access_alarm 1399/09/03

امام زمان غایبه یعنی چه؟ اصلاً چرا امام غایب شد؟

شاید خیلی وقتا این به ذهنتون رسیده که اینکه می‌گیم امام زمان غایبه یعنی چه؟ یعنی چه اتفاقی افتاده؟ حضرت چه‌ جوریه؟ اصلاً چرا امام غایب شد؟ و این امامی که غائبه الان چه می‌کنه؟ به عبارت دیگه چه خیر و برکتی داره امام غائب؟ با هم می‌ریم محضر قرآن سوره مبارکه یوسف؛ این نکته رو محضر شما خوبان یادآور بشم که یکی از شیوه‌های بیان در قرآن اون بیان غیرمستقیم قرآنه که یکی از زیبایی‌های قرآن هم همینه؛ یعنی یه وقت موارد و مسائل و حقایق رو به صورت مستقیم بیان می‌کنه یه وقت به صورت غیرمستقیم.

 

سوره حضرت یوسف گویا آمده است که قضیه غیبت امام زمان رو برای ما بیان بکنه؛ من نمونه‌هایی رو عرض می‌کنم بعداً خودتون این سوره رو با این دید نگاه بکنید ببینید در آیه پنجاه و هشتم این سوره می‌خونید که: وَجاءَ إِخوَةُ یُوسُفَ فَدَخَلوا عَلَیهِ فَعَرَفَهُم وَ هُم لَهُ مُنکَرونَ برادران حضرت یوسف اومدند وارد بر حضرت یوسف شدند حضرت یوسف برادرا رو شناخت ولی برادرا حضرت یوسف رو نشناختند؛ معنای غیبت یعنی همین، اینکه در روایات از امام صادق (علیه الصلاة والسلام) داریم که مثل حضرت قائم مثل حضرت یوسفه؛

تشبیه شده حضرت مهدی به حضرت یوسف، اینه که ما ممکنه امام زمان رو ببینیم و نشناسیم به خاطر همینه مرحوم شیخ صدوق در کتاب ارزشمند کمال الدین روایت نورانی رو از امام علی (علیه ‌الصلاة والسلام) بیان می‌کنه خیلی حدیث نابه؛ می‌فرماید: خداوند متعال چهار چیز رو در چهار چیز مخفی کرده، ازجمله می‌فرماید: ولی خدا رو در بین مردم مخفی کرده؛ مبادا به کسی با دیده حقارت نگاه بکنیم چه بسا ولی خدا باشد.

پس غیبت به معنای ناشناس بودن هست؛ حضرت در خیابان‌ها حرکت می‌کنه در برخی از محافل و مجالس ارزشمند حضور پیدا می‌کنه حواسمون باشه.

دوم: چرا حضرت مهدی غائب شد؟ آیه هشتاد و نه سوره یوسف: قالَ هَل عَلِمتُم مافَعَلتُم بِیوسُفُ وَ أَخیهِ اِذ اَنتُم جاهِلونَ، در سفر دومی که برادرا اومدن و خب همه زمینه‌ها و شرایط فراهم هست حضرت یوسف دیگه کم‌ کم می‌خواد پرده رو به اذن الهی کنار بزنه.

فرمود: آیا می‌دونید با یوسف و برادرش چه کردید اون وقتی که جاهل بودید؟ خیلی عجیبه؛ یعنی می‌خواد بگه این گرفتاری‌هایی که شما الان شما دچارش شدید هیچ توجه دارید که معلول نوع رفتارتون با حضرت یوسف بود؟ با ولی خدا بود؟ با حجت خدا بود؟ چرا امام زمان غایب بشه؟ این در اثر قدرنشناسی امت از غدیر، از اهل ‌بیت (صلوات الله‌ علیهم اجمعین) بود که نوبت به آخرین ولی خدا بقیة الله الأعظم که رسید چاره‌ای جز غیبت نبود.

 

این موضوع رو باید توجه داشت که اگر قدرنشناسی سبب غیبت شده قدرشناس شدن سبب ظهور خواهد شد. ممکنه بگید خب ما که نبودیم ما که اون نامهربانی‌ها رو نکردیم؛ اولاً: خدا ماها رو امتحان می‌کنه، ثانیاً: ما اگر واقعاً قدرشناس حجت خدا باشیم درجات و مراتب بسیار ارزشمندی خدای علی اعلی برای چنین منتظرانی که در دوران غیبت ایمان خودشون رو، پاکی خودشون رو حفظ می کنن در نظر گرفته و ثانیاً اون رسالت و تکلیفی که بر دوش همه ما هست اینه که خودمون رو و جامعه رو در جهت قدرشناس امام زمانشون شدن، جهت بدیم و در این مسیر حرکت بکنیم.

خب بعداً می‌گفتن که: ءَاِنَکَ لَاَنتَ یُوسُف؟(۱) حقیقتاً تو یوسفی؟ گفت بله، من یوسفم اذن الهی اینا یه دفعه متوجه شدن که برادر منه.

نکته خیلی مهمی که اینجا داریم اینه: من اینُ اول برای خودم میگم بعد برای شما خوبان میگم خدا عزت و سعادت دنیا و آخرت رو نصیبتون بکنه، کاری نکنیم که وقتی با مهدی فاطمه با امام زمانمون روبرو می‌شیم شرمندش بشیم.

برادران یوسف وقتی با حضرت یوسف روبروشدن و شناختن عرق شرم و خجالت بر سر و صورتشون جاری شد خیلی بد کردن راجع به حضرت یوسف؛ سرافکنده شدن؛ سربه زیر شدن ما چنین نکنیم.

در حد توانمون در مسیری که امام زمانمون می‌پسنده و دوست داره حرکت بکنیم که لااقل از میزان این شرمندگیمون کاسته بشه.

خب امام زمان سیره و رفتارش چه‌ جوریه پس از غیبت؟ ببینید امام زمان گفتیم تشبیه شده به حضرت یوسف، حضرت یوسف عزیز مصره، تمام قدرت در دستشه برادراش با دست خودشون با پای خودشون اومدن پیشش و اینا چقدر ظلم و بدی در حق او کردند می‌تونه یک دستور بده این‌ها رو بکشن، قطعه قطعه بکنن، به زندان بندازن، اما حضرت یوسف گفت: لا تَثریبَ عَلَیکُمُ الیَومَ یَغفِرُ اللهُ لَکُم وَ هوَ اَرحَمُ الراحِمینَ[۲]

هیچ ملامت و سرزنشی بر شما نیست خدا شما رو می‌بخشه یعنی ما رو با این همه خطا؟ بله! او ارحم الراحمینه.

یعنی راه نجات رو به این‌ها یاد میده، این جلوه مهر و محبته؛ اولیای الهی حجت‌هایه الهیه که امام زمان هم برای اینکه راه سعادت و نجات رو به ما یاد بده.

و نکته پایانی اینه که خب حجت غایب چه اثر و فایده ای داره؟ خب حضرت یوسف غایب بود به صورت ناشناس بود چه نکات ارزشمندی رو داشت، چه آثار و برکات فراوانی برای مردم مصر و سایر افراد، کشورهای همسایه داشت.

می‌گیم امام زمان الان چه می‌کنه؟ اونچه که از نعمت‌ها از خیرات از برکات هست اینا همه به خاطر وجود نازنین آقامون امام زمان( عج الله تعالی فرجه الشریفه) اما ما خبر نداریم.

به امید اینکه هرچه بر عمر ما افزوده می‌شه بر معرفت و شناخت نسبت به آقامون افزوده بشه وجودمون سرشار از عشق و ارادت و محبت نسبت به ولی نعمتمون بشه و این عشق و ارادت ما رو به سمت همسویی، همرنگی با امام زمانمون  و تنظیم کردن اخلاق و رفتارمون با اخلاق و رفتار امام زمانمون به پیش ببره و جزء بهترین منتظران و یاران حضرتش قرار بگیریم ان‌شاء الله.

 

 

۱ـ سوره یوسف، آیه ۹۰

۲ـ سوره یوسف، آیه ۹۲

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *