گاهی در بعضی از روایات وقتی سوال میشود که مهدی آخرالزمان کی خواهد آمد؟
در بخشی از تعابیر این گونه آمده « إِنَّ هَذَا اَلْأَمْرَ لاَ يَأْتِيكُمْ إِلاَّ بَعْدَ إِيَاسٍ – محمد بن يعقوب كليني، الكافي » مرحوم کلینی این روایت رو در کتاب گران سنگ کافی بیان کرده که این روایت از چند امام به دست ما رسیده.
مهدی آخرالزمان نخواهد آمد « لاَ يَأْتِيكُمْ إِلاَّ بَعْدَ إِيَاسٍ» مگر زمانی که مضطر به آمدن امام شوید؛ این اضطرار به حجت و اضط رار به امام فوق العاده دقیق است.
چقدر موفق شدی وجود نازنین امام زمان رو در اعماق قلب خودت جا بدهی؟
یکی از زیباترین این روشها ابراز این عشق است.
شما در تعابیر حضرات معصومین ( صلوات الله علیهم اجمعین) حتی این گونه ابراز عشقها رو میبینید.
مهدی (صلوات الله و سلامه علیه و علی آبائه) نازش خریدن داره؛ وَنُريدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ استُضعِفوا فِي الأَرضِ [1] میگه این مهدی منت سرتون بذاریم که واسش کار کنید؛ مگه ما هر نخالهای رو راه میدیم برای مهدی کار کنه؛ برای امام زمان این جوریه ها، برای بقیهی اماما اینقدر سخت گیری وجود نداره؛ خدا سر امام زمان نمیدونم چرا سخت گرفته؛
میخواد هر نخالهای نرسه؛
کاری کن نفس به تو دستور نده، عقل دستور بده. قرآن یک آیه خیلی قشنگی داره؛ میگه: واَمَّا مَن خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَ نَهَی النَّفسَ عَنِ الهَوَی* فَأَنَّ الجَنَّةَ هِیَ المَأوَی(1) کسی به جنت میرسه، مأواشه، اصلا خونشه، جای امنشه؛ مال خودشه جنت، این کیه؟ میگه: واَمَّا مَن خَافَ مَقَامَ رَبِّه، اون کسی است که به مقام خوف از ربش رسیده و نَهَی النَّفسَ عَنِ الهَوَی و نفس خودش رو، همون بحثی که داریم در مورد نفس میکنیم، نهی میکنه از چی؟
ما گناه کردن رو دوست نداریم، والابلا بعدشم پشیمون میشیم. مشکل سر چیه؟ ارادهی ترک گناه نداریم. این وباید جلوش و بگیریم. یکی از اصول اصلی اینه که ما باید این وسط بیایم یک کار دیگه بکنیم. مشکل از یه چیز دیگه است، شیطون و نمیشه بهش بگی با من کار نداشته باش؛ اصلا امکان نداره شیطون با شما کار نداشته باشه. زمانی با تو کار نداره که تو دیگه ازش زدی جلوتر، سؤال پرسیدن؛
یاد مرگ؛ یاد مرگ اثر بسیار زیادی در ترک گناه داره، روایتهای مفصل داریم، آقا قبرستون زیاد برید، پنجشنبهها برید؛ برید قبرهای خالی رو نگاه بکنید، قدم بزنید؛ بگین من اینجامش؛ من اینجام. همین جا هم یک شب من میخوابم. برید این بهشت زهرا ببینید اینها رو مییارن غسل میدن، برید اونایی که خانوادشون اجازه میدن برید غسل رو نگاه کنید. برید نگاه بکنید ببینید تا یک ماه ریستارت ریستارتی.
این یکی خیلی مهم ترک فکر گناه، اینا اصل نیستن روش اند؛ اونا اصول بودن اینا روش اند.
میدونید دیگه فکر گناه خودش چی میاره؟ گناه میاره.
خدا اینقدر مهربونه فکر گناه، گناه در نظر نگرفت اما فکر ثواب، ثواب در نظر میگیره.
اون دنیا پروندت میدن دستت نگاه میکنی میبینی حج میگی:خدایا من نمیخوام مفتی الکی برم بهشت قاطی شده فرشتهها قاطی کردن حج من نرفته بودم.
یکی دیگه از اصول ترک گناه که خیلی خیلی مهمه؛ اصل فاصله انداختن بین گناهانه؛ خوب دقت کنید؛ برخیها هستن که برخی از رذائل اخلاقی رو، انجام میدن، نمیتونن جلو خودشون و بگیرن؛ حالام میخوان ترک کنن؛ فاصلهها رو زیادتر کنن؛ بین تکرار این رذیله اخلاقی مثلا هر یک هفته بوده این اتفاق میافتاده، اون رذیله اخلاقی هر چی بوده، این فاصله رو برای دفعه دوم بکنه 10 روز، برای دفعه سوم بکنه 15 روز، برای دفعه چهارم بکنه 20 روز؛
دایرهی طلایی ترک گناه؛ خودتون و بندازین تو دایرهی طلایی ترک گناه؛ یادته گفتیم دایرهی نکبت گناه، یه دایرهی نکبت که هر چه گناه میکنی گناه بعدی راحتتر، راحتتر اصلا میافتی نمیتونی جلوش و بگیری؛ فنریه که بر عکس همینجوری میری بالا؛ دایرهی طلایی ترک گناه میری بالا همینجوری؛ این خیلی عالیه؛ خیلی، خیلی خوبه؛ یعنی چی؟
اصل گناه، گناه میآورد؛ یه اصلی داریم که خود گناه چی، گناه میاره یعنی هر چی گناه کنی میشه دایره نکبت گناه ببین هر چی گناه میکنی گناه بعدی چیه؟ آسون تره.
دیدید اولین بار آدم میخواد یه گناه، یه معصیتی انجام بده چقدر سخت براش. دفعه دوم چی؟ آسون تر. سوم؟ آسون تر آسون تر… دفعه بیستم؟ میشه عادت.