access_alarm 1394/08/26

«دیوث » سئوال یا شبهه ؟!

بعضیا میگن “دیوث” فحشه و معصوم فحش نمیده…
مثلا: از حضرت رســـول پرسیده شد دیوث کیست؟ فرمودند: آن کسی که زنش زنا میدهد و او به این عمل همسرش آگاه است (و در جایی دیگه آمده: آن کس که زنش زنا میدهد و او خود را به جهالت می زند!)

پاسخ:

(جُدا از اینکه اصل این روایات صحیح است یا نه؟)

دیّوث: یک واژه ی عربی؛ به معنای مرد بی غیرتیه که نتونه ناموسش رو (از زنا) حفظ کنه و در قبال ناموسش غیرت نداره. متاسفانه امروزه در جامعه ما افرادی هستند که وقتی همسرشون در روابط با نامحرم هیچ حدی رو رعایت نکنه افتخار هم میکنن!! این افتخار مانند افتخار کسی ست که به خوردن غذای مسموم بنازه..

دیوثی که بعضیا میگن [بدون دلیل، با خشونت، از سر عُقده و بدون توجه به معنا به هر کس و ناکسی ست] اما دیوثی که اسلام گفته [بدون عقده، بدون حرص شخصی، با توجه به معنا، اون هم فقط به فرد مورد نظری که چنین باشه نه به دیگران]

درقرآن گفته شده بعضیا پست تر از حیوان هستند (خب اینم فحشه دیگه) در صورتیکه بعضی از مردم وقتی عصبی میشن و قصد خالی کردن عقده های شخصی خودشون رو دارن میگن: هی! حیوون!!
( اسلام اگر مطرح کرده از این جهت بوده که اون فرد خیلی به خودش و دیگران ظلم کرده و با توجه به دارا بودن عقل، شهوتش بر عقلش غلبه کرده و جامعه انسانی رو جنگل فرض کرده!! )

همینطور هم وقتی میگه دیوث، یعنی فردی که در قبال ناموسش غیرت نداره… و اصلا بحث فحش به معنای فحاشی ای که بعضی از ما عادت بر آن کرده ایم را ندارد.

 

منابع احادیثی که در این باره آمده: (از جمله حدیث بالا)
خصال الصدوق جلد ۱ صفحه ۸۱
ثواب الاعمال و عقاب الاعمال صفحه ۴۹۵
نصایح ص۲۹۶ ، ۳۰۱
اصول کافی جلد ۵ ص ۵۳۷
میزان الحکمه جلد ۲ ص ۱۰۲

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *