود بیاریم هر چقدر خوبی هامون بیشتر بشه رحمت و کمک های امام بیشتر به ما میرسه.

حالا یک مسابقه جذاب داریم، هر کسی برای مسابقه آماده است بلند بگه یا مهدی… راهنماتون به شما قطره بارون میدن اول همه روی قطره هاشون و بخونن ببینن چه پیامی داره( بعد از آن) حالا باید قطره ها رو بردارین از روی پل رد بشین و قطره ها رو به ابر ها وصل کنین.

غرفه چهارم: غیبت

در این غرفه ابتدا کودکان با موانع درونی و سپس موانع بیرونی ظهور آشنا میشوند. موانع درونی شمامل غیبت، دروغ و کلیه صفات منفی که روی مین هایی قرار گرفته و در تونل درون پوشال هایی پنهان شدند. کودکان در هنگام ورود به تونل باید آن ها را پیدا کنند و پس از مطالعه و آشنایی آن ها را به درون سطل زباله بریزند( به نشانه اینکه این صفات بد رو باید از وجودمون دور کنیم)

 

 

 

در ادامه به دشمنان یا موانع بیرونی از جمله سران: رژیم غاصب اسراییل، آمریکا و عربستان سعودی می رسند که باید با توپ این دشمنان رو هدف قرار دهند که به کودکان گفته میشود با این توپ ها که سلاح شماست آن ها را نابود کنید اما قبل از توضیح بازی راوی با اشاره به ماکت کودکان مظلوم یمن و فلسطین و بیت المقدس ازظلم هایی که توسط این افراد به این جوامع شده که مانع پیشرفت همه جانبه آن ها بوده توضیحاتی ارائه داد .

 

 

کودکان با گذر از این دو مرحله آشنا می شوند که برای رسیدن به ظهور امام زمان عج باید با موانع درونی خود و موانع بیرونی مبارزه کنند.

سپس با خورشید پشت ابر مواجه و توسط روای با مفهوم غیبت امام زمان عج آشنا میشوند.

 

 

 

غرفه پنجم: ولایت فقیه، شهدا

در این غرفه موضوع ولایت فقیه در قالب داستانی متناسب با موضع توسط راوی این بخش به کودکان ارائه میشود. سپس کودکان جهت آشنایی با رهبران جهان و ولی فقیه کشور خود به غرفه شهدا میروند. در غرفه شهدا با دنبال کردن رد پاها و پریدن از  روی آن ها این مفهوم توضیح داده میشود که شهدا هم همین مسیر را رفتند و پیرو ولی فقیه زمان خود بودند و به خوشبختی و سعادت رسیدند، در انتهای رد پاها به پازل بزرگی می رسند که باید این پازل را به صورت گروهی درست کنند. پس از تکمیل پازل این جمله بر روی آن نقش می بندند: اتحاد و وفاداری رمز رسیدن من و تو به شهر آرزوها و چراغ دوازدهم که چراغ ظهور است روشن می شود.

 

 

 

 

 

 

 

غرفه دولت کریمه:

در این غرفه کودکان با دنیای پس از ظهور حضرت ولی عصر(عج)- که در غرفه قبل به نام شهر آرزوها گفته شد- آشنا می شوند؛ راوی توضیح میدهد که: دنیایی بدون جنگ و فقر و بیماری و ظلم، دنیایی سرشار از سرسبزی، خوبی، شادی، آرامش و… برای همه مردم جهان خواهیم داشت. پس از توضیحات راوی کودکان صورتک هایی که بر روی میز قرار دارد را برداشته و بر روی چهره خالی آن چهره خود را می کشند، به درخت آرزوها حرف های دلشان را به امام نوشته و آویزان میکنند و همچنین بر روی نقشه جهان گل های رنگی می چسباندند که نشانه جهانی پر از خوبی و سرسبزی بود؛ در انتها در همین غرفه از کودکان پذیرایی و گلدان هایی با پیغام مهربونترین بابای دنیا به آن ها هدیه شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از این نمایشگاه بزرگوارانی بازدید ویژه داشتند و با نظرات خود ما را در بهبود کیفیت و ارتقاء آن یاری کردند؛ دکتر باقرزاده از اساتید دانشگاه، آیت الله صدیقی امام جمعه موقت تهران، حجت الاسلام پور سید آقایی از اساتید مرکز تخصصی مهدویت و رییس موسسه آینده روشن، حجت الاسلام بخشی معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، جناب آقای ارجاعی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان رضوی و جناب آقای رضازاده رئیس هیات مدیره عهد همدلی.

 

 

 

 

 

 

پوشش خبری صدا و سیما از این نمایشگاه : 

 

 
ادامه تصاویر:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *