access_alarm 1396/03/04

دلیل دعا برای سلامتی امام زمان چیه؟ مگه خدا سلامتی ایشون رو تضمین نکرده؟

سوال :

دلیل دعا برای سلامتی امام زمان علیه السلام چیه؟ مگه خدا سلامتی ایشون رو تضمین نکرده؟

 

پاسخ :

درباره «تاثیر دعا» از دو زاویه می­توان نگاه کرد:

۱– تاثیر دعا درباره امام

۲– تاثیر دعا برای دعا کننده

 

از نگاه اول (تاثیر دعا درباره امام):

دعا در سلامتی آن حضرت موثر است؛ زیرا آن حضرت به این سبب که انسان است و در همین عالم زندگی می­کند، در معرض بلایا می­باشند و دعا می­تواند در دور کردن بلاها و بیماری ها از وجود عزیزش مؤثر باشد. این با اراده­ی خدا مبنی بر سلامتی امام، منافاتی ندارد؛ زیرا اراده خدا از طریق اسباب، اِعمال می­شود و دعا از مهمترین وسیله ها و اسباب برای جریانِ اراده خدا در زندگی است. همچنین آنچه که اراده الهی بر آن تعلق گرفته حفظ جانِ حضرت از مرگ است و این منافاتی با بیماری جسمی حضرت ندارد؛ یعنی بعید نیست ایشان در دوران غیبت، گاهی دچار فشارهای روحی و جسمی گردند…

 

و اما از نگاه دوم (تاثیر دعا برای دعا کننده):

دعا راهی است برای یاد امام عصر ارواحنافداه و این یاد، ثمرات و فوائد بسیاری برای رشد و کمال روحی ما دارد. اگر کسی در دعا برای امام عصر ارواحنافداه مداومت داشته باشد، خود به خود این شعارها تبدیل به شعور شده و این مقدمه ها به نتیجه خواهد رسید، یعنی خواهید دید که فرد به یارِ واقعی و منتظر واقعیِ امام نزدیک تر شده است، و این دعا و یاد مستمر، باعث شده در اعمال و رفتار فرد نیز تاثیر و دگرگونی محقق شود.

 

در پایان عرض کنیم: دعا، نوعی عرض ارادت و محبت به طرف مقابل است که قطعا از سوی منبعِ جود و کرم بی پاسخ نخواهد ماند. همین که فردی برای کسی دعا می­کند، یعنی او را بر موجودات و پدیده های دیگر در هستی مقدم می­دارد و او برایش بسیار عزیز است.

ذکرِ محبوب، سبب فراوانی محبت نسبت به اوست.

کاش هنگام دعا، لب ز میان برمی‌خواست          بی میانجی گریِ لب، تو فقط بودی و من

 

منبع:

آفتاب مهر، ج۱، ص۹۲، س۲۸

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *