access_alarm 1394/08/14

حجة الاسلام پناهیـــان: حسادت زبیر به امیرالمؤمنین(علیه السلام)

حجة الاسلام پناهیـــان:
حسادتی که در دل «زبیــر» نسبت به امیرالمؤمنین(علیه السلام) در زمان رسول خدا(ص) ایجاد شد و پنهان ماند در عزم بر «جنگ جمل» تجلّی پیدا کرد! نمونه ای عجیبی از یک عیب پنهان که منجر به هلاکت صاحبش شد:

بعد از جنگ جمل که سر زبیــر را برای امیرالمؤمنین(علیه السلام) آوردند، حضرت فرمودند: «اگر داستان آن زن جاسوسه نبود، کار زبیــر به اینجا نمی کشید!» وقتی اصحاب داستان را جویا شدند، حضرت فرمود:

“روزی پیامبر(ص) به من و زبیــر دستور دادند تا جاسوسه ای را که نامه ای از یکی از یاران پیامبــر(ص) را برای قریش می بُرد، تعقیب کنیم و نامه را از او بگیریم.

زمانی که به او رسیدیم، زبیــر پیش رفت و نامه را از او خواست، اما او انکار کرد و شروع کرد به گریه کردن. زبیـــر برگشت و گفت «نامه پیش او نیست، بیا برگردیم و پیامبر(ص) را از این ماجرا مطلع کنیم» ولی من گفتم «محال است پیامبر(ص) دروغ بگوید!» لذا پیش رفتم و گفتم «یا نامه را به من میدهی یا سرت را پیش پیامبر(ص) می برم.» اینجا بود که آن زن نامه را به من تسلیم کرد. از همان زمان حسادتی در دل زبیــر ایجاد شد که هیچ گاه از بین نرفت تا اینکه امروز او را وادار به نبرد با من کرد…”

یکی از عیوبی که بسیار خطرناکه «حسادته». این حس آنقدر زشته که همه سعی در انکار کردنش دارند و به همین دلیل پنهان و مخفی می ماند! حسادت یک عیب فراگیر است لذا احتمال وجود آن را در خود انکار نکنید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *