access_alarm 1396/03/04

چرا مثل نام حضرت موسی و حضرت عیسی که در قرآن آمده، نام امام مهدی علیه السلام در قرآن نیامده؟

سوال :

چرا مانند نام حضرت موسی و حضرت عیسی که در قرآن آمده، نام امام مهدی علیه السلام در قرآن نیامده؟

پاسخ :

در قرآن برای معرفی، روش­های مختلفی استفاده شده:

الف- معرفی با نام: مثل سوره احزاب، آیه چهلم که اشاره مستقیم به نام پیامبر اکرم شده «ما کانَ مُحَمَّدٌ أبا أحَدٍ مِن رِجالِکُم، ولکِن رَسولَ اللّهِ وَ خاتَمَ النَّبیّینَ وَ کانَ اللّهُ بِکُلِّ شَیءٍ عَلیما»

ب- یا معرفی با عدد: مانند آنجایی که اشاره به تعداد ۱۲ نقیب و سرپرست از بنی اسرائیل دارد. ۱

ج- معرفی با صفت: مانند معرفی حضرت علی علیه السلام با صفت: صدقه می دهند در حالی­که در رکوع اند؛ « إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَ هُمْ رَاكِعُون» ۲

 

غیر از وجود مقدس امام زمان علیه السلام، موارد فراوان دیگری هست که در قرآن کریم به صراحت از آنها سخنی به میان نیامده، مانند: نام امامان معصومین(علیهم السلام)، نام حضرت خضر، نام ذلیخا، جزئیات اقامه نماز، جزئیات احکام اموات، احکام ساخت و ساز، مقدار طواف بر خانه­ی خدا، طریقه ذبح شرعی گوسفند و خیلی از مباحث دیگر که به صورت صریح در قرآن نیامده است. وجود نازنین پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله و سلم) و یا ائمه(علیهم السلام) به عنوان مفسر و مبین قرآن، تفسیر و تبیین فرموده اند.

 

این را هم اضافه نماییم که اگر نام پیامبر در تورات آمده و یا اینکه نام حضرت موسی و عیسی (علیهماالسلام) در قرآن آمده، دلیل بر این نیست که باید نام امام مهدی علیه السلام نیز در قرآن می­آمد. به همان علتی که آنجا مصلحت در اشاره به نام پیامبر به صراحت بود، اینجا نیز مصلحت در عدم تصریح نام امام مهدی(علیه السلام) در قرآن است. برخی بزرگان قائلند: «اگر نام امام مهدی یا سایر امامان با صراحت در قرآن می آمد، انگیزه مخالفان برای تحریف قرآن، فراوان می شد!» اصلا همین که خداوند می فرماید: «ما قرآن را نازل کرده و خود محافظ آن هستیم» یعنی همه ی مسائلی که منجر به حفاظت قرآن از تحریف شود را خداوند متعال نیز لحاظ فرموده است، که یکی از آنها همین مورد است.

 

حال با توجه به آنچه عرض شد، نتیجه می­گیریم: همان­گونه که به بسیاری از واجبات [مانند نماز آیات] به صراحت در قرآن اشاره نشده، یا همان­گونه که به خاطر مصالحی به صراحت در قرآن به نام حضرت علی(علیه السلام) اشاره نشده، همچنین به خاطر مصالحی نام امام مهدی در قرآن نیامده است. ضمن اینکه درست است که به خاطر مصالحی نام امام علیه السلام در قرآن نیامده اما توصیفِ دولتِ کریمه ی الهی و دوران پس از ظهور که عدالت بر زمین گسترده خواهد شد در قرآن آمده است. جهت مطالعه بیشتر به این آدرس مراجعه نمایید.

 

منابع :

۱٫ مائده، ۱۲

۲٫ مائده، ۵۵

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *