ابوهریره میگه از پیامبر راجع به این آیه که «و آن را گفتاری پاینده در فرزندان وی نهاد» پرسیدم؟ ایشان فرمودند: امامت را در فرزندان حسین قرار داد، از صُلب او نُه نفر از امامان خواهند آمد و از آنهاست مهدی این امت. (سپس فرمودند) اگر مردی بین رکن و مقام همچنان سر پا بایستد، سپس خدا را با دشمنی اهل بیت من ملاقات کند، داخل آتش خواهد شد.
برای خدا ودایع (و امانتهای) مومنین در اصلاب قوم کافر و منافق وجود دارد و علی علیه السلام پدرانشان را نمی کشت تا آنکه آن ودایع خارج شوند… قائم ما اهل بیت نیز چنین است، ظهور نمی کند تا آنکه ودایع خدای تعالی ظاهر شوند، وقتی ظاهر گشتند بر آنان که باید غلبه می کند و نابودشان می سازد.
علی بن ابراهیم از امام صادق علیه السلام روایت کرده که حضرت فرمودند: منادی به نام قائم و پدرش ندا می دهد و صیحه در این آیه صدای_آسمانی است که در روز خروج حضرت قائم علیه السلام شنیده می شود.
هنگامی که حضرت قائم علیه السلام قیام کند، خداوند به او علم سیما شناسی عطا می کند (پس از چهره مجرمان، آنها را می شناسد و با ایشان برخورد می کند)…
امام صادق علیه السلام فرمودند: این آیه که «نباشید مانند کسانی که از پیش به آنان کتاب داده شد و روزگار_طولانی بر آنان گذشت، دلهایشان سخت شد و بیشتر آنان از عقیده ی خود دست برداشتند» درباره ی مردم زمان غیبت نازل شده و منظور از روزگار؛ روزگار غیبت است، سپس خدا می فرماید: «همانا خداوند زمین را پس از مرگش زنده می سازد…»
امام باقر علیه السلام فرمودند: «منظور از فتح، فتح قائم آل محمد علیهم السلام است در دنیا.»
مشرکین و کافران خواهند گفت: “ما تو را نمی شناسیم و تو از اولاد فاطمه نیستی” همان طوری که مشرکین به پیامبر می گفتند!
گاهی می پرسند مگر می شود امام زمان ما را بشناسد اما ما او را نشناسیم؟ آری…..
گاهی برای به هوش آمدنِ انسانی که بی هوش شده، یا برای بیدار ماندنش، به او سیلی می زنند، بعضی مصیبتها سیلیِ خداوند هستند. آن که مُرده است هیچ گاه سیلی نخواهد خورد!
امام باقر علیه السلام فرمودند: «تَمامُ الحَجّ لِقاءُ الإمامِ؛ از موجبات تمامیت حج، دیدار امام است.
توجه به امام؛ یاری و اطاعت پذیری از ایشان، از فلسفه های حج است.
حج فقط دور زدن و خم و راست شدن نیست، که باید بسیج جهانی باشد برای مبارزه و برخورد با ابلیس و ابلیسیان…