access_alarm 1399/09/03

به نظر شما هر ‌موقع که بخوایم می‌تونیم توبه کنیم ؟

به نظر شما فرصت توبه و بازگشت دائمی است؟ و هر ‌موقع که بخوایم می‌تونیم توبه کنیم و برگردیم و مسیر نادرستی رو که به هر دلیل انتخاب کردیم کنار بگذاریم و در صراط مستقیم و مسیر درست قرار بگیریم؟

با هم می‌ریم سراغ آیه ۱۵۸ سوره انعام و این مطلب رو در این آیه نورانی ملاحظه می‌کنیم: ” هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ تَأْتِيَهُمُ الْمَلَائِكَةُ أَوْ يَأْتِيَ رَبُّكَ أَوْ يَأْتِيَ بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ لَا يَنْفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرًا قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُون

میگه بعضیا آیا جز این انتظار دارن که خود فرشته‌ها بیان سراغشون؟! یا مستقیماً امر و فرمان الهی بیاد سراغشون؟ یا منتظرن بعضی از آیات پروردگار بیاد؟ اون روزی که بعضی از آیات و نشانه‌های پروردگار تو میاد دیگه اون کسی که تا اون موقع ایمان نیاورده باشد ایمانش دیگه برای او سودی نداره؛ یا نه اگر ایمان آورده ولی بر‌اساس این ایمان هیچ عمل و رفتاری رو نداشته او هم دیگه هیچ نفع و سودی براش نداره.

خب این آیه چی می‌خواد بگه؟ نکات ارزشمندی رو با هدایت روایات نورانی اهل‌ بیت (صلوات الله علیهم اجمعین) که نقش تبیین آیات رو دارن ملاحظه می‌کنیم؛

از جمله امام صادق(علیه صلاة والسلام) می‌فرماید این آیه : “یَومَ یَأتی بَعضُ ایاتِ رَبِکَ…” اشاره داره به قیام حضرت مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف).

این نکته رو شما زیاد شنیدید؛ چه بسا سؤال هم در ذهنتون باشه که آیا وقتی امام زمان اومد آیا توبه رو می‌پذیره؟ آیا حضرت میاد مثلاً گنه کارها رو بکشه؟ راه بازگشت وجود داره؟ میگه: بله! اصلاً امام زمان برای نجات میاد! نجات بشریت از ظلمِ ظالمین؛ دو: نجات از آلودگی‌ها، از گناه و معصیت؛ مسیر عبودیت و بندگی خدا رو برای ما هموار می‌کنه؛ لذا اگر همه این مسیر رو طی بکنن حضرت اصلاً برای نجات میاد؛ خواسته‌ حضرت آرزوی حضرت اینه.

 

اما عده‌ای هستند که اینا اسیر دنیان؛ اسیر محبت دنیا عشق به مقام دنیا و مال دنیا هستند اینا وقتی دنیای نامشروعشون رو با ظهور حضرت در خطر می‌بینند در مقابل حضرت می‌ایستند حضرت با اینا اتمام حجت می‌کنه حضرت از طرف خدایی اومده که این خدا وقتی حضرت موسای کلیم و برادرش هارون رو می‌فرستد برای فرعون یه سفارشی داره در مورد فرعون به دو پیامبرش  و اون اینه که “فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا “[۱]ای موسی، ای هارون! با فرعون به نرمی سخن بگید مبادا با تندی و تشر بزنید با تندی صحبت بکنید به امید اینکه فرعون هم برگرده!

یعنی خدا نمی‌خواد فرعون هم بسوزه نمی‌خواد فرعون هم جهنمی بشود می‌خواد اون هم برگردد توبه کند اون هم رستگار بشه؛ اما وقتی کسی نخواد تا اونجایی که جا داره این پیمانه گناه و نافرمانیش رو بخواد پر بکنه وقتی داشت غرق میشد گفت:” آمَنتُ… ایمان آوردم”[۲] خطاب اومد: حالا؟ حالا دیگه دیر شده.

 

پس اونی که از این آیه استفاده می‌کنیم اینه که این توبه و این جبران اشتباهات گذشته دائمی نیست! یه وقت یک وضعیتی پیش میاد که دیگه فرصت تمام میشه و دیگه راهی برای بازگشت وجود نداره لذا حضرت مهدی هم یه ضرب ‌العجل تعیین می‌کنه برای ظالمان برای اونا که می‌خوان به ظلم و ستم خودشون ادامه بدن اون ضرب ‌العجل وقتی تمام شد دیگه اونایی که ایمان نیاوردن ایمانشون دیگه ارزشی نداره و زودتر از این باید ایمان میاوردن.

 

نکته دیگری که ما در رابطه با این آیه به عنوان مصداق این قسمت می‌تونیم استفاده بکنیم اون مطلبی ا‌ست که شما در زیارت آل‌ یاسین هم ملاحظه می‌فرمایید در مورد رجعتِ که میگین رجعت شما اهل بیت حقه هیچ شک و شبهه ای در اون نیست اون زمانی که “لا یَنفَعُ نَفساً ایمانُها لَم تَکُن امَنَت مِن قَبل أو کَسَبَت فی إیمانِها خَیرا” عین این قسمت آیه در زیارت آل‌یاسین به چشم می‌خوره.

 

یعنی کسانی که بی ایمان از دنیا رفتند یا ایمانشون فقط شناسنامه‌ای بوده براساس این ایمان هیچ کار خیری و درستی انجام ندادن برخی از این‌ها که به اصطلاح از ائمه کفر محسوب می‌شن یعنی ریشه و منشأ همه ذلالت‌ها و ستم‌ها، ظلم‌ها در عالم بودند این‌ها به اذن الهی توسط امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) زنده میشن تا خودشون یبرا بشریت بگویند از اون انحرافاتی که ایجاد کردند از اون گمراهی‌هایی که به وجود آوردند و مردم حقیقت رو بفهمند.

 

اینایی که رجعت داده می‌شند از کفار از ظالمین این‌ها ایمانشون دیگه ارزشی نداره یا اگر عرض کردم فقط ایمانشون شناسنامه‌ای بوده و در عمل هیچ کار درستی در پرونده اعمالشون وجود نداره اینا توبشون در این بازگشت و رجعتی که خواهند داشت اثری نداره.

پس اگر مدتی رو ما در مسیر نادرستی رفتیم به هر دلیل، رفیق ناباب موارد دیگر برگردیم؛ توبه کنیم.

فرمود اگر، حدیث قدسیت، خدای علی اعلی می‌فرماید: اگر بنده‌های فراری من اگر می‌دونستند که من چقدر اشتیاق دارم نسبت به اون‌ها و بازگشت اون‌ها، اینا از شوق جان می‌دادند!

یکی از شگردهای شیطان این دشمن قسم‌ خورده ما هم همینِ؛ تسویفِ، امروز و فردا کردن.

میگه حالا الان جونیته، حالا بیاد ماه مبارک رمضان بیاد هر زمانی که فهمیدی مسیر رو داری اشتباه میری برگردیم؛ توبه کنیم تا محبوب خدا بشویم و رحمت الهی از زمین و آسمان شامل حالمون بشود.

 

۱ـ سوره طه، آیه ۴۴

۲ـ سوره یونس، آیه ۹۰

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *