مقدمه۱: بیشک، انسانی که همه کمالات و خوبیها را دارد، وجودش شریفتر از انسانهای دیگر است که تنها برخی از آن کمالات را دارند.
مقدمه۲: هرگاه شئ ممکنی تحقق یابد که کمالاتش کمتر باشد از شئ ممکن دیگر، آن ممکنِ شریفتر باید قبل از او موجود باشد.
نتیجه: از مشاهده انبوه انسانهایی که تنها برخی از کمالات را دارند، به اصل وجود امام [که همه کمالات را دارد و شریفتر است] پی میبریم.
سهروردی میگه: «هرگاه ممکن اخس(انسان ضعیف) به وجود آمد، مستلزم آن است که ممکن اشرف(امام معصوم) وجود داشته باشد».
ارسطو: «باید نسبت به عالم بالا، باور داشت؛ به موجوداتی که با کرامتتر و با شرافتتر هستند».
منابع در: دلایل عقلی و نقلی امامت ومهدویت، ص۴۲-۴۵