access_alarm 1400/01/16

سیره‌ی امام زمان چگونه است؟

سیره‌ی امام زمان چگونه است؟ یعنی وقتی آقا میاد وضعیت آدم چه جوری می‌شه، برای قتل و خونریزی و ویران‌ گری میاد یا وضعیت به‌ گونه‌ی دیگریست؟

سوره‌ی حدید آیه‌ی هفدهم ما رو رهنمون می‌کنه به حقیقت در این رابطه: «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ؛ اِعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا» بدونید بندگان خدا، خدا عالم ‌رو بعد مردنش زنده می‌کنه.

شاید اولین معنایی که به ذهن ما می‌رسه اینه که خوب این زمین، این درختان، این نباتات مرده در اثر سرمای زمستان با نسیم بهاری زنده می‌شن؛ گویا عالم به وجد و حرکت در میاد. همه‌ جا سرسبز و خرم و با طروات می‌شه، برگ‌ها می‌رویند، شکوفه‌ها می‌رویند؛ سرسبزی و اون عطر شکوفه‌ها انسان ‌رو نوازش می‌ده. اما تمام معنی آیه همینه یا معانی عمیق‌تری در دل این آیه نهفته است؟

 

خدا عالم رو احیا می‌کند بعد ازمردنش؛ اصلا حیات و مرگ واقعی چیه؟ امام زمان برای احیاء میاد، برای زنده کردن میاد، برای عمران می‌یاد، برای آبادی میاد. شما وقتی به آیات قرآن مراجعه می‌کنی، می‌بینی حیات و مرگ واقعی رو در عرصه‌ای وسیع‌ تر و عمیق ‌تر می‌بینه. حیات واقعی در پرتوی ایمانه و مرگ به معنای ظلم و ستم و فساد و تبعیض و بی ‌عدالتی‌ است، لذا روایاتی داریم از امام باقر و امام صادق (علیهم صلاة ‌و‌السلام) که مقصود خدای علی‌‌اعلا در این ‌آیه اینه: خداوند عالمی را که با ظلم و فساد مرده است با عدالت حضرت قائم (عجل الله ‌تعالی ‌فرجه ‌الشریف) احیا و سرزنده می‌کنه.

یعنی امام زمان برای احیا میاد، برای زنده کردن میاد، برای عمران میاد، برای آبادی میاد، این مطلبی رو که در دعای عهد می‌خوانید ریشش در همین جاست: «وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ وَ أَحْيِ بِهِ عِبَادَكَ». خدایا شهرها را به واسطه‌ی حضرت مهدی آباد کن و دل‌های مرده رو بوسیله‌ی ایشون احیا بکن، زنده کن. یکی از تلاش‌های ناجوان‌ مردانه‌ دشمن از قدیم بوده و امروزم ادامه داره، منتها در هر زمانی به نوعی؛

با سبکی. یک زمانی احادیثی جعل شد به اسم پیامبر خدا، به اسم اهل‌بیت که حضرت مهدی هیچ‌ کاری نداره به ‌جزء شمشیر زدن، هیچ‌ کاری نداره ‌جزء خونریزی. اونقدرخون می‌ریزه که جوی خون راه می‌افته، ویران می‌کنه، نابود می‌کنه. با یک ترسی، رعبی وحشتی در دل‌ها ایجاد شد. امروز سینمای هالیود فیلم‌هایی می‌سازه از حضرت مهدی با عنوان خدای جنگ، پادشاه وحشت، کسی که میاد ویران می‌کنه، نابود می‌کنه. این تلاش دشمن بوده برای ‌که من و شما رو از امام زمان جدا بکنه. امام زمان بر اساس این آیه و آیات متعدد دیگر و روایات فروانی که در این زمینه داریم اصلا منجی‌ است، رهایی بخشه، میاد بشریت‌ رو نه این ‌که فقط ما رو، انسان‌ رو؛ در شرق عالم در غرب عالم؛

 

انسان‌رو از دست ظلم ظالمین نجات بده، لذا از امام زمان به‌عنوان کهف ‌العباد یعنی پناهگاه بندگان، پناهگاه مردم، مرجع و مأوای مردم یاد شده و اگر سخن از شمشیری؛ شمشیر حضرت شده؛ بله شمشیر داره، تیزشم داره، خوبشم داره، حالا منظور از این شمشیر آیا خوده شمشیره یا قیام مسلحانه‌ی ایشونه بحث دیگری ا‌ست که فعلا بحث من نیست اما این شمشیر برای چیه؟ این شمشیر در راستای نجات بشرییته. امام زمان رحمت برای جهانیان. این بسان اون تیغ تیز جراحی پزشکه.

یک پزشک متعهد برای نجات بیمارش، اگر یک غده چرکینی حیات این بیمار‌ رو به خطر می‌ندازه، این تیغ برای بریدن اون غده‌ی چرکینه نه این ‌که شاهرگش رو بزنه، یعنی اتاق عمل و جراحی و تیغ تیز جراحی لازمه‌ی عافیت و درمانه. اونم در راستای رحمته. می‌فرمود: امام زمان رحمت برای جهانیان، رحمت للعالمینه و اگر از جلوه‌ی انتقام و قهر او سخن به میان آمده اون‌هم در راستای رفع موانع عزت و سعادته و کمال مادی و معنویه انسان خواهد بود.

پس پیوسته این رو داشته باشیم، به هم دیگه گوشزد کنیم: «اِعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا» بدونید خدا به واسطه‌ی حضرت مهدی این عالمه مرده از ظلم و ستم را با نور عدالت احیا و زنده می‌کنه، ماهم سعی بکنیم این دل‌هامون رو با همین نور عدالت، عبودیت و بندگی خدا، خیر و صلاح و دلسوزی نسبت به حل مشکلات دیگران زنده نگه داریم، تا این سنخیت بین ما و امام زمان وجود داشته باشه بتونیم در این مسیر احیای عالم یار و یاور خوبی برای آقا و مولامون صاحب ‌العصر و زمان باشیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *