سوال :
چرا بیشتر یاران حضرت مهدی(عج) مرد هستند؟!
پاسخ :
اولا چه کسی چنین حرفی زده؟ اگر منظور «یاری نمودن حضرت» است که همان اندازه مردان تاثیرگذارند زنان نیز تاثیرگذار هستند. قطعا زنان زیادی در طول تاریخ جزو یاوران دین بوده اند که حتما لازمه ی آن این نیست که در خط مقدمِ نظامی حضور داشته باشند. بالاخره چه مستقیم چه غیرمستقیم آنچه مهم است می شود اتفاق بیفتد و آن دین داری و دین یاری است.
ثانیا معروف است که می گویند «پشت هر مرد موفق، زن موفقی وجود دارد». در همین انقلاب اسلامی ایران، شما تحقیق کنید ببینید که چه مقدار زنـان اثرگذار بوده اند؟! چه فداکاری ها، چه جان فشانی ها، چه فعالیت های شبانه روزی ای که باعث تقویت این جریان مهم (یعنی انقلاب اسلامی) شد، گرچه بیشتر ایشان در خط مقدم نظامی نبوده اند اما اگر آن زمینه سازی ها، پیگیری ها و مقاومت ها نبود، مردانشـان را – آن طور که در تاریخ ثبت شده – حاضر نمی دیدید! (نه فقط در جنگ نظامی، بلکه در همه ی عرصه ها، مساله همین بوده؛ که زنان در تقصیر یا تأثیـر شریک بوده و هستند…)
گرچه در جبهه ی نظامی گاهی لازم است تعدادی از زنان به عنوان پرستار حضور داشته باشند اما به دلیل تفاوت هایی که بین ویژگی های جسمی و روحی زنان و مردان وجود دارد، طبیعتا جنگ نظامی مردان را می طلبد تا حضور زنان. این مساله، تکلیف زنان را در خدمت رسانی و یاری در بخش های دیگر کمرنگ نخواهد کرد. اگر سر صحبت مان به سوی جنگ نرم برود که به طریق اولی بسیار قابل توجه زنان می توانند مقصر یا مؤثر باشند. که ان شالله خدا به همه ی بانوان توفیق یاریِ زهراپسندانه در راه ظهور عنایت بفرماید.
در حدیثی از امام صادق(علیه السلام) دیدم که « 13 نفر از زنان، همانگونه که همراه رسول خدا بودند در زمان ظهور رجعت نموده و دین یاری خواهند داشت. نام ایشان : قنواء دختر رشید هجری، ام ایمن، حبابه والیه، سمیه، زبیده ام خالد، ام سعید حنفیه، ام خالد جهنیه و …»1
ابوسعید خِدری می گوید : «هر جا دجال قصد کند به آنجا برود، زنی به نام لئیبه(طیتبه)، پیش از او خود را به آنجا می رساند و می گوید دجال به سوی شما می آید، از او دوری جویید و از عاقبت کارش بر حذر باشید»2
نباید فراموش کرد که گاهی هم بعضی زنان به خاطر پیروی از خواسته های نفسانی و فاصله گرفتن از نورِ قرآن و عترت، متاسفانه آلتِ دستِ شیاطین جِن و یا اِنس می شوند! که خدا همه ما را در اطاعت و بندگی خود، موفق بدارد. ان شالله
منابع :
دلائل الامامه، ص314
کنزل العمال، ج14، ص602 ؛ فتن ابن حماء، ص151