access_alarm 1395/06/22

چرا عایشه، که همسر پیامبر بود در برابر حضرت علی (علیه السلام) ایستاد و جنگ راه انداخت؟

سئوال:

چرا عایشه، که همسر پیامبر بود در برابر حضرت علی (علیه السلام) ایستاد و جنگ راه انداخت؟

پاسخ:

عایشه با همکاری طلحه و زبیر، دو نفر از اصحاب رسول‌خدا، رفتند بعد از خلافت حضرت، شهر بصره را اشغال کردن و حاکم علی(علیه السلام) را از اون‌جا اخراج کردن! و عده‌ای را کشتند! نگهبانان بیت‌المال را کشتند! این از مسلمات تاریخ اسلام است، در اصل قضیه شکی نیست، اما اینکه چگونه ما می‌تونیم بپذیریم که همسر رسول‌خدا مثلا بیاد با شخصی مثل امیرالمومنین‌علی(علیه السلام) جنگ کنه، این اختصاص به عایشه نداره، بعضی از اصحاب رسول‌خدا هم همین کارو کردن و واقعیت تاریخی داره، ولی واقعیتِ تلخیه.

درسته که بعضی اصحاب رسول ‌خدا قرآن مجید خیلی ستایش کرده، خیلی تمجید کرده، همین‌ها بودن ایمان آوردن، مسلمان شدن، هجرت کردن و در راه خدا جهاد کردن، ولی بالاخره ما باید توجه داشته باشیم که غیر از معصومین(علیه السلام)، انبیا و ائمه(علیه السلام) هیچ انسانی صددرصد خوب و کامل نیست یعنی نمی‌تونیم بگیم هیچ ضعفی نداره، بنابراین اصحاب رسول‌خدا هم با تمام کمالاتی که داشتن بالاخره نوعا نه صددرصد، خالی از ضعف نبودن و همه در حد امیرالمومنین‌علی(علیه السلام) نبودن، به اون درجه‌ی بالای کمال رسیده باشه، و هیچ ضعفی و هیچ خامی و ناخالصی درش وجود نداشته باشه، در زمان حیات رسول‌خدا هم بوده، قرآن مجید در سوره ی جمعه نقل می‌کنه ” یا رسول الله درمیان این‌‌‌‌‌ها کسانی هستند که در نماز جمعه وقتی اینا یک بازاری می‌بینن، یک سرگرمی می‌بینن، ول می‌کنن اینا نماز جمعه را، تو را، تنها ایستاده می‌ذارن” معلوم میشه این اتفاق افتاده، این چیز کوچیکی نیست! همون زمانِ حیات رسول‌خدا این اتفاق افتاده، درنماز جمعه حضرت رو تنها گذاشتن رفتن، گفتن یک کاروانی آمده با کالاهای تجارتی از راه رسیده، بشتابید، اگر دیر رسیدید این سود از دست شما میره، رفتند.

منتهی تفاوتی که وجود داشت اگر لغزش‌هایی صورت می‌گرفت در زمان رسول‌خدا، حضرت کنترل می‌کرد، اصلاح می‌کرد، جلوشو می‌گرفت، هشدار می‌داد، نمیذاشت فتنه بیاد. اما بعد از رسول‌خدا متاسفانه، باب فتنه‌ها باز شد مخصوصا بر سر خلافت و بسیاری از یاران رسول‌خدا لغزیدن، عرض کردم عایشه تنها نبود، طلحه و زبیر هم همراه او بودند، طلحه و زبیر از سابقین در دین اسلام بودن، اونا در جوانی و در نوجوانی مسلمان شدند در مکه، بنده اشاره کردم در تاریخ اسلام حتی سن اینارو مشخص کردن که در سنین نوجوانی اینا مسلمان شدن و سابقه‌ی درخشانی در تاریخ اسلام داشتن، ولی بر سر همین ریاست و خلافت و … متاسفانه لغزیدن و گرفتاری‌هایی پیش آمد، تنها اینا نبود گرفتاری‌های دیگری هم پیش آمد، در مورد عایشه این خطای فاحش هم اتفاق افتاد که قرآن مجید تصریح می‌کند و تاکید می‌کند به همسران رسول‌خدا که در خانه‌هاشون بنشینند، بعضی از همسران دیگر رسول‌خدا هم به عایشه تذکر دادن، گفتن که صریح آیه‌ی قرآنه که همسران رسول‌خدا باید در خانه‌هاشون بنشینند، شما روا نیست راه بیافتید از این شهر به اون شهر لشکرکشی کنید.

و این جواب کسانی از برادران مسلمان ما هستند که همه‌ی اصحاب رسول‌خدا را عادل می‌دونند، نمی‌تونیم بگیم «پیغمبر اسلام موقع فوت حدود صد هزار نفر صحابی داشته، همه‌ی این‌ها عادل بودن.» آنچه عیان است چه حاجت به بیان است… گواهی تاریخ بر عدالت اینها نیست!

 

برگرفته از فایل صوتی رادیو معارف، شبهات تاریخی، جلسه بیستم، استاد مهدی پیشوایی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *