access_alarm 1398/09/05

شرایط ظهور – قسمت شانزدهم

ای دوست غمت به عیش جان می‌ارزد   ذکرت به وصال دیگران می‌ارزد

در ذکر تو و به یاد تو بودن ما      یک لحظه به عمر جاودان می‌ارزد

اگر تو آمدی من رفته بودم       اسیر سال و ماه و هفته بودم

دعا کن تا دوباره جان بگیرم           بیایم در حضور تو بمیرم

 

چند قسمت که راجع به شرایط ظهور به ویژه شرط یاران صحبت می‌کنیم و رسیدیم به نکات پایانی این بحث، تو این قسمت یک سوال و یک نکته رو می‌خوام محضرتون عرض بکنم و اون اینه که آیا در صف یاران امام زمان( عَلَيْه‌السَّلام) بانوان هم حضور دارن یا نه؟

در پاسخ اینجوری باید عرض بکنم که کجای تاریخ رو شما سراغ دارید که بانوان درکنار مردان، دوشادوش مردان نباشند، حاضر در صحنه نباشن، خیلی ساده اگر پیغمبری است منظورم پیغمبر خاتم محمد مصطفی( صلَّى الله ُعليه وآله) در کنار خدیجه است با اون همه زحمت فراوان، همه جوره پیغمبر رو کمک کرد، واقعا پیغمبر رو کمک کرد بار از روی دوش پیغمبر برمی‌داشت. اگر امیرالمومنین علی(عَلَيْه‌السَّلامِ) درکنارش یک بانوی شایسته، هم کفو علی به نام فاطمه زهرا، که واقعا برای علی موثر بود، هم پیغمبر هم امیرالمومنین بعد از ازدست دادن همسرانشون واقعا غمگین شدن، تو فراغشون می‌سوختن، یارانی بودن. یکی بحث زندگی شخصی که همسر از دست دادن، یکی این بود که بهترین یاران و از دست دادن، واقعا کمک حال بودن. اگر سیدالشهدا( عَلَيْهِ‌السَّلام) درکنارش بانویی است بسیار بزرگوار به نام زینب کبری( سَلام الله عَلیها) که موثر، اگر زینب کبری نبود ادامه مسیر امام حسین منحرف می‌شد.

 

پس ببینید این شدنیه که خانم‌ها دوشادوش مردان خدمت بکنند، درباره امام زمان( عَلَيْهِ‌السَّلام) هم همینجوریه، حتما، بی تردید، بی شک برخی از یاران امام زمان رو بانوان تشکیل می‌دهند. یعنی خانم‌های محترم هم حتما در صف یاران امام زمان(عَلَيْهِ‌السَّلام) حضور دارن. شنوندگان عزیز به ویژه خانم‌ها خوشحال باشن که خانم‌ها هم در صف یاران امام زمان بی شک و تردید هستن.

 

اما یک نکته من اینجا براتون بگم اینکه خانم‌ها در صف یاران امام زمان هستن به این معنا نیست که همه کارهای مردها رو انجام بدن؛ تو نگاه اسلام مردان و زنان وقتی می‌خوان خدمت بکنن که خدمت‌ها همه رو اسلام می‌پذیره، شایسته است. سه جور وظایف داریم:

 

۱: وظایف مختص مردان:

یعنی وظایفی که فقط از مردا بربیاد، خلقت مردانه اقتضا داره که مردا اینکار و بتونن انجام بدن و خانم‌ها اینکار و نتونن یا خوب نتونن از عهدش بربیان.

 

۲: وظایف مختص زنانه:

کارایی که وظایفی که از خانم‌ها خوب برمیاد، مردها یا نمی‌تونن یا ناقص انجام می‌دن، خلقت زنانه این وظایف خوب ازش برمیاد.

 

۳: وظایف مشترک بین مرد و زن:

مثل آموزش، مثل تحقیق، مثل خیلی از کارها، مشترکاتی است که هم مردا می‌تونن انجام بدن هم زن‌ها.

 

اینکه گفتیم بانوان محترم در صف یاران امام زمان هستن به همین معنا، وظایف مختص خودشون یا برخی از جاها وظایف مشترک. قرار نیست کارهای مردانه رو انجام بدن، مهم اینه که در صف یاران حضرت باشن و مثل یک سرباز هرچی فرمانده دستور داد هم مردها هم خانم‌هایی که در صف یاران هستن سمعاً و طاعاً اون دستور امام رو انجام میدن.

 

پس نکته این شد که حتماً بانوان در صف یاران امام زمان( عَلَيْهِ‌السَّلام) تشریف دارن و یک نکته پایانی به عنوان آخرین نکته در بحث یاران امام زمان اینه که آیا یاران امام زمان( عَلَيْهِ‌السَّلام) ازهمون‌هایی هستن که در عصر ظهور زنده‌ان یا از مردگان هم می‌تونن یار امام زمان باشن؟

 

یه بحثی داره بسیار مفصل که شاید بیش از ده قسمت این برنامه بتونه به اون اختصاص پیدا کنه یه موقع کارشناسای محترم راجع به اون صحبت کنن بحث رجعته، با یک پشتوانه عظیم قرآنی بیش از ۵۰۰ حدیث پشتوانه است و اون اینه که آشنا هستید، کسانی که در گذشته‌های قبل از ظهور امام زمان دردوران غیبت امام زمان، بلکه در دوران ائمه گذشته، بلکه در دوران پیامبران گذشته بودند، این‌ها آرزوی یاری امام زمان رو داشتند، به درد یاری امام زمان می‌خوردند اما چه کنیم امام زمان ظهور نکرده بود؛ این‌ها درزمان ظهور می تونن رجعت بکنند یعنی دوباره به دنیا برگردند بشن جز یاران امام زمان.

 

این بحث رجعت که عرض کردم سر جای خودش باید بحث بشه؛ اون تیکه‌اش که به درد بحث ما می‌خوره اینه که: حتما، حتما اینجوریه روایت متعدد داریم که بخشی از یاران امام زمان رو کسانی تشکیل می‌دهند که قبلا از دنیا رفتند رجعت می‌کنند.

 

امام صادق فرمود: دعای عهد رو بخونید تا جز یاران مهدی ما بشید، اگر از دنیا رفتید دوباره زندتون می‌کنند. توی دعای عهد این اومده:« اللَّهُمَّ إِنْ حَالَ بَیْنِی وَ بَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِی جَعَلْتَهُ عَلَى عِبَادِکَ حَتْما مَقْضِیّا، فَأَخْرِجْنِی مِنْ قَبْرِی مُؤْتَزِرا کَفَنِی شَاهِرا سَیْفِی مُجَرِّدا قَنَاتِی…» خدایا اگر بین من و یاری امام زمان مرگ حائل شد من و ازقبرم بیرون بیار.» پس بخشی از یاران امام زمان کسانی هستند که رجعت می‌کنند.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *