access_alarm 1394/10/27

تاریخچه مسجد الاقصی از کی شروع شده و به دست کدام یک از پیغمبران بنا شده؟

سوال :

تاریخچه مسجد الاقصی از کی شروع شده و به دست کدام یک از پیغمبران بنا شده؟

 

پاسخ : 

مسجد الاقصی یعنی معبد. بنای اوّلیه این پرستش گاه الهی را حضرت داود (علیه السلام) نهاد، منتهی موفق به تکمیلش نشد و تکمیلش را سلیمان بن داوود یعنی حضرت سلیمان (که هم نبوت را داشتند و هم حکومت) و خداوند متعال قدرت فوق العاده ای به او داده بود – یعنی با قدرت حکومتی اش – اون بنا رو تکمیل کرد.

 

بنابراین سابقه تاریخی مسجد الاقصی به زمان حضرت داوود و حضرت سلیمان می رسد لکن هم پیش از دوره اسلام و هم بعد از دوره اسلام، این مَعبدِ الهی تحولات زیادی دیده : چند بار خراب شده، چند بار تجدید بنا شده و در عصر اسلام در واقع از سال ۱۷ هجری، تبدیل به مسجد اسلامی شد به این صورت که فلسطین در سال ۱۷ هجری در زمان خلافت عمر بن خطاب فتح شد و بیت المقدس در این سال فتح شد اون زمان بیت المقدس نیز مسجد الاقصی در اختیار مسیحی ها بود. اونجا مسیحی ها ساکن بودند. مسلمانان رفتند بیت المقدس یا بیت المقدیس را محاصره کردند (صحیحش “مقدیس” است حالا مشهور شده به بیت المقدس) محاصره مدتی طول کشید مسیحی های ساکن بیت المقدس به ارتش اسلام خبر دادند که ما حاضریم تسلیم بشیم و با شما قرارداد ببندیم لکن شرطش اینه که خودِ خلیفه شما بیاد اینجا ما با خود خلیفه شما حاضریم مذاکره و مصالحه منعقد کنیم.

 

اونها اطلاع دادند عمربن خطاب شخصا از مدینه رفت و با اونها وارد مذاکره شد. طبق روال معمولی که معمولا مسلمونها با اهل کتاب رفتار می کردند و رفتار محترمانه ای بود (در پیمانها هم قید می شد) که اگر اونها نخواستند مسلمان بشن معابدشون محفوظ و آزادی عمل به دینشون براشون محترمه، تضمین شده است اهل کتاب این احترام را همیشه داشتند. چنین قراردادی که مضمونش این بود با اونها بستند و اونها تسلیم شدند. تسلیم که شدند خلیفه رفت وارد مسجد الاقصی شد دید که اینجا خراب شده، به خاطر کشمکش هایی که قبلا بین یهود و مسیحیا بوده اینجا خراب شده وضع بسیار رِقّت آوری پیدا کرده بود! به کمک مسلمانان در درجه اول نظافت کردند اونجا را از آلودگی ها  تمیز کردند. بعد هم مسجدی که الانم هست بنام مسجد “القُبَّةُ الصَّخره” .

 

رسول خدا در شب معراج به امر خداوند متعال از مکه منتقل شده به مسجد القصی که خداوند متعال در آیه اول سوره اسرا نقل میکنه «سبحان الذی اسرا بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی» رسول خدا در اسرا یعنی در سیر از مکه به بیت المقدس وقتی تشریف آورد به مسجد الاقصی قطعه سنگ بزرگی هست رسول خدا بالای اون قطعه سنگ دو رکعت نماز خواند و معراج از اونجا شروع شد سفر آسمانی رسول خدا از اونجا شروع شد و اون صخره محفوظه. خلیفه دوم آمد جایی که اون صخره بود سنگی که رسول خدا نماز خوانده بود و از اونجا تشریف برده بود معراج، بالای اونجا مسجد ساخت و گنبدی ساختند بعد ها معروف شد به قبه الصخره یعنی اون گنبدی که اون بنایی که بالای صخره و سنگ ساخته شده و از اون تاریخ تبدیل شد به مسجد اسلامی.

 

اما درباره ی عظمت و قِداست این مسجد عرض کنم که :

مسجد الاقصی تنها معبدی در دنیا و تنها مکان مقدسی در دنیاست که هم از نظر یهود هم از نظر مسلمانان قداست دارد. قداستش از نظر مسلمانان الف- علاوه بر اینکه یک معبد الهی ست، ب-  دو تا از پیامبران بزرگ الهی این را بنیان کردند. ج- جهت مهم دیگه اش این بوده که قبله ی اول مسلمانها بوده، پیامبر اکرم و کسانی که مسلمانان شده بودند، سیزده سالی که در مکه بودند به سوی همین مسجد نماز میخواندند که در شمال جزیره العرب و در شمال مکه است، بنابراین به سمت شمال می ایستادند.

 

برگرفته از فایل صوتی رادیو معارف، شبهات تاریخی، جلسه ۴۲ ، استاد مهدی پیشوایی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *