access_alarm 1395/06/24

آیا پیامبر به طور طبیعی از دنیا رفتند یا جریان شکل دیگه‌ای بوده؟

سئوال:

آیا پیامبر به طور طبیعی از دنیا رفتند یا جریان شکل دیگه‌ای بوده؟

پاسخ:

اون جور که بزرگان از علمای شیعه و هم از علمای اهل سنت نوشتن، بله حضرت بر اثر بیماری و کسالتی که چند روز طول کشید و به تدریج شدت یافت از دنیا رفتند. نوعا کتابای سیره از بزرگان دو طرف، وقتی رحلت رسول‌الله رو می‌نویسند به همین شکل تدوین می‌کنند. بنابراین مشهور از قدیم تا کنون اینه که رحلت رسول‌خدا به مرگ طبیعی بوده و بر اثر کسالت.

گاهی بعضی جاها به صورت دیگه‌ای نقل کردند که از نظر ملاکهای تاریخی نمیشه به اون توجه کرد و طبعا همین مشهور که بزرگان از قدیم نوشته‌اند امثال مرحوم شیخ مفید، علامه طبرسی و یا دیگران، همین پذیرفته شده، یعنی رحلت رسول‌خدا به اصطلاح به صورت طبیعی بوده.

شکلهای دیگه‌ای هم مطرح کردن که مثلا یک زن یهودی گوشت مسموم به حضرت داد، یا به مناسبت آیه شریفه وَ ما مُحَمَّدٌ اِلّا رَسولٌ قَد خَلَت مِن قَبلِهِ الرُّسُل اَفإن ماتَ اَو قُتِلَ اِنقَلَبتُم عَلی اَعقابِکُم چرا خدا گفته اگر مُرد یا کشته شد! مگه کشته شدن؟ (افان مات او قُتِل) این آیه از آیات مربوط به جنگ اُحُده که شایع شد پیغمبر کشته شده است.

در بعضی از تفاسیر بحث هایی آمده. عرض کردم با ملاکهای تاریخی با معیارای تاریخی در برابر شهرتِ عظیمی که از قدیم هست، طبعا نمی‌شه به اونها توجه کرد. در بعضی تفاسیر هم بعضی از نقل‌ها اومده که این نقل‌ها مُرسَله؛ به اصطلاح فنی یعنی نمیشه به اونها تکیه کرد.

 

برگرفته از فایل صوتی رادیو معارف، شبهات تاریخی، جلسه چهاردهم، استاد مهدی پیشوایی

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *