access_alarm 1397/12/24

قانون جذب؛ مانعی جدید فراروی جامعه منتظر

بسم الله الرحمن الرحیم

چکیده:
قانون جذب موضوعی است که امروزه در بسیاری از کتب و فیلم‌های گوناگون مطرح شده است. در این مقاله به آسیب‌شناسی این به اصطلاح قانون در عرصه‌ی حساس مهدویت می‌‌‌‌‌‌‌پردازیم.

آسیب‌هایی مانند الحاد و کنار نهادن خداوند و دین، از دست دادن عمر و تلف کردن وقت، شکست‌های متوالی در زندگی و حرکت تدریجی به سوی نا‌امیدی، از بین رفتن همت و نیروی جوانی، ایجاد آرزوهای دور و دراز و کسب حداقل نتیجه و مهم‌تر از همه، تضعیف باور به مهدویت، انتظار و ظهور حضرت صاحب الزمان(عج).

آنچه مهم است آگاهی افراد جامعه از اهداف نشر این ادعا به صورت گسترده می‌‌‌‌‌‌‌باشد تا مانعی شود که این ویروس خطرناک فکری قربانیان کمتری بگیرد.

واژگان کلیدی: قانون جذب، مهدویت، احساس مثبت، عرفان‌های نوظهور.

 

در بخش آسیب‌شناسی مباحث اندیشه‌ی مهدویت، موضوعات مختلفی مطرح شده و به صورت کامل و کاربردی تبیین شده است و یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر، افراد جامعه را به خود مشغول کرده، پدیده قانون جذب و مصادیق آن می‌‌‌‌‌‌‌باشد که در بحث موضوعات آسیب‌شناسی مهدویت به آن پرداخته نشده است.

لازم به ذکر است پدیده قانون جذب به صورت کامل و بسیار دقیق نقد و تبیین شده است. مطلبی که در این نوشتار به آن پرداخته خواهد شد، تاثیر این پدیده بر اندیشه راهبردی مهدویت در جامعه منتظر می‌‌‌‌‌‌‌باشد.

قبل از پرداختن به اصل بحث لازم است مقدمه‌ای در خصوص آسیب‌شناسی مسائل مهدویت ارائه شود.

 

آسیب‌شناسی ظهور و آسیب‌شناسی انتظار

این دو مفهوم تشابهات و تفاوت‌هایی دارند یعنی هر آسیب انتظار، آسیب ظهور هم هست، ولی هر آسیب ظهور، آسیب انتظار نمی‌باشد. آسیب‌هایی که از طرف دشمنان مهدویت در مسیر ظهور قرار می‌‌‌‌‌‌‌گیرند فقط آسیب ظهور است نه آسیب انتظار.

آسیب‌های انتظار در ارتباط مستقیم با شخص منتظر و جامعه‌ی منتظر است. آسیب انتظار با روش و سبک و سیاق زندگی، نوع تفکر و نگرش نسبت به مسائل شخصی و اجتماعی منتظر ارتباط دارد البته اگر آسیب‌های انتظار به عنوان آسیب‌های ظهور هم تلقی شود نگاه منتظر را به اوضاع موجود تغییر داده و انگیزه بیشتری برای رسیدن به وضع مطلوب یعنی زمینه‌‌سازی ظهور و در نهایت تحقق ظهور حضرت  فراهم می‌‌‌‌‌‌‌کند این نکته هم لازم به ذکر است که آسیب‌های انتظار، منتظران را جهت رشد و تقویت شدن در فراز و نشیب‌های الهی قرار می‌دهد همانطور که پیامبر(ص) فرمود:

«شما را به قیام مهدی مژده می‌دهم، هنگامی‌‌‌‌‌‌‌که مردم به جان هم افتند و زلزله سختی (تفرقه شدید) پدید آید، او ظهور خواهد کرد و زمین را از عدل و داد پر کند چنان که از ظلم و جور پر شده باشد دل‌های بندگان خدا را از عبادت لبریز نماید و سایه عدلش همه آنها را فرا گیرد»[۱]

 

آسیب‌شناسی و موانع ظهور:

موانع ظهور و از همه مهم تر موانع انتظار که در آیات و روایات هم گفته شده، بیشتر جنبه‌ی اخباری و گزاره‌ای دارند؛ اما شناخت این موانع وآسیب‌شناسی آن‌ها جنبه‌ی تحلیلی با وضع موجود جامعه منتظر دارد؛ یعنی بخشی از آسیب‌ها همان موانع ظهور موجود در جامعه‌ی منتظر است و در واقع بررسی موانع مانند خواندن یک نظریه و تئوری است و فقط جنبه‌ی ذهنی دارد اما شناخت آسیب‌های این موانع و ارائه راه حل برای کنار گذاشتن این موانع جنبه‌ی عملیاتی دارد و یک پروژه علمی‌‌‌‌‌‌‌می‌‌‌‌‌‌‌باشد که می‌‌‌‌‌‌‌توان با شناخت ضعف‌ها، آنها را جبران نمود.

این نوشتار به بررسی اجمالی یکی از آسیب‌ها و موانع انتظار و جامعه‌ی منتظر می‌پردازد.

 

اهمیت انتظار در روایات معصومین (ع):

رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود: «برترين اعمال امّت من، انتظار فرج از خداى عزوجل مى باشد».[۲]

مردى از امام على (عليه السلام) سؤال كرد: محبوب ترين اعمال پيش خدا كدام است؟ امـام (عليه السلام) فرمود: «انتـظار فـرج»[۳].

از اميرالمؤمنين (عليه السلام) نقل شده كه فرمود: «كسى كه منتظر امر و فرمان ما باشد، همانند كسى است كه در راه خدا به‌خون خود غلطيده است».[۴]

امام صادق عليه السلام فرمود:

«اگر كسى از شما بميرد در حالى كه منتظر حكومت امام زمان (عج) بوده، همانند كسى است كه با امام قائم (عليه السلام) در خيمه‌اش بوده است»، سپس اندكى درنگ كرد و فرمود: «نه، بلكه همانند كسى است كه در كنار حضرت جهاد کند»، سپس فرمود: «نه، به خدا قسم، بلكه مانند كسى است كه در كنار رسول خدا به شهادت برسد».[۵]

مفهوم انتظار به دو معنای عام و خاص قابل تقسیم است. در معنای عام، انتظار برای روح امیدواری و رفع یاس و نا امیدی است که ممکن است در زمینه‌ی فرج امام عصر (عج) با هر انگیزه‌ای شکل بگیرد انتظار در معنای خاص از جنبه‌های سطحی و محدود فردی خارج شده و امری گسترده، عمیق و اجتماعی خواهد بود.

در انتظار به معنای عام نوعی خودخواهی وجود دارد که فرد به‌ دنبال گره‌گشایی از مشکل خود است و مدام دعا می‌کند تا فرج امام عصر(عج) برسد و مشکلات شخصی خود را حل نماید چنین منتظری چه بسا هرگز از خود نمی‌پرسد که مشکل و موانع ظهور چیست؟ بلکه همواره فرج را می‌‌‌‌‌‌‌خواهد تا مشکلات خودش حل شود.

 

بی‌شک انتظار، نه فقط انتظار بهبود زندگی شخصی، بلکه انتظار سعادت، عدالت و معنویت برای همه‌ی افراد جامعه و جهان است همانطور که امام صادق (ع) می‌‌‌‌‌‌‌فرماید:

«ای ابابصیر خوشا به حال شیعیان قائم آل محمد (ص) که منتظر ظهور او در زمان غیبتش و مطیع او در زمان ظهورش خواهند بود آنان اولیای خدایند که هیچ خوف و ترسی بر آنان نیست»[۶]

اما انتظاری که در روایات معصومین نقل شده است انتظاری پویا و فعال است یعنی جامعه منتظر را انگیزه می‌بخشد که به تلاش و کوشش برای رسیدن به وضع مطلوب‌تر بپردازد اما در مقابل این دیدگاه یک نگاه انحرافی وجود دارد که انتظار را در انفعال و گوشه‌نشینی می‌بیند یعنی یکجا نشستن و منتظر ماندن تا همه‌ی امور خود به خود اصلاح شود و ظهور اتفاق بیفتد.

زمانی که اعتقاد و نگرش جامعه منتظر دچار آفت شد طبیعتا این جامعه در مقوله انتظار و ظهور نیز دچار آفت و انحراف می‌‌‌‌‌‌‌شود لذا دشمنان در حال طرح ریزی برای ایجاد انحراف در عقیده منتظران و تقویت این نگاه انحرافی است. این نوشتار سعی دارد یکی از هزار حربه‌ی دشمن برای ترویج این نگاه را مورد بررسی قرار دهد.

 

تاریخچه قانون جذب:

تئوری راز که از آن به قانون جذب هم یاد می‌شود، ابتدا با پخش مستند راز در صدا و سیما‌ی جمهوری اسلامی‌‌‌‌‌‌‌بر سر زبان‌ها افتاد. البته در کشور‌های دیگر این به اصطلاح تئوری کم و بیش مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفته است و در کشور ما ایران، برخی سخنرانان و نویسندگان به صورت گسترده به تبلیغ این نظریه می‌‌‌‌‌‌‌پردازند. نکته‌ی مهم این است که در بسیاری از کتاب‌ها و گارگاه‌ها این ایده را با عنوان مرام معنوی و عرفانی به دیگران آموزش می‌دهند و با نام حیات معنوی، زندگی عرفانی، اتصال با نیروی الهی، تکنولوژی فکر و … تبلیغ می‌کنند.

در سال ۲۰۰۶ هنرمند استرالیایی ((راندا برن)) در پی رسانه‌ای و بازاری‌کردن این ایده برآمد و با تولید فیلم ((راز)) این هدف را پیگیری کرد. اما قبل از موج جدید تبلیغات برای اولین بار در سال ۱۹۰۶ ویلیام والکر اتکینسون در کتابی با عنوان ((قانون جذب در جهان تفکر)) این ایده را مطرح کرد هم چنین والاس والتز در کتاب ((علم ثروتمند شدنش)) از فن قانون جذب نام برد و از آن برای پولدار شدن استفاده کرد.

 

تعریف قانون جذب:

در به اصطلاح قانون جذب ادعا می‌‌‌‌‌‌‌شود که اگر انسان به خواسته و چیزی که در ذهن دارد انرژی یا احساس مثبت دهد و مدام آن را تجسم کند کائنات (دنیا) خواسته مورد نظر را فراهم می‌کند. مبلغان این ادعا عقیده دارند اگر به طور دائم به موضوعی فکر کنی، همان اتفاق خواهد افتاد یا به قول نویسنده کتاب راز راندا برن:

اگر دائم به امور دلخواهت فکر کنی، چه مثبت، و چه منفی، به آن خواهی رسید و این قانون خلقت است که افکار تبدیل به اجسام می‌شود[۷] علت نامگذاری این ایده به نام جذب این است که مبلغان این ادعا ذهن انسان را بزرگ‌ترین دکل مخابراتی روی زمین می‌دانند و عقیده دارند قوای ذهنی انسان به حدی بالاست که اگر به امری احساس مثبت نشان دهد و با آن مأنوس باشد آن احساس به یک امر حقیقی در جهان بیرونی تبدیل می‌شود

مولف کتاب راز می‌‌‌‌‌‌‌گوید:

اکر دلت می‌خواهد هرآنچه را می‌خواهی از حالت نامرئی به صورت مرئی درآوری ، این میانبر را امتحان کن آنچه را می‌‌‌‌‌‌‌خواهی به عنوان حقیقت محض ببین وقتی چیزی را در ذهنت به تصویر کشیدی، بدان که آن حقیقت است و جای هیچ شک و شبهه‌ای در آشکار شدن آن وجود ندارد[۸]

به طور مثال مایکل لوسیر در کتاب ((قانون جذب)) پیشنهاد می‌‌‌‌‌‌‌کند به جای وصول کردن یک چک بانکی آن را نگه دار و به آن خیره شو و یا اسکناس‌های خود را در یخچال بگذار که هرزمان درب یخچال را باز کردی اسکناس‌ها را ببینی تا ذهن راحت تر بتواند عمل تصویرسازی را انجام دهد و در نتیجه به تحقق آن در دنیای بیرون از ذهن موفق شود[۹]

حال سوالی در ذهن پیش می‌‌‌‌‌‌‌آید، چکی که قرار نیست به بانک تحویل داده شود چطور نقد می‌‌‌‌‌‌‌شود؟؟ این نوع راه‌حل‌ها برای رسیدن به مقصود توهین شعور و قدرت اختیار انسان است انسانی که با تلاش و کوشش خود توانسته به این درجه از پیشرفت علم و تکنولوژی برسد اکنون با القای تفکر مثبت و تصویرسازی ذهنی خواسته خود را بدون تلاش و کوشش محقق کند این جفایی بزرگ در شأن انسان و انسانیت می‌‌‌‌‌‌‌باشد.

همچنین در فیلم ((راز)) مردی معرفی می‌‌‌‌‌‌‌شود که تصویر خانه‌ی دلخواه خود را روی تخته آرزوهایش نصب کرده و هر روز به آن می‌‌‌‌‌‌‌نگریسته و آن را تجسم می‌‌‌‌‌‌‌کرده اما بعد از سال‌ها وقتی که فرزندش پس از اسباب کشی یک جعبه‌ی قدیمی‌‌‌‌‌‌‌ را باز می‌‌‌‌‌‌‌کند و عکس‌های آرزوی پدر را می‌‌‌‌‌‌‌بیند و می‌‌‌‌‌‌‌پرسد این‌ها چیست؟ پدرش متوجه می‌‌‌‌‌‌‌شود که اکنون در همان خانه‌ی آرزوها زندگی می‌‌‌‌‌‌‌کند.

حال این سوال پیش می‌‌‌‌‌‌‌آید کسی که مدت‌ها عکس خانه‌ی آرزوهای خود را مدام مجسم می‌‌‌‌‌‌‌کرده وقتی در واقعیت آن خانه را می‌‌‌‌‌‌‌بیند آرزوی خود را به یاد نمی‌‌‌‌‌‌‌آورد و باید فرزندش عکس‌های چند سال پیش را به او نشان بدهد تا متوجه شود خانه‌ای که در آن زندگی می‌‌‌‌‌‌‌کند همان خانه‌ای است که مدت‌ها آرزویش بوده این درحالی است که حافظه ی انسان وقتی با احساسات همراه می‌‌‌‌‌‌‌شود بسیار قدرتمند عمل می‌‌‌‌‌‌‌کند و خاطرات کوچک و ناچیز با کوچکترین اشاره و نشانه ای به یاد می‌‌‌‌‌‌‌آید بنابراین مثال‌هایی که در فیلم و کتاب مطرح شده است با عقل و منطق جور در نمی‌‌‌‌‌‌‌آید و درستی آن‌ها اثبات نشده است.

به طور کلی قانون جذب به مخاطبان این مراحل را معرفی میکند.

در کتاب راز آمده است:

آرزوها در سه گام به‌دست می‌‌‌‌‌‌‌آیند نخست، خواستن((به دنیا فرمان بده )) دوم، باور ((باور داشته باش که به خواسته ات رسیده ای)) سوم، تجسم، ((احساس کن که به خواسته ات رسیده ای)) احساس به فکر نیرو می‌‌‌‌‌‌‌بخشد دنیا حسی است و تنها با تصور نمی‌‌‌‌‌‌‌توانی خواسته‌ات را به‌دست آوری پس از همین حالا احساس خوبی داشته باش.

اما نکته اینجاست هیچگاه یک گرسنه آفریقایی با فکر کردن به غذایی لذیذ و گرم به آن نخواهد رسید یا یک دانش آموز کنکوری با فکر کردن به رتبه‌ی اول آن را بدست نخواهد آورد.

 

قانون جذب چه می‌‌‌‌‌‌‌گوید؟

قانون جذب بر سه اصل استوار است:

۱-ذهن انسان بر پدیده‌های خارج از وجود انسان تاثیر می‌‌‌‌‌‌‌گذارد انسان می‌‌‌‌‌‌‌تواند با نیروی خلاق ذهن به امور بیرون تصرف کرده و جهان بیرون را به سود خویش تغییر دهد.

۲-ذهن انسان به هرموضوع و اتفاقی چه مثبت و چه منفی بیندیشد به طور قطع اتفاق خواهد افتاد.

۳-دین، ایمان، باید نباید، در تصویر ذهنی تاثیری ندارد و آن را محدود نمی‌‌‌‌‌‌‌کند.

همچنین قانون جذب در میان مکاتب روان‌شناسی و فنون روان‌شناختی جایگاهی ندارد و مراد از قانون جذب تلقین، خودتلقینی، مثبت‌اندیشی و …. نمی‌‌‌‌‌‌‌باشد.[۱۰]

به طور خلاصه قانون جذب این مطلب را می‌‌‌‌‌‌‌گوید: انسان به هرچیزی که فکر کند دقیقا همان تصویر ذهنی در عالم بیرون عینیت می‌‌‌‌‌‌‌یابد. حتی اگر در فکر و ذهن انسان پرداخته شود به زبان ساده تر تصویرسازی آرزوها در ذهن و فکر کردن به آن‌ها کافیست تا این آرزوها به حقیقت تبدیل شوند. فقط با فکر کردن و عدم تلاش و کوشش می‌‌‌‌‌‌‌توان به هر آرزویی رسید این عقیده با سیستمی‌‌‌‌‌‌‌ پیچیده ولی با ظاهری مطلوب و ساده به مردم ارائه شده است و متاسفانه عده‌ای را مستقیم یا غیر‌مستقیم خواسته یا ناخواسته درگیر خود کرده است.

هنگامی‌‌‌‌‌‌‌که موضوعی به ذهن انسان وارد می‌شود اگر به درستی ابعاد آن در ذهن پردازش نشود منجر به ثبت یک تصویر اشتباه از آن موضوع می‌شود. سپس این تصویر اشتباه، تبدیل به اعتقاد می‌‌‌‌‌‌‌شود و در نتیجه تاثیر مستقیم بر روی اهداف، سبک زندگی، اخلاق، رفتار و تمام ابعاد جاری در زندگی می‌‌‌‌‌‌‌گذارد.

زمانیکه واژه قانون به مساله یا موضوعی اطلاق می‌‌‌‌‌‌‌شود یعنی آن مسأله قطعیت دارد و بدون شک امکان پذیر است وقتی این گزارش در ذهن شخصی به‌وجود بیاید ناگزیر به آن میل پیدا می‌‌‌‌‌‌‌کند و تمام اهداف و برنامه‌های زندگی خود را بر این اساس پی ریزی می‌‌‌‌‌‌‌کند.

این تفکر در نظام جهان بینی الهی وجود و حضور خداوند را نفی می‌‌‌‌‌‌‌کند، خداوند جایگاه خود را به کائنات و ذهن تصویرگر می‌دهد این یکی از انحرافات باصطلاح قانون جذب است که انسان موحد را تبدیل به انسان مشرک می‌کند در صورتی که انسان موحد به خداوند اعتقاد و اعتماد دارد هرگز از کسی غیر از او حاجتی را نمی‌‌‌‌‌‌‌طلبد همان طور که قرآن کریم می‌‌‌‌‌‌‌فرماید:

«کسانی که اهل تقوا باشند، خداوند راه خروج از تنگنا و بن بست را بر آن‌ها باز‌خواهد کرد و از جایی که گمان نمی‌‌‌‌‌‌‌کنند روزی ایشان را تامین خواهد نمود».[۱۱]

قانون جذب دارای تناقضات بزرگی است. اگر صرف تصور، باعث تحقق خارجی شود، عدالت دیگر مفهومی نخواهد داشت. شاید شخص الف یک خواسته را در ذهنش پرورش دهد و شخص ب خواسته‌ای مقابل خواسته شخص الف در ذهن خود تصویر کند حالا جهان بیرونی یا کائنات باید به کدام صورت تغییر کند؟ شاید خواسته و تصویرهای ذهنی افراد در مقابل یکدیگر باشند آیا این عدالت است که هرکس با هر ظلم و ستمی‌‌‌‌‌‌‌که مرتکب شده به هر چیزی که می‌‌‌‌‌‌‌خواهد برسد و هرکس که اعمال نیک و خیر دارد به خواسته‌های خود برسد؟

با توجه به این به اصطلاح قانون که نباید به صورت منفی فکر کرد و مدام مثبت اندیش بود به طور مثال اگر پدر مادر یا عزیز شخصی به طور ناگهانی فوت کند قانون جذب و نظریه پردازان این ایده چه پاسخی برای این مساله دارند؟ چرا این مثبت‌اندیشی جلوی مرگ عزیزان را نمی‌‌‌‌‌‌‌گیرد یا بطور مثال امروز شخصی با مثبت اندیشی ۱۰۰% کار خود را شروع کند و بر اثر سکته فوت می‌‌‌‌‌‌‌شود چرا مثبت اندیشی او جلوی مرگش را نگرفت؟

با توجه به این به اصطلاح قانون انسان چرا باید تلاش کند؟ چرا باید حرکتی دینامیک داشته باشد و برای خرج و مخارجش کار کند ؟ با مثبت‌اندیشی می‌شود همه‌ی این کار‌ها را انجام داد اگر قرار است به همه چیز و همه‌ی اتفاقات با مثبت‌اندیشی نگاه کرد چرا باید نسبت به کسی که به حریم خصوصی ما تجاوز می‌‌‌‌‌‌‌کند گارد بگیریم و برخورد کنیم؟؟

یا وقتی متوجه می‌‌‌‌‌‌‌شویم کسی می‌خواهد به ما ظلم کند یا سر ما کلاه بگذارد چرا با او مقابله کنیم؟ در این تفکر، خیر و شر معنای خود را از دست می‌دهد و همه چیز در دایره مثبت اندیشی ذهنی شخص تعریف می‌شود و شخص دارای چنین نگرش را می‌‌‌‌‌‌‌توان به روش‌های گوناگون گمراه کرد. خداوند و دین اسلام دینی ظلم ستیز است و اصرار دارد کرامت انسانی افراد حفظ شود و در قرآن کریم می‌‌‌‌‌‌‌فرماید: و لقد کرمنا بنی آدم… و اگر قرار است همه خوب باشند پس چه نیازی به پلیس و ارگان‌های امنیتی است چه نیازی به ضمانت‌ها و سازو کارهای ضمانت جهت وام‌های بانکی و اقساط آن می‌باشد؟ این‌ها سوالاتی است که این به اصطلاح قانون پاسخی برای آن‌ها ندارد.

 

قانون جذب در نگاه صاحب نظران غربی:

قانون جذب هنوز به عنوان قانون علمی‌‌‌‌‌‌ ‌اثبات نشده به گونه‌ای که گروهی صرفا در حد فرضیه به آن پرداخته‌اند و برخی دیگر آن را تخیل و توهم دانسته اند.[۱۲]

درمکاتب مختلف روان‌شناسی، این قانون از لحاظ علمی‌‌‌‌‌‌‌ مورد پذیرش نیست و تعدادی از فیزیک دانان نیز پس از ادعای کارشناس فیلم راز در باب فیزیک کوانتوم، به این گفته اعتراض کردند و آن را غیرعلمی‌‌‌‌‌‌‌ دانسته اند. این نظریه در محیط‌های دانشگاهی غرب مخالفان فراوانی دارد چنانکه

الکساندر خرولف گفته است: ((دلایلی که در فیلم راز آمده یکی در میان بی‌پایه و غیرعلمی‌‌‌‌‌‌ ‌است))

امیلی یوفه (از شخصیت‌های سرشناس رسانه ای آمریکا) به صراحت می‌‌‌‌‌‌‌گوید: ((براستی که راز مزخرف است)) [۱۳]

 

اما این تفکر چگونه به مقابله با مهدویت می‌‌‌‌‌‌‌پردازد؟

قانون جذب به این دلیل وارد کشور شد[۱۴]و با احکام و متون اسلامی‌‌‌‌‌‌‌ توجیه شد که اساسا دینامیک و محرک بودن را از افراد جامعه منتظر سلب کند و تلاش و کوشش برای رسیدن به اهداف را مخدوش کند حال نکته‌ی مهم این است که فرد منتظر برای تحقق این امر به تلاش و زمینه‌سازی می‌پردازد اما اگر به قانون جذب اعتقاد و اعتماد پیدا کند دیگر نیازی به حرکت و تلاش برای زمینه‌سازی نمی‌بیند و می‌توان با تصویر سازی و فکر کردن به اصل ظهور و ابعاد آن موانع را از پیش روی برداشت اما ظهور مساله ای نیست که بدون تلاش و هزینه دادن و خون دل خوردن اتفاق بیفتد بلکه نیازمند افرادی نیرومند، صبور، معتقد، عرصه‌شناس و دشمن‌شناس در جهت اصلاح  مشکلات و ضعف‌ها در تمامی‌‌‌‌‌‌‌ زمینه‌ها اعم از سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی می‌باشد تا ان شاالله هرچه سریع‌تر به ظهور حضرت نایل شویم.

 

راهکارهای مقابله با این تفکر و امثال آن:

لازمه‌ی شناخت این راهکارها، شناخت دقیق تاکتیک‌های دشمن است در عصر حاضر که در میانه میدان جنگ نرم به سر می‌‌‌‌‌‌‌بریم و میدان این نبرد قلب‌ها و ذهن‌های انسان‌هاست باید دانست که هر جنگ سلاح و ابزار خاص خود را دارد و سلاح این نبرد حب و بغض و شک و یقین است پس باید در حوزه فکر و احساس با شناخت کامل عمل کرد.

خداوند متعال در نقشه راه زندگی که برای انسان‌ها طراحی نموده یک  هدف را دنبال می‌‌‌‌‌‌‌کند و آن هدف حکومت صالحان بر تمام جهان است این نقشه یا همان تفکر ناب مهدویت با جامعیتی که در خود دارد هم از بعد فکری و عقیدتی و هم از بعد احساسی  و ایجاد شور بسیار غنی است پس دشمن برای مقابله با این منبع ناب معرفتی از دو جناح تفکر را مورد حمله قرار می‌‌‌‌‌‌‌دهد. یک از جناح اعتقادی که ابزار آن ایجاد شبهه و امثال آن است و دیگری جناح احساسات که ابزار آن ایجاد شور بدون شعور می‌‌‌‌‌‌‌باشد.

برای رویارویی در این نبرد ابتدا باید اصول آن را دانست، اصول مبارزه با دشمن در جنگ نرم مشتمل بر پنج مؤلفه است:

الف) شناخت دشمن

شناخت ماهیت دشمن و پیشینه‌ی او باید به‌طور کامل و همه جانبه انجام شود تا بتوان آن‌ را تحلیل نمود. مثل یک تیم والیبال که با حریفش مسابقه دارد ابتدا تیم مقابل را آنالیز می‌‌‌‌‌‌‌کند، مهره‌های موثر را شناسایی می‌کند در عرصه جنگ نرم نیز باید افسران و فرماندهان دشمن را شناسایی کرد.

ب) شناخت هدف دشمن

دشمن هدفی را دنبال می‌کند و آن هدف باید کامل تبیین شود. در این مرحله باید ابزار تاثیر گذاری دشمن و نوع عملکردش را شناسایی کرد.

ج)عدم حمله به دشمن

بعد از شناسایی دشمن و نیت او باید توجه داشت که نباید خود دشمن را مورد هدف قرار داد. میدان جنگ نرم، میدان درگیری فیزیکی نیست، جنگ نرم، مدیریت قلب و ذهن است.

د)حمله به نیت و هدف دشمن

هنگامی‌‌‌‌‌‌‌که نیت و هدف دشمن برای ما تبیین شد، در این مرحله نوبت حمله به نیت و روش دشمن می‌‌‌‌‌‌‌رسد یعنی باید هدف و تاکتیک او را ناکارامد کرد.

و)جایگزین تفکر مطلوب بجای تفکر دشمن

هنگامی که ضعف و سستی اهداف و تاکتیک‌های دشمن را آشکار ساختیم، نوبت این است که فکر و عقیده مورد نظر خود را در فکر و ذهن  افرادی که دچار حمله دشمن شدند جایگزین کنیم و به مرحله تثبیت در ذهن رسانده و از قربانیان این نبرد پیچیده بکاهیم.

 

چه باید کرد؟

باید در خصوص قانون جذب این نکته را یاد آور شد که این تفکر یکی از تاکتیک‌های دشمن است که در کارزار فکری-عقیدتی با تفکر مهدویت قرار دارد پس وقتی که این تفکر شناسایی و برای افراد تببین شد باید فکر و عقیده صحیح را برای افراد تبیین و جایگزین کرد.

 

روش مقابله در جنگ نرم:

سیاست جمهوری اسلامی ‌‌‌‌‌‌‌در عرصه فرهنگ، سیاست، اقتصاد، سیاست اقدام نا‌متقارن می‌‌‌‌‌‌‌باشد.

اقدام نامتقارن بدین صورت است که زمین بازی طراحی می‌‌‌‌‌‌‌شود مثل زمین والیبال دو تیم  ((آ)) و ((ب)) درحال رقابت با یکدیگر هستند تیم ((آ)) دارای یک تاکتیک خاص می‌‌‌‌‌‌‌باشد و تیم  ب هم به همین شکل. اگر تیم ((آ)) در زمین خود با تاکتیک خود بازی کند اقدام متقارن مثبت صورت داده است حال اگر تیم ((آ)) در زمین خود با تاکتیک تیم((ب)) بازی کند اقدام متقارن منفی صورت داده است.

اگر تیم((آ)) در زمین تیم((ب)) با تاکتیک خودش بازی کند اقدام نامتقارن مثبت صورت داده است پس درحال حاضر زمین بازی را دشمن برای ما طراحی کرده است پس ما باید با تاکتیک خودمان در زمین دشمن بازی کنیم به این صورت که این پدیده توسط دشمن طراحی شده است وظیفه و روش مقابله ما باید بدین شکل باشد که ایرادات و تناقضات این پدیده را تبیین و برجسته نمود تا دشمن به واسطه تفکر طراحی شده خود شکست بخورد.

 

 

*فرهنگ سازی کار سخت*

بنا به فرموده رهبری امام خامنه‌ای(مد ظله العالی) باید در جامعه فرهنگ کار سخت جا بیفتد باید برای مردم خصوصا جوانان جا بیفتد که بدون تلاش و کوشش سختی کشیدن نمی‌‌‌‌‌‌‌توان به اهداف خود رسید در کوتاه مدت به شغل آسان یا به اصطلاح پشت میزی و پول فراوان رسید که دقیقا قانون جذب بر روی همین نکته با قوت و با ظاهری علمی ‌‌‌‌‌‌‌دست گذاشته است که جوانان و افراد جامعه‌ی منتظر را به سمت انفعال، عدم تفکر و حرکت و توهم پنداری سوق می‌‌‌‌‌‌‌دهند و در یک کلام یک شبه ره صد ساله رفتن.

*مهمترین مانع کار سخت*

طوفان مدرک‌گرایی یکی از مهمترین موانع برای جوانان است چراکه به انگیزه اخذ مدرک در دانشگاه‌ها وارد می‌شوند و بعد از به پایان رساندن کارشناسی و کارشناسی ارشد و مراتب بالاتر، دیگر حاضر به انجام هرکاری نیستند. در مقابل این مدرک‌گرایی باید علاقه محوری جایگزین شود یعنی جوانان به‌دنبال علاقه خود و شغلی که مناسب آن‌هاست بروند.

*تعمیم یافتن انسان شناسی اسلامی*

تعمیم یافتن یعنی همه بدانند و آگاه شوند که در جامعه‌ای که هدف کلان خود را رسیدن به ظهور و وضع مطلوب می‌‌‌‌‌‌‌داند در امر خودشناسی باید بسیار قوی وارد شوند. اگر قانون جذب این ادعای واهی را مطرح می‌‌‌‌‌‌‌کند که با قدرت ذهن، فکر و یک جا نشستن می‌توان به هدف و تصویر ذهنی خود دست پیدا کرد باید برای مقابله، فکر، ذهن، روح، جسم و نفوس انسان و کارکرد این موارد به صورت علمی‌‌‌‌‌‌‌و با توجه به کلام وحی و اهل بیت (ع) تبیین شود اگر این کار به صورت دقیق و همه جانبه صورت پذیرد هیچگاه جوانان به این نوع توهمات باصطلاح علمی‌‌‌‌‌‌‌دچار نخواهند شد.

 

شاخص‌های جایگزین:

متاسفانه قانون جذب انسان‌ها را در وضعیت احساس خوشی کاذب غرق می‌کند برای خنثی سازی این هجوم باید شاخص‌هایی را پایه‌گذاری نمود.

 

۱٫   عدم کوتاهی در عمل:

انسان باید در راه هدفی که دارد بسیار تلاش کند و هرگز کوتاهی نکند و مقابل ناملایمات که به نسبت بزرگی و تقدس هدف سخت‌تر می‌شود مقاومت و صبر پیشه کند چراکه غرق شدن در آرزوها انسان را از عمل و تلاش باز می‌‌‌‌‌‌‌دارد.

((هرکه آرزویش گسترده شود، عملش محدود و کوتاه می‌‌‌‌‌‌‌شود.[۱۵]))

۲٫   تناسب آرزو و تحقق آن با واقعیت

انسان هدف و آرزویی را که مد نظر خود دارد باید با مقدار توان خود در مسیر تلاش برای رسیدن به این هدف و تحقق آن در واقعیت تعادل و تناسب ایجاد کند چراکه انسان منتظر هیچگاه بدون تحقیق و عقل کاری را انجام نمی‌‌‌‌‌‌‌دهد و خود را اسیر رفتار و کارهای ناشایست نمی‌‌‌‌‌‌‌کند.

انسان منتظر هدفی مقدس و حقیقی دارد که هیچگاه خود را اسیر آرزوهای پست و بی ارزش که سودی در آن نداشته باشد نمی‌‌‌‌‌‌‌کند. چراکه وقتی آرزوها تمام فکر انسان را بگیرد از کارهای مهم باز می‌‌‌‌‌‌‌ماند و انسان برای دستیابی به آن آرزو دست به هر کاری می‌‌‌‌‌‌‌زند به این علت امیرالمومنین(ع) می‌‌‌‌‌‌‌فرماید:

«کسی که آرزویش دور و دراز شود، عملش بد و ناشایست می‌‌‌‌‌‌‌شود»[۱۶]

۳٫   عدم ناامیدی

یکی از آثار انتظار و تفکر مهدویت امیدزا بودن می‌‌‌‌‌‌‌باشد انسان منتظر هیچ‌گاه ناامید نمی‌‌‌‌‌‌‌شود و سعی می‌‌‌‌‌‌‌کند که ناامیدی را از جامعه پاک کند چراکه هدف او بسیار بزرگ، مقدس و جهانی است و هیچگاه طوری زندگی نمی‌‌‌‌‌‌‌کند که غرق آرزو‌ها و دچار غم شود انسان منتظر هیچگاه نا‌امید نمی‌‌‌‌‌‌‌شود. زیرا ایمان دارد که ظهور حضرت حجت (عج) قطعا اتفاق خواهد افتاد و در این راه از هیچ تلاشی مضایقه نمی‌‌‌‌‌‌‌کند اما کسانی که پیرو قانون جذب می‌‌‌‌‌‌‌شوند بدون تلاش کوشش به تصویر ذهنی خود نخواهند رسید و نتیجه آن غم و اندوه فراوان است چراکه غرق شدن در ارزوهایی که توهم است و با واقعیت تفاوت دارد و بعد از دیدن اصل موضوع در دنیای واقعی بسیار افسرده و غمگین می‌‌‌‌‌‌‌شود.

((کسی که از آرزوهایش پیروی کند رنجشش بسیار می‌‌‌‌‌‌‌شود[۱۷]))

متاسفانه در قانون جذب این غم و اندوه همراه با احساس خوشایندی است که باعث می‌‌‌‌‌‌‌شود انسان به طور ناخواسته و ناخودآگاه برای فرار و دور زدن مشکلات اصلی به همان آرزوها و توهمات خود پناه ببرد.

۴٫   عقل وبصیرت جایگزین جهل

قانون جذب با روکش علمی به این تفکر باعث شده تا افراد آن را بپذیرند اما حقیقت این چنین است که این تفکر، نوعی جاهلیت می‌‌‌‌‌‌‌باشد که با ظاهری نوین و جدید در فکر انسان‌ها قرار می‌‌‌‌‌‌‌گیرد انسان منتظر با جهل مبارزه میکند و از ویژگی‌های آخرالزمان زنده شدن جاهلیت می‌‌‌‌‌‌‌باشد. پس انسان منتظر دچار جاهلیت نوین نمی‌‌‌‌‌‌‌شود و تکلیف  اوست که با سلاح عقل و بصیرت با جهل مبارزه کند و حقیقت شیطانی این نوع تفکرات را برملا سازد متاسفانه کسانی که به این تفکر اعتقاد دارند بصیرت خود را از دست داده اند و این نتیجه تجسم و تخیل آرزوهاییست که آن‌ها را در توهمی‌‌‌‌‌‌‌ دلپذیر فرو می‌‌‌‌‌‌‌برد که مانع درک مسائل واقعی می‌‌‌‌‌‌‌شود.

((آرزوها، چشم انسان را کور می‌‌‌‌‌‌‌کند[۱۸]))

 

آرامش فکری یا مخدر فکری؟

انسان همواره بدنبال آرامش روحی، روانی و فکری است اما این آرامش فکری تنها از راه حقیقی آن یعنی یاد خدا و ایمان و توکل داشتن به او حاصل می‌‌‌‌‌‌‌شود هر راهی غیر از آنچه خداوند برای آرامش انسان قرار داده آرامش نیست بلکه مخدر است بطور مثال خداوند در قرآن در خصوص ازدواج می‌‌‌‌‌‌‌فرماید آرامش را در ازدواج انسان قرار داده است زمانی‌که کسی نیاز جنسی، روحی و عاطفی خود را از راهی غیر از ازدواج تامین می‌‌‌‌‌‌‌کند او به آرامش دست پیدا نمی‌‌‌‌‌‌‌کند بلکه دچار بی قراری و ناآرامی‌‌‌‌‌‌‌ روحی می‌شود که البته ممکن است این بی‌قراری را انکار کند این خود یک نوع بیماری است لذا خداوند یادش انسان را آرام می‌‌‌‌‌‌‌کند و توکل به او، ایمان به قدرت بی‌انتهای او آرامش را در مسیر رسیدن به هدف بر انسان نازل می‌‌‌‌‌‌‌کند و طبق آیه ۲۶ سوره مبارک توبه خداوند آرامش و سکینه‌اش را به رسول و مؤمنین نازل می‌کند اما قانون جذب و این نوع تصویرسازی ذهنی و فکر کردن به رؤیاهای کاذب و زندگی در عالم دیگری تنها مخدری است برای انسان که حقیقی نیست و تنها اثری که دارد بیمار کردن روح و روان آسان است.

 

سخن پایانی:

جامعه‌ای که منتظر ظهور است و هدفش جهانی است باید بزرگ و جهانی فکر کند و بیماری‌های اجتماعی خود را درمان کند تبیین و تبلیغ صحیح تفکر مهدویت برای افراد جامعه موجب واکسیناسیون جامعه برای تمام حملات و فتنه‌های دشمن خواهد شد.

وظیفه دشمن، دشمنی است و نمی‌‌‌‌‌‌‌توان به دشمن خرده گرفت بلکه باید به خودمان خرده بگیریم و نهیب زنیم چرا که دشمن قدرتی ندارد بلکه قوت دشمن در ضعف ماست پس اگر امثال این تفکرها و عرفان‌های نوپدید وارد جامعه می‌‌‌‌‌‌‌شوند و مردم به آن‌ها مبتلا می‌‌‌‌‌‌‌شوند به خاطر کوتاهی ما می‌باشد که برای از بین بردن و ریشه‌کن کردن جاهلیت مدرن کم تلاش می‌کنیم در انتها نیز باید گفت همه‌ی این تهاجمات از جانب شیطان است چراکه کار شیطان مشغول ساختن انسان‌ها به آرزوهای واهی است و قانون جذب نیز حاصل تفکر شیطان است که تنها خاصیت این پدیده غرق کردن مردم در رؤیاهای موهوم و از بین بردن انگیزه‌های تغییر و رشد و تقویت زمینه‌ی تداوم نظام سلطه و ستم است هم چنین نیروی مقاومت، صبر، تلاش و کوشش و امیدواری و تحول در جامعه را از انسان‌ها را می‌گیرد وقتی می‌بینیم که هنرمندان و افرادی که در جامعه دارای شهرت هستند در تلاشند تا این توهمات را به خورد مردم بدهند به این نکته پی ‌می‌بریم که شیطان برای تاخیر انداختن در ظهور حضرت حجت(عج) و قرار دادن انسان در زیر سلطه خود چه برنامه‌های دقیق و تلاش‌های گسترده‌ای می‌کند و ما هنوز خوابیم.

 

**نتیجه گیری**

آسیب‌هایی که در این مقاله ذکر شد تکه ‌ای کوچکی از پازل دشمن می‌باشد به طور کلی آسیب‌هایی که عنوان شد.

-دور شدن انسان از خداوند و اعتقادات دینی.

-مشرک شدن تدریجی جوانان به صورت ناآگاهانه.

-تضعیف اعتقادات بدنه‌ی جامعه نسبت به نظام و تفکر ناب مهدویت.

-از بین رفتن تلاش و کوشش نسل جوان و جایگزین شدن راحت طلبی.

-تغییر ماهیت انتظار و وظایف فرد منتظر نسبت به جامعه.

 این قانون به صورت بلند مدت طراحی شده است و اگر مهار نشود ضربه ای مهلک به پیکر جامعه منتظر وارد خواهد کرد. در آینده‌ای نه چندان دور این مساله با توجه به جریان‌های خاص موجود در کشور که به تازگی قدرتشان مضاعف شده است یکی از موانع بزرگ مهدویت می‌باشد که با اعتقاد افراد سرو کار دارد و تطهیر و اصلاح اعتقاد افراد جامعه از سخت‌ترین کارها می‌‌‌‌‌‌‌باشد که ممکن است باعث جبهه گرفتن و مقابله کردن افراد جامعه در خصوص این تفکر شود لذا بسیار باید مراقب بود و ابعاد این مساله را به صورت تحلیلی روشن نمود و افراد جامعه منتظر را از این تهاجم آگاه و تدبیرهای لازم را اندیشید

دارد زمان آمدنت دیر می‌‌‌‌‌‌‌شود….

علیرضا پورمسعود

 

 

منابع:

علامه مجلسى، بحار الأنوار، ۱۱۰ جلد، مؤسسة الوفاء بيروت – لبنان، ۱۴۰۴ هجرى قمرى

عبدالواحد بن محمد تمیمی‌‌‌‌‌‌‌آمدی. غررالحکم و درر الکلم.

راندا برن. راز. اسماعیل حسینی. تهران: انتشارات راشین. چاپ دوم: ۱۳۸۷

نهج‌البلاغه، ترجمه محمد دشتی قم نشر موسسه امیرالمومنین ۱۳۸۷

لوییز هی. شفای زندگی. ترجمه: گیتی خوشدل. تهران: دنیای مادر. چاپ نهم: ۱۳۷۵

شیخ ابو محمد حرانی، تحف العقول عن آل الرسول

شریفی دوست حمزه، روش نقد نحله‌های انحرافی ، قم، صهبای یقین ۱۳۹۱

شین اسکاول، چهار اثر ترجمه گیتی خوشدل ، نشر پیکان ۱۳۸۶

فریزر رابرت شاخه زرین ، پژوهشی در جادو ودین ترجمه کاظم فیروزمند تهران آگاه ۱۳۸۴

جوویتال ، کلید راز گمشده جذب خواسته‌ها ، فریده همتی ، تهران ، لیوسا ۱۳۸۹

وین دایر ، خود حقیقی شما ترجمه علیرضا شاملو ، نشر دارینوش ۱۳۸۴

دونالد نیل والش ، وقتی همه چیز تغییر می‌‌‌‌‌‌‌کند،  ترجمه مریم تقدیسی، تهران، ارس ، ۱۳۸۹

کارل گوستاو یونگ ، روانشاسی دین، ترجمه محمد دهقانی ، تهران، رشد ۱۳۸۶

 

[۱]علی بن عیسی ، کشف الغمه ، جلد ۲ ص ۴۷۲
[۲]بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۲۲٫
[۳]همان.
[۴]منتخب الأثر/ ص ۴۹۶ .
[۵]بحارالأنوار، ج ۴۲، ص ۱۲۶٫
[۶]کمال الدین ج۲ ص ۳۵۷
[۷]راندا برن ، راز ، ص۳۴
[۸]همان ص ۱۹۶
[۹]مایکل لوسیر قانون جذب ص ۱۲۲
[۱۰] راندا برن ، راز ،
[۱۱]طلاق آیه ۲
[۱۲]راز راز، ترجمه عادله ناصری، ص۴۶
[۱۳]همان ، ص ۳۴
[۱۴] با رصد فعالیت‌های فرهنگی دشمن نسبت به تفکر انقلاب اسلامی ‌‌‌‌‌‌‌هدف اصلی آن‌ها درتخریب این اعتقاد و از همه مهمتر وارد کردن ضربات مهلک به اساس تفکر انقلاب اسلامی‌‌‌‌‌‌‌ یعنی آرمان مهدویت و تشکیل جامعه منتظر و حکومت مهدوی می‌‌‌‌‌‌‌باشد. دشمن برای نیل به این هدف از طریق گلوله و جنگ فیزیکی نتوانست راهی از پیش ببرد. اما از طریق جنگ نرم و ابزارهای آن، راه را برای رسیدن به این هدف شوم هموار می‌‌‌‌‌‌‌سازد یکی از راه‌هایی که می‌‌‌‌‌‌‌توان به واسطه آن اعتقادات راسخ را هم تضعیف و تغییر داد معرفی بدل یا جایگزین است که در خصوص انتظار پویا و دینامیک معرفی تفکری با ظاهری علمی ‌‌‌‌‌‌‌و محتوی الحادی جهت یکجا نشستن و عدم تلاش می‌‌‌‌‌‌‌تواند ضربات مهلکی بر پیکره جامعه منتظر وارد کند لذا پدیده قانون جذب جایگزینی برای انتظار دینامیک می‌‌‌‌‌‌‌باشد.
[۱۵]ارشاد شیخ مفید ج۱ ص۳۰۴،،بحارالانوار ج۷۷ص۲۴۱
[۱۶]نهج البلاغه حکمت ۳۶
[۱۷]غررالحکم ح ۹۲۰۸
[۱۸]نهج البلاغه حکمت ۲۷۵

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *