access_alarm 1394/12/12

آیا راه حلی برای آزمایش افرادی که ادعای ارتباط با امام زمان دارند وجود داره؟

سوال :

آیا راه حلی برای آزمایش افرادی که ادعای ارتباط با امام زمان دارند وجود داره؟

 

پاسخ :

اگر – در دوران غیبت کبری – فرد یا افرادی مشاهده نمودید که حتی یکی ازویژگیهای زیر را داشتند، قطعا آنها دروغ می گویند:

۱-  ادعای ارتباطِ اختیاری با حضرت داشته باشند(یعنی می گویند هر وقت اراده نماییم می توانیم ایشان را ببینیم) .

۲-  ادعای نیابت خاص از حضرت را داشته باشند.

۳-  مردم را به مسائلی دعوت نمایند که خلاف قرآن و سنت اهل بیت(علیهم السلام) می باشد، که حتما برای تشخیص این مساله از کارشناسان دینی کمک بگیرید.

۴-  قصد اخاذی و باج گیری داشته باشند.

 

در تکمیلِ پاسخ، توجه شما را به این جریان جلب می نماییم :

یکی از مدعیان ارتباط با حضرت ولیّ عصر(عج)، در زمان حیات امام خمینی(ره) با یکی از مسئولان بلندپایه ی جمهوری اسلامی تماس گرفته، می گوید: پیغامی از حضرت بقیّة اللّه(عج) برای امام دارم که باید حضوری به ایشان عرض کنم. گویا آن مسئول بلندپایه هم باور کرده که مدعی راست می گوید، لذا جریان را به اطلاع امام خمینی(ره) می رساند.

امام در پاسخ می فرمایند: به او بگویید من کور باطن هستم (یعنی بی دلیل چیزی را نمی پذیرم) اگر با حضرت ولیعصر(عج) ارتباط دارد، ابتدا پاسخ این سئوال ها را بیاورد، بعد پیغام آن حضرت را بگوید: ۱-من یک چیزی را دوست دارم، آن چیست؟ ۲- چیزی را گم کرده ام، آن کجاست؟ ۳- ربط حادث به قدیم چیست؟

اما مدّعی – یا مدعیان – به جای اینکه پاسخ سئوالات امام را بدهند، نامه ای سراسر اهانت نوشته که چرا ایشان از واسطه ی ولیّ عصر(عج) برای اثبات ادعایشان دلیل و برهان خواسته اند! امام(ره) هم نامه را می فرستند که در جلسه ی سران قوا خوانده شود. (تا مدعیان دروغین رسوا گردند و مردم بر مکر این افراد آگاهی بیشتر پیدا کنند…) ۱

 

۲ نکته :

۱- ادعای ارتباط با امام عصر(ارواحنافداه) آسان است، هر کسی می تواند این ادعا را داشته باشد، منتهی مهم اثبات آن است که باید با دلیل و برهان باشد. ۲- دلیلی می تواند ارتباط با مدعی را اثبات کند که حاکی از ارتباط با عالَم غیب باشد؛ لذا امام(ره) سؤالهای خود را به گونه ای طراحی نمود که پاسخ به آنها ممکن نبود مگر از طریق علم غیب و ارتباط با معصوم(علیه السلام). ۲

 

منابع :

۱-     پرسشها و پاسخهای دانشجویی، ش۲۸، ص۱۰۱

۲-     برکات سرزمین وحی، ری شهری، ص۸۴

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *