access_alarm 1394/08/25

آیا در زمان امامان، فقیه یا مجتهد بوده؟

فقهای زیادی در دوران امام صادق و امام باقر(علیهما السلام) پرورش یافتند و برای تبلیغ دین اسلام به شهرهای مختلفی سفر کردند. بسیاری از مردم هم به سراغشون می رفتند و مسائل شون رو می پرسیدند.

به عنوان مثال:

۱. امام باقر(علیه السلام) به أبان فرمودند: در مسجد مدینه بنشین و به مردم فتــــوا بده زیرا دوست دارم در بین شیعیانم کسانی همچون تو باشند. [مستدرک الوسائل/ج۱۷/باب۱۱]

۲. شعیب میگه به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم: گاهی ما می خواهیم سئوال و یا مشکل دینی مون رو از کسی بپرسیم ( و به شما به دلیل دوری راه و یا تقیه، دسترسی نداریم) شما بفرمائید به چه کسی مراجعه کنیم و حرفش رو بپذیریم؟ حضرت در جواب فرمودند: شما می توانید به ابوبصیــر مراجعه کنید.

۳. حسن بن علی بن یَقطین از امام رضا(علیه السلام) پرسید: آیا یونس بن عبدالرحمن، مورد اطمینان و راستگوست که پاسخ نیازهای دینی خودم رو از ایشون دریافت کنم؟ امام فرمودند: بله.

۴. حضرت مهدی(عج) در نامه ای به اسحاق بن یعقوب به عنوان قاعده ای کلی در دوران غیبت نوشتند: در پیش آمدهایی که رُخ میده به راویان احادیث ما (فقهــا) مراجعه کنید که آنها حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر ایشان. [وسائل الشیعه/ج۲۷/باب۱۱]

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *