access_alarm 1398/03/06

ظهور مقدمه قیامت

در روایات اهل بیت ما زیاد داریم که فرمودند: « ایام الله ثلاثه؛ یوم الظهور و یوم الرجعه و یوم القیامه [۱]» هر روزی و هر زمانی که خداوند متعال یک رحمت خاصی رو به عالم دنیا بفرسته، یه نعمت ویژه، یه نعمت مخصوص، یک جلوه‌ خاصی خدا توی عالم دنیا داشته باشه؛ اون روز می‌شه یوم الله.

 

ولی چرا اهل بیت تو بین این همه روزها که ایام الله‌اند؛ فقط سه روز رو فرمودند: ایام الله ثلاثه؟ این اولاً و ثانیاً؛ چه رابطه‌ای هست بین خود این سه روز با هم دیگه؟ همه‌ ما این رو می‌دونیم که سیر عالم آفرینش از انسان گرفته تا بقیه‌ موجودات، سیری دارند؛ همه حرکتی دارند؛

این حرکت و سیر، مقصدشون وجود مقدس حضرت حقه؛ مقصد انسان‌ها لقاء خداست؛ همه‌ آدم‌ها باید چشمشون باز بشه و ببینن همه کاره تو این عالم، تو عالم وجود کیه؟ روز قیامت روزی هستش که خداوند متعال جلوه می‌کنه؛ با اسماء و صفاتش خودش رو نشون میده حتی بهشت و جهنم هم مقصد نیست؛ بهشت و جهنم منازل بین راهه؛ مقصد اصلی خود خداست؛ برای ورود به عرصه قیامت انسان احتیاج به آمادگی داره؛ مگه هر کسی می‌تونه وارد قیامت بشه؟

 

قیامت یک عالم بسیار بسیار متکامله؛ پرودگار عالم از سر لطف، برای اینکه انسان‌ها آماده بشن برای عرصه قیامت؛ عرصه‌ای که پرودگار عالم عدلش، رحمتش، علمش، قدرتش، توی یک کلمه ولایت و حاکمیت پرودگار عالم بخواد ظهور بکنه؛ خدا برای اینکه انسان‌ها آماده بشن؛ برای اون نشئه و برای اون عالم؛ دو تا پله مقدماتی تو این دنیا گذاشته؛ دو مرحله مقدماتی: ظهور و رجعت، البته اونایی که این دو مرحله رو نگذرونن؛ طبیعتا باید برن تو برزخ سختی‌های برزخ رو بکشن تا آماده قیامت بشن؛

خوش به حال اون‌هایی که ظهور و رجعت امام زمان رو می‌بینن همین‌جا آماده می‌شن؛ یکی از تفاوت‌های شیعه با تمام ادیان و مذاهب دیگه در مسئله منجی و موعود آخرالزمان همینه که ما ظهور رو در راستای آمادگی برای قیامت تحلیل می‌کنیم.

 

دیگه تعجب نکنید؛ دوران ظهور وقتی حضرت ولی عصر( علیه‌السلام) تشریف میارن در جامعه مهدوی، تمام استعدادهای انسان‌ها به صورت جهشی و سریع‌السیر به فعلیت می‌رسه؛ اون کراماتی که شما از اولیاء خدا الان می‌شنوید؛ در زمان حضرت ولی عصر( علیه‌السلام) مال مردم معمولی خواهد بود، مال همین مردم معمولی، چون اینقدر رشد می‌کنند که گوششون، چشمشون، تمام ابزار و ادوات انسانیشون به کار می‌افته؛ دوران ظهور امام زمان و فرج حضرت ولی عصر، فرج اللهِ.

 

دوره غیبت که الان ما در اون به سر می‌بریم دوران غضبه خداست؛ در روایات امام باقر( علیه‌السلام) هست که این دوران، دوران غضبه خداست؛ چرا؟ چون مردم جفا کردند به ولی خدا و بهترین خلق خدا؛ خُب وقتی جفا به او کردند؛ خدا غضب می‌کنه به این مردم؛ الان دورانی هستش که مردم جفا کردند به او؛ یاد همه کاراشون هستند؛ یاد او نیستند؛ دوران، دوران غضبه؛ دورانی است که برکات جاری نیست؛ اما دوران ظهور، از در و دیوار رحمت خدا، علم خدا، قدرت خدا، تمام اسماء و صفات خدا به اندازه ظرفیت عالم دنیا فرو می‌ریزه.

 

 

۱- [ اَیاَمُ اللَهِ ثَلاَثَةٌ یَومٌ یَقوُمُ القَائِمُ ع وَ یَومُ الکَرَةِ وَ یَومُ القِیَامَه ] بحارالانوار، ج۵۳، ص ۶۳

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *