access_alarm 1399/03/11

امام مهدی در قرآن – قسمت اول

ارزش شناخت امام:

با آیه ۲۶۹ سوره مبارکه بقره محضرتون هستیم.

 

«یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشاءُ وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثیراً وَ ما یَذَّکَّرُ إِلاّ أُولُوا الْأَلْبابِ »

 

آیه خیلی زیبا و قابل توجه خدا یعنی الان می‌فرماید: خداوند حکمت را به کسی که مشیتش تعلق بگیره عطا می‌کنه.

مستحضرا عزیزان که « مَنْ یَشاءُ» معمولا در قرآن ناظر به قابلیت قابله یعنی کسانی که این ظرفیت و زمینه‌ها رو در خودشون ایجاد بکنن؛ خداوند حکمت رو به اون‌ها میده.

 

خب ممکن ما جدی نگیریم خیلی دنبال نکنیم در قدم دوم می‌فرماید: « وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثیراً » اگر این حکمت به کسی داده بشه خیر کثیرداده شده خیر کثیر یعنی کوثر؛ کوثر حکمت وقتی کسی خیر کثیر رو بدست آورد یعنی همه چیز رو داره خیر و سعادت و عزت دنیا را و خیر و سعادت و رستگاری آخرت رو داره.

 

در قدم سوم برای اینکه باز اهمیت مطلب رو بیشتر توجه بکنیم می‌فرماید: « وَ ما یَذَّکَّرُ إِلاّ أُولُوا الْأَلْبابِ» فقط صاحبان عقل و خرد ناب این مطلب رو توجه دارند و دنبال می‌کنند.

 

خب این حکمت چیه که اگر ما اون رو بدست بیاریم کوثر رو خواهیم داشت؟

ویژگی آیات نورانی قرآن اینه وقتی شما درش تدبر می‌کنین سوال برات ایجاد میشه خود قرآن گرا داده در آیه ۴۴ سوره نحل می‌فرماید: که شاًن طبیعی این آیات بر دوش آقا رسول الله( صلی الله علیه و آله و سلم) هست و به حکم غدیر بعد از ایشون بر عهده اهل بیت طاهرینشون( صلوات الله اجمعین) هست.

 

روایت داریم از آقا امام صادق( علیه آلاف التحیه و الثناء) که این حکمت معرفت و شناخت امام زمانه یعنی اگر کسی این زمینه رو در وجودش فراهم بکنه دنبال بکنه در صدد شناخت امامش باشه خداوند متعال این معرفت رو به او عطا می‌کنه و او صاحب کوثر خواهد شد.

چند تا نکته کوتاه در این رابطه محضر شما خوبان و منتظران بقیة الله اعظم( عجل الله تعالی فرجه الشریف) تقدیم می‌کنم:

 

۱: معرفت مثل نور دارای درجات و مراتب است

اولین مرتبه اعتقاد به ولایت و امامته امام که او را امام و حجت از طرف خدا و جانشین رسول خدا بدونیم؛ این اولین در جه و مرتبه هست.

اما درجات بالاتری داره که ما در هر پله و درجه و رتبه‌ای باشیم باید سعی بکنیم به درجه و رتبه بالاتر بریم.

۲: وقتی زُرارَة بن اَعْیَن از امام صادق آقا امام صادق( علیه آلاف التحیه و الثناء) می‌پرسه که من در دوران غیبت چه کنم؟ حضرت توصیه به معرفت و دعای معرفت می‌کنه. در ابتدای دوره‌ی غیبت توقیعی و نامه‌ای از سوی امام زمان( عجل الله تعالی فرجه الشریف) خطاب به شیعیان صادر میشه در اون دعای نورانی که معروف به دعای دوران غیبت تاکید به معرفت میشه.

نکته پایانی برای بدست آوردن این نعمت عظیم این کوثر دو راه رو باید طی بکنیم.

  1.  راه عِلمی
  2.  راه عَملی

یعنی یک بُعد ؛ بعد عِلمیست که ما با کلاس و دوره و کتاب و استاد دیدن باید آنچه را که درباره امام زمانمان هست از مبانی عقلی، قرآنی، روایی مباحث مربوط به غیبت ظهور، انتظار وظایف منتظران این‌ها رو باید تحقیق و دنبال بکنیم؛ دوره و کلاس ببینیم .

دوم یه بعد عَملی داره که ظرف دل رو باید تمیز کرد این نعمت عظیم، نعمتی نیست که در هر ظرفی قرار داده بشه هر چه از جهل، گناه و غفلت‌ها بیشتر فاصله بگیریم این ظرف ما قابلیت بیشتری پیدا می‌کنه که خدا این نعمت عظیم و بزرگ رو به ما عطا بکنه و ان شاءالله عزت و سعادت دنیا و آخرت نصیبمون بشود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *