access_alarm 1400/01/18

به نظر شما مهم ترین خطر و آسیبی که جامعه منتظر و منتظران رو تهدید می‌‌‌‌‌‌کنه چیه؟

سوره مبارکه عصر یکی از سوره‌هایی است که ما وقتی به هم دیگه می‌رسیم بعد از سلام و احوال پرسی خوبه این سوره رو بخونیم.

این سوره انسان رو به یاد امام زمانش می‌اندازه، به یاد وظیفه یک منتظر، یاد خطر‌ها و آسیب‌هایی که در دوران غیبت امام زمان منتظران و جامعه منتظرموعود رو تهدید می‌کنه. بسم الله الرحمن الرحیم «والْعَصْر» قسم به زمان، حالا این زمان چیه؟

تو روایت یکی از زمان عصر ظهور؛ «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ»  انسان غرق در خسران و ضرر. همه؟همه؛ استثنا نداره؟ چرا. «إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» مگر انسان‌هایی که چهار ویژگی داشته باشن.

۱: در اعتقاد و ایمان و باور کم نیارن، ایمان داشته باشن به اون چه که باید ایمان داشت.

۲: « وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ »بر اساس این ایمانشون عمل بکنن با عملشون این ایمان و باورشون رو تایید بکنن.

 

خب طبیعی است که اینجا سوره به پایان برسه چون تو «آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ » همه چیز هست چرا سوره تموم نشد؟ و بر دو نکته به طور خاص تاکید میشه:

۱: «تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» تواصی یعنی به داد هم رسیدن به هم دیگه توصیه و سفارش کردن؛

به حق؛ این که حق چیه؛ به پایبندی، صبر و ماندن بر حق.

علت اینکه اینجا سوره تموم نشد بعد از«عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ » و دو نکته به طور خاص گوشزد می‌کنه اینه:

ببینین دو نکته در«عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ » هست به قول ما طلبه‌ها ذکر خاص بعد از عام. علتش اینه پیش روی افراد و جامعه موقعیت‌ها و شرایطی پیش میاد که در اون موقعیت‌ها و شرایط در اثر فتنه‌ها، فضای غبار آلودی که ایجاد میشه عده‌ای حق و باطل را گم می‌کنن. چون اصلا شگرد مهم دجل دجالان اینه:

۱: چهره حق رو تیره و تار می‌کنن با دروغ، شایعه، تهمت و امثال این‌ها که افراد کم بصیرت حق رو باطل ببینن.

۲: آنچنان باطل رو بزک می‌کنه با استفاده از نماد‌های حق که عده‌ای باطل رو حق ببینن یعنی جابجایی حق و باطل، عده‌ای حق و باطل رو گم می‌کنن.

 

مخلصا لِله به  مصداق حق و دنیا رو می‌گن و گرایش نسبت به باطل باشه یکی از خطر‌های بزرگی است که یکی از این موقعیت‌هایی که ممکن چنین خطری بیشتری پیش بیاد دوران غیبت امام زمانه. در این دوران که دشمنان نهایت سعی و تلاش و سوءاستفاده خودشون از غیبت امام در این زمینه می‌برند سعی می‌کنن فضا رو تیره و تار و غبارآلود و فتنه آمیز بکنن تا افراد حق رو از باطل نتونن به درستی تشخیص بدن.

 

اینجاست که اگر کسی حق رو درست تشخیص نداد همه سرمایه او از دست میره؛ بر باد میره. پس معلومه شرایط دشواری پیش میاد لذا«تَوَاصَوْا » یعنی به داد همدیگه برسین کمک کنین به هم دیگه که مبادا حق رو گم کنین.

خب الان دوران غیبت امام زمانِ عده‌ای دارن از امام زمان جدا می‌شن اینکه به داد هم برسیم؛ از امام زمانمون بگیم از مبانی عقلی و قرآنی و روایی بگیم؛ از وجود این امام حی و ضرورت وجودش، از غیبتش، علت غیبتش و قدر نشناسی ما بگیم از اینکه چه باید کرد تا زمینه ظهور فراهم بشه.

 

خُب وقتی حق رو شناختیم اینکه میگه «وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ » معلومه شرایطی پیش میاد که پایبندی به حق سخت میشه چه بسا شما از حقوق مسلم خودتون محروم بشین، دیگران که قید و بند‌ها رو کنار می‌گذارن یکی پس از دیگری قله‌های مادی رو طی می‌کنن. تو ممکن احساس عقب ماندگی بکنی« وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ » به همدیگه سفارش بکنیم.

نه انسان یعنی موجودی که تمام این عالم مهیا شده برای کمال و عظمت او؛ همه چیز در مادیات خلاصه نمیشه. پس در پایبندی به حق و یاری حق تمام سختی‌ها و شدائد رو به هم توصیه کنید که تحمل کنین. صبر و استقامت داشته باشین سست نشین نترسید نگران نباشید شما خدا و امام زمان رو دارید، شما شهدا رو دارید و کسی که خدا رو داره چی نداره؟ لذا در دوران غیبت مهم ترین مسئله‌ای که جامعه منتظر رو تهدید  می‌کنه:

۱: گم کردن حق و باطل

۲: وکم آوردن به پایندی به حق است.

اینکه در شدائد و سختی ‌ها از یه طرف فشارهای دشمن از طرف دیگر جاذبه‌های دنیا ، مد گرایی‌ها، چشم و هم چشمی‌ها باعث میشه عده‌ای رو این موج با خود ببرد. اینکه به داد هم دیگه برسن که حق رو گم نکنند از امام زمانشون جدا نشن و در مسیراطاعت و یاری از امام زمانشون و زمینه سازی ظهور امام زمانشون از هیچ کاری کوتاهی نکنند صبر و استقامت لازم رو داشته باشند از حالت انتظار خارج نشن و به تعبیری پیوسته در حالت آماده باش به سر ببرن تا تحقق وعده الهی این از مهم‌ ترین وظیفه منتظران خواهد بود. ان شاالله ما مشمول این قسمت اخیر آیه بشیم، جز کسانی که از خسران و ضرر، رهایی پیدا کردن به فضل الهی.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *