ملاقات در دوران غیبت کبری درحال بیداری و اون که امام زمان رو هم در این دیدار بشناسی همچین ملاقاتی ممکن هست یا نه؟ مرکز تخصصی مهدویت نظرش و دارم میگم که به نظر این مرکز، نظر غالب الان اینه که ملاقات امام زمان امکان دارد.
از ادلهاش میخوام سریع رد بشم نمیخوام وایستم، یک دلیل اینه که امام زمان جسم معمولی است، جسم معمولی قابل روئیته؛ از اینا رد میشم چون وقت نیست قرار هم نبود اینارو اینقدر تفصیلی بگم.
بهترین دلیل برای امکان چیزی وقوعشه. از کجا میگین ملاقات امکان داره؟ چون ملاقاتهای حتمی تا حالا انجام گرفته.
توجه: هر کسی از راه برسه بگه ما قبول نمیکنیمها، تشرفات، ملاقاتهایی که یا متواتره یا حداقل سند خوب داره یا همراه با وقوع کرامته ، کرامتی رخ داده که ما میدونیم امام زمان بوده. خلاصهاش؛ ملاقاتهای مستند و معتبری داریم که ثابت میکنه ملاقات امکان داره کتابهایی هم تو این باب داریم که ازش میگذرم.
آیا همه قبول کردن؟ عدهای اشکال گرفتن. مهمترین اشکالی که گرفتن حداقل یکیش و براتون بگم.
توقیع امام زمان به نائب چهارم؛ حضرت فرمودند: بدونید عدهای میان که ادعای مشاهده میکنن، هر کسی ادعای مشاهده کرد قبل از خروج سفیانی و صیحه آسمانی« فَهُوَ كَذَّابٌ مُفْتَر[1]» ادعای مشاهده کرد دروغگو است.
اشکال: شما نگفتید ملاقات امکان داره؟ تو این نامه امام زمان فرمودند: هر کسی ادعای ملاقات کرد دروغگو است. این و چطور جواب میدین؟ حدیث معنا کردند و این نیست؛ منظور ادعای مشاهده این نیست که هر کس گفت: من آقا رو دیدم دروغگو.
میگن سیاق حدیث، سیاق یعنی: قرائن در کلام به یک معنا. یعنی حرف یک نفر میخوای بفهمی یک تکهاش و برش نزن، قبل و بعدش رو هم ببین.
این نامه کی به دست نائب رسید؟ وقتی نائب میخواست از دنیا بره. دقت بکنین امام زمان غائب شده، شیعیانی که خبر دارن همه هم نه! چیکار کنیم؟ میگفت: ما که آقا رو نمیبینیم اون جور که امامهای قبلی رو میدیدیم. میگفتم: غصه نخورید نائب اول آقا رو میبینه و خبر میاره.
آقا رو میبینه یعنی این نائبه، نائب اول میخواست از دنیا بره شیعیان دورش جمع شدن گفتن: تو از دنیا بری چیکار کنیم؟ گفت: غصه نخورید، پسرم نائب دوم او آقا رو میبینه.
میبینه یعنی چی: یعنی اون نائبه.
نائب دوم میخواست از دنیا بره دورش جمع شدن گفتن: بعد از تو؟ گفت: بعد از من حسین بن روح نوبختی- نائب سوم اصالتا ایرانیه- ایشون آقا رو میبینه خبر میاره.
ایشون میخواست از دنیا بره دورش جمع شدن گفت: بعد از من فلانی میبینه.
میبینه، میبینه، می بینه یعنی چی؟ یعنی نائبه.
نائب چهارم که میخواست از دنیا بره امام زمان نامه نوشتند فرمودند: دیگه بعد از تو قرار نیست کسی ببینه یعنی قرار نیست دیگه نائب خاص، نائب عام که علما داریم. منظوراز مشاهده در این حدیث چیه؟ نیابت خاصه.
نکته اول: ما گفتیم دیدار امکان دارد، اما یادتون باشد این دیدارهایی که انجام گرفته اکثرش یا حال اضطراره یا مصلحت خاصه. منظورمون اینه که دیدارها عمومی نیست. هر کسی ادعای ملاقات کرد ما قبول نمیکنیم.
آقایون خانمها! ما میگیم ملاقات امکان داره اما نمیگیم همه میتونن آقا رو ببینن؛ فرق بین این دوتا. ما میگیم راه ملاقات بسته نیست، این بدین معنا نیست که همه تو این جاده میتونن برن. ملاقات همگانی نیست؛ هر کسی ادعا بکنه ما قبول نمیکنیم. اکثر دیدارها یا اضطراره؛ کتابها رو بخونین به این میرسین. میگه: تو بیابون گیر کردم تو مسیر مکه تو برف و بوران، مرگم به چشمم دیدم مضطر شدم.
زیر باد کولر نبودم؛ زیر باد کولر، دعای توسل، کولر گازی روشن یا بن الحسن بیاین اینجا؛ نه بابا این توقع رو نداشته باشین. دیدارها یا اضطراره یا مصلحت خاص.
مصلحت خاص مثلا داستان شیخ مفید تلویزیون فیلمش هم نشون داد، اومدن پیش شیخ مفید مرجع تقلید زمان خودش یگانه دوران؛ واقعا یگانه دوران.
گفتند: جناب شیخ خانم شیعه از دنیا رفته باردار ماه نهم اما بچه هنوز به دنیا نیامده، مامانه مرده. اون زمان امکانات امروز نبوده که! چیکار کنیم؟ مرجع تقلید با سواد علم خیلی داره اما معصوم نیست. ادله رو بررسی کرد فتوا داد گفت: خانمه رو با هم بچه دفنش بکنین بچه که به دنیا نیومده. مدتی گذشت نمیدونم چند وقت اومدن پیش شیخ مفید یه بچه هم با خودشون آوردن.
– شیخ ما رو میشناسی؟
– نه.
– این بچه رو میشناسی؟
– نه.
– گفتن ما همونهایی هستیم که اومدیم پیش شما یه خانومی..
– ها ها یادم اومد، خانمه رو دفنش کنید آره.
– این همون بچه است، ما که داشتیم میرفتیم یه نفر اومد گفت: نظر این نیست، نظر عوض شده، پهلوی چپ خانم و بشکافید بچه رو در بیارید بعد خانمه رو دفن کنید.
شیخ مفید این همون بچه که با اصلاح فتوا زنده موند.
شیخ فرمود: صبر کنید فتوای اول من دادم اما دومی دیگه حرف من نیست.
شیخ زود گرفت کیه که فتوای شیخ مفید اصلاح بکنه و رو دست باشه؟ و در اون زمان شیخ مفید رودست نداشت الا یک نفر که رو دست همه عالمه.
شیخ مفید درو بست رفت تو خونه گریه. گفت: دیگه فتوا نمیدم داشتم با یه فتوا داشتم جون یه آدم و میگرفتم.
امام زمان به شیخ مفید پیغام داد، شیخ مفید در و باز کن تو دوران غیبت مردم دستشون به من نمیرسه؛ شما علما هم درو ببندین اینا چیکار کنن؟
آقا فتوای اشتباه دادم، امام فرمود: شیخ مفید تو فتوات و بده منم کارم و میکنم، هر جا تو خراب کردی من خودم… به این میگن مصلحت خاص.
در طول غیبت کبری؛ خصوصا در این دوران ما افرادی پیدا شدن که با ادعای دیدار در پی کسب نام و نانی برای خودشون هستند. عدهای رو به انحراف کشیدن؛ اونایی که دم از ملاقات میزنن و دروغ دارن میگن برخی نشانههاشون ایناست:
یک: توصیه به خواندن دعاها و اعمالی که هیچ اساسی ندارد. اینا همه رو از مدعیانی که ادعای دروغین کردن اومدیم تحلیل کردیم.
دو: دعوت از مشتاقان برای شرکت در جلسه دیدار، این خیلی نشانه واضحیه.
بابا شیخ مفید، سید بن طاووس امام زمان دید، فقط از اموات میگم که به دوران ما برسن؛ مرحوم آقای بهاءالدینی امام زمان و چندین بار دید، مرحوم آقای مرعشی نجفی و دیگران، آقا رو دیدند اما جلسه گرفتند دعوت کنند بگن جلسه دیدار؟!
اینم که ما خبر داریم یا لو رفته یا امر حضرت بوده که برید بگین به مردم و الا که چیزی نمیگن اینا اینجوری بودن.
اما نشانه اینایی که مشکل دارن جلسه میگیرن خدا میدونه آدم باید گریه کنهها، تو تهران جلسهای گرفتن تعطیل کردن جلسه رو، مسئول جلسه میگفت: بیاید امام زمان تو جلسه ما قراره بیاد، تو جلسه دیدار گفته بود که من اگه بخوام شماره موبایل امام زمان رو هم دارم، این حرفا.
نکته سوم: آسان و سهل جلوه دادن ملاقات: میگن: کاری نداره هر کسی بخواد آقا رو ببینه میتونه ببینه، توضیحش بمونه.
نکته چهارم: ادعای توان حل مشکلات در پرتوی دیدار: میگن ما که امام زمان رو میبینیم میتونیم مشکلات شما رو حل کنیم. ادعا، یه کارایی میتونیم بکنیم میگن: این مشکل ما رو حل بکن، میگن: خرج داره.
1- شيخ طوسى، محمد بن الحسن، الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة، ص395؛ علامة المجلسي، بحار الأنوار، ج 51، ص360