سنگسار شیطان هنگام قیام
{او و فرزندانش را از شرّ شیطان رانده شده، در پناه تو قرار می دهم}
عبدالعظیم حسنی میگه: از امام هادی (علیه السلام) شنیدم که می فرمودند: مفهوم رجیم این است که شیطان با لعن از درگاه خدا رانده شده…
{او و فرزندانش را از شرّ شیطان رانده شده، در پناه تو قرار می دهم}
عبدالعظیم حسنی میگه: از امام هادی (علیه السلام) شنیدم که می فرمودند: مفهوم رجیم این است که شیطان با لعن از درگاه خدا رانده شده…
رفاعه میگه شنیدم از امام صادق (علیه السلام) که می فرمودند: تأویل این آیه این است که موقع ظهور قائم ما، زمینی نیست که در آن لاإله إلا اللّه و محمّد رَسُول اللّه گفته نشود.
آرى (امروز هم) اگر صبر و تقوا پیشه کنید، و دشمن به همین زودی به سراغ شما بیاید، خدا شما را به پنج هزار از فرشتگان، که نشانه هایی با خود دارند، یاری خواهد داد!
امام باقر (علیه السلام) فرمودند: فرشتگانی که رسول خدا را روز جنگ بدر در زمین یاری کردند، از آن پس به آسمان بالا نرفتند و نمی روند تا اینکه صاحب الامر (عجل الله فرجه) را یاری کنند، تعداد آن فرشتگان، پنج هزار است.
حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: ما گروهی هستیم که خداوند اطاعت ما را واجب نموده… ما راسخون در علم هستیم، به ما حسادت می ورزند! چنانکه خداوند در این آیه می فرماید: « یا اینکه آنها به مردم (به پیامبر و آلش) به خاطر آنچه خدا از فضلش به آنها بخشیده حسد می ورزند… »
سفیانی به کوفه سپاهی می فرستد که هفتاد هزار به شمار آیند! اهل کوفه را بکشند و اسیر کنند!! در این لحظات پرچم هایی از سمت خراسان خود را به کوفه می رسانند که در میانشان یاران راستین مهدی (علیه السلام) است…
{و کسی که از خدا و پیامبر اطاعت کند، پس آنان [در قیامت] با کسانی همدم و همنشین خواهند بود که خدا نعمت خود را بر آنان تمام کرده از پیامبران، صدیقان، شهیدان و صالحان، و آنها رفیقهای خوبی هستند}
امام باقر (علیه السلام) درباره این آیه فرمودند: «نبیّین» رسول خداست، «صدّیقین» علی بن ابی طالب است، «شهدا» حسن و حسین هستند، «صالحین» ائمه معصومین اند و «حَسُنَ اولئِک رفیقا» قائم آل محمد (صلوات الله علیهم) می باشد.
{امروز، کافران از (زوال) آئین شما، مأیوس شدند بنابراین از آنها نترسید…}
جابر میگه حضرت باقر (علیه السلام) درباره این آیه فرمودند: «روز ظهور قائم آل محمد(علیهم السلام) است که بنی امیه نا امید می شوند؛ آنها هستند که کافر گشته و از آل محمد(علیهم السلام) نا امید می باشند.»
{اى كسانى كه ايمان آورده ايد! هر كس از شما از دين خود برگردد به خدا زیانی نمی رساند، خداوند به زودی گروهى ديگر را مى آورد كه آنان را دوست دارد و آنان نيز او را دوست دارند؛ [اينان] با مؤمنان فروتن و در برابر كافران سخت و نیرومندند، در راه خدا جهاد مى كنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمی ترسند…}
حدیث داریم این آیه درباره قائم و اصحابش نازل شده…
او كسى است كه شما را از گِل آفريد، سپس مدتى را [برای شما عمر] مقرر داشت و اجل حتمى نزد اوست. با اين همه شما [مشرکان در یگانگی و قدرت او] ترديد مى كنيد.
آنگاه که امام باقر علیه السلام در توضیح این آیه فرمودند «دو گونه أجَل داریم؛ حتمی و غیرحتمی»، حُمرانِ بْنِ أعْیَن عرض کرد: من امیدوارم اجل سفیانی از نوع غیر حتمی باشد. امام فرمودند: نه، به خدا قسم که آن از امور حتمی است.
مام باقر علیه السلام فرمودند: منظور خداوند از «آنچه به ایشان یادآوری شده بود فراموش کردند» این است که چون ولایت حضرت علی را وا گذاشتند با اینکه به آن مامور شده بودند، درهای همه چیز را بر آنان گشودیم… مغرور و شادمان شدند (و به آن دل بستند) ناگهان آنها را گرفتیم (و سخت مجازات کردیم) در این هنگام همگی مأیوس شدند به واسطه قیام حضرت قائم (علیه السلام)…