access_alarm 1395/06/29

دین اجداد پیامبر چی بوده؟ چرا اینا مسیحی یا یهودی نبودند؟

سئوال:

اگر ممکنه بیشترتوضیح بدید که دین اجداد پیامبرچه بوده؟ چرا اینا مسیحی یا یهودی نبودند؟ وآیا دین مسیح و یهود جهانی بوده؟

پاسخ:

اجمالا آنچه مسلمه اینه که آنها بردین حق وتوحیدی بودند. ممکنه بعضی از اجداد رسول خدا زمانی که هنوز مسیحیت تحریف نشده بود و به سه گانه پرستی کشیده نشده بود، مسیحی بوده اند. اما بت پرست ومشرک نبوده اند. خداپرست بودند و در خداپرستی هم مانند مسیحیان بعدی، سه گانه پرست نبودند و پیرو حق بودند.

در بحث عَبدِ مَناف (یکی از اجداد پیامبر) نوعا استناد می کنند که در حدیثی که از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده : «من از صلب مردان پاک، از صلبی به صلب دیگر و در رحم زنان پاک، از یکی به دیگری منتقل شدم تا قدم به دنیای شما گذاشتم.» این پاکی که رسول خدا از آن اسم برده را بسیاری از علما به همان یکتاپرستی استناد می کنند و از این حدیث استفاده می کنند که اجداد رسول خدا مُوَحِّد بوده اند چرا که شِرک، بدترین آلودگی هاست.

 

منتهی بعضی ها دقت بیشتری کرده اند و میگویند نه، این حدیث طهارت مولود را نشان می دهد و مقصود از این حدیث اینه که “اجدادِ من همه از راه ازدواج و از راه مشروع به دنیا آمدند. نه از راه (العیاذُ بالله) زِنا و روابط آزاد. بنابراین چون چنین برداشتی از این حدیث کرده اند به این حدیث در اثبات یکتاپرست بودن اجداد رسول خدا نمیشه اطمینان کرد. منتهی امیرالمومنین(علیه السلام) بیانی داره که می فرماید، اجداد من یا اجداد ما خداپرست بوده اند وآنوقت حضرت چند تا از اجداد نزدیکشان را نام برده و میگه که اینا یکتاپرست بوده اند و من اینها را در کتاب تاریخ اسلام خودمان یاد کردم (تاریخ اسلام / مهدی پیشوایی) و اینها را آنجا نوشتم. منتهی حضرت از اجداد نزدیکشان اسم می برند و دلایلش این است.

 

و اما در یکی از جلسات گذشته درباره ایمان ابوطالب بحث کردیم که علمای غیرشیعی معمولا اِصرار دارند که ابوطالب با کفر و بت پرستی ازدنیا رفت! ولی این مسئله صحت نداره و دلایل زیادی برایمان ابوطالب وجود داره که یکی از آن ها همون اشعاری هست که ابوطالب سروده. و من در اینجا درباره ی دین اجداد رسول خدا اضافه می کنم که در روایات شیعی وارد شده است که عبدالمطلب حجت خدا بود و ابوطالب وصی او بود. می دونید که حجت به انبیاء یا اوصیاءِ انبیاء گفته میشه. این حدیث نشون میده که احتمالا حضرت عبدالمطلب یکی از انبیاءِ جُزء بوده و نبیِ صاحبِ شریعت نبوده. (همه ی انبیاء، صاحب شریعت نبودند، بعضی هاشون پیغمبرجزء بوده اند.)

 

برگرفته از فایل صوتی رادیو معارف، شبهات تاریخی، جلسه یازدهم، استاد مهدی پیشوایی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *