بیایم اول بریم سراغ اینکه اصلاً جامعهای که در اون فرقههای انحرافی یا اون مدعیان به وجود میاد، چه جامعهای هست؟
در سوره ذاریات آیه 56، خدای تبارک و تعالی انتظار خودش رو نسبت به ما بیان کرده؛ فرمود: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ»، لِيَعْبُدُونِ یعنی ای لِیَعرِفون؛ خدا انتظار داره حالا که ما رو خلق کرد، ما رو برسونه به یه قلهای به نام عبودیت و بندگی؛ طبیعی است که تو این مسیر که انسان حرکت میکنه، نیاز به یه نقشه ی راه داره؛ نقشه، نیاز به یه نقشه خوان دارد؛
پیامبر این رو ترسیم کرد برای ما؛ «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي(1) » یعنی عملاً کتاب خدا، میشه نقشه ی راه ما برای رسیدن به قله ی بندگی خدا؛ عترت، میشن بلد راه ما یعنی الان امام ما، بلد راه ما هست؛ هنر، دست ما انسانهاست که ما چگونه با این قرآن نقشه و با این نقشهخوان و راهنما یعنی امام، خودمون و به یک آمادگی برسونیم.
دوران غیبت قطعاً چالشهایی وجود داره؛ فاصله افتاده بین ما و امام؛ حیرت و سرگردانی مردمه؛ فتنهها و شبهات تو این زمینه وجود داره؛ یأس و ناامیدی ایجاد میشه؛ خوب طبیعی است که این جامعه، اگر انسانها، توجه و مباحث معرفتیشون عمیق باشه، خوب، آسیب به حداقل خواهد رسید و این انسانها بهتر میتونن ولی خدا و حجت خدا رو در زندگی و در جامعه ببینن یعنی در جامعه که میخوایم عدالت رو فراگیر بکنیم، این آدمی که منتظر امام زمانه، این متولیه این کاره؛ کسی که متولی هست، میگه من میتونم عدالت رو در جامعه فراگیر بکنم، چرا؟
تلاش میکنم برای فرج امام زمان (علیهالسلام)، تلاش میکنم که خودم و به اون جامعه امام زمان نزدیک بکنم؛ این وقتیکه تلاش میکنه، طبیعیست که تلاش او در معرض تهدیده، چون نگاه کاملاً توحید محوره؛ نگاه توحید محوری، شیطان دست برنمیداره، یعنی فضای شیطانی میاد در مقابل نگاه توحیدی و انسانهای مؤمن وایمیسته؛ طبیعی است که جامعه رو سعی میکنه به سمت و سوی شیطان دعوت بکنه؛ طبیعیه که انسانهای مؤمن در معرض تهدید، در معرض اشتباهات هستند؛ منتهی هر چقدر معرفتها پخته تر باشه، هیچ وقت خام نمیشه؛
اما اگر نه، در مسائل اعتقادی و معرفتی داغ باشن، زود سرد میشن یعنی با یه شبهه و یک نگاه برداشت غلط نسبت به بعضی از مسائل، طبیعی است دچار خطا و اشتباه میشه و خدای ناکرده، نه نمیتواند زمینه را برای ظهور حضرت فراهم کنه، حتی عملاً ظهور رو به تاخیر میندازه؛ قطعاً وقتیکه مقامی مثل توحید در معرض تهدید و آسیبه، قطعاً امام هم در معرض تهدید و آسیب هست؛ و انسان منتظر، ضمن تلاش به معرفت، باید مراقب باشه که این معرفتش، دچار خدشه و انحراف نشه.
خواستگاهها و عواملی که مدعیان دروغین تو عرصه مهدویت وارد میشن، چیه؟
این بسترهایی که باعث میشه، نگاه کنید، رویکرد جامعهای که اگه نگاه جامع به دین نداشته باشن، اون جامعه هر لحظه دچار معرض انحرافه؛ یعنی اینها آدمهای دکان بازی هستند، در کمین هستن، که فضای جامعه رو نگاه کنن، خودشون سکانداری کنن، تو یه مسیر گمراهی قرار بدن؛ برای همینه تمام جریانات انحرافی و آسیبهایی که مهدویت زد، دو صفت مشترک همشون دارن؛ همشون عالِم گریز و عقل گریزن؛ همشون با عالِم مبارزه میکنن، با عقل مبارزه میکنن؛ با عقل چرا مبارزه میکنن؟
چون سوادی ندارن یعنی عملاً تو یه مسیری قرار میگیرن، با نگاه نسبت به مبانی و آموزهها مخالفت میکنن؛ ببین، این رویکرد مال برداشتهای غلطی است که از مقوله انتظار فرج، برداشتهای غلطی است که از مفاهیم و روایات، برداشتهای ناصحیحی است که از نوع ادبیات اعتقادی و دینی پیدا میکنن؛ ببینید، اینا جریانی که ما در مقابل این جریان قرار میگیریم،
باید عالِم ما، نخبهی ما و فضای فرهیختگان جامعهی ما، بیان متولی این امر بشن؛ به خاطر همینه، تمام جریانات انحرافی، میگن ما این کار رو میکنیم، اما به خاطر همین عالِم قلابی درست میکنن؛ تفکری از شیعه ایجاد میکنن که این تفکر همان مبانی است که ما داریم غرب نگاه میکنیم که وجود داره، تفکری است که عالِم سازی هست، دین سازی هست، مذهب سازی هست، فرقه سازی هست، یعنی این چیزای دیگهای دارن میسازن، تا اون و به خورد جامعه بدن.
1: عيونأخبارالرضا(ع) ، شیخ صدوق ج ۲ ص ۶۲ ؛ كمال الدين ، شیخ صدوق ج ۱ ص ۲۳۴، الأمالي للطوسي ، شیخ طوسی ص 545، بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ۲۳، ص 145- اِنّی تارِکٌ فیکُمُ الثَّقَلَینِ کِتابَ اللهِ وَ عِترَتی اَهلَ بَیتی فَاِنَّهُما لَن یَفتَرِقا حَتَّى یَرِدا عَلَیَّ الحَوض.