برخی تصور میکنند در بین ۳۱۳ نفر یار امام مهدی( علیهالسلام) تعدادی، حالا برخی ۵۰ نفر و اینها گفتن؛ خانم وجود داره؛ این هم یک تفکر اشتباه است.
در کتب اهل سنت یک روایت وجود داره جناب آقای طبرانی نقل کرده و در اونجا مطرح میکنه که در بین اینها، در بین یاران مهدی( علیهالسلام) خانم هم وجود داره؛
آقای طبرانی در کتاب المعجم الاوسطشون، جلد پنجم، صفحهی۳۳۴، اما ۲ تا نکته در مورد این روایت وجود داره؛
یک: اینجا تعداد یاران مهدی( علیهالسلام) رو چند نفر گفته؟ ثَلاثَمِائَةِ وَ أَربَع عَشَر فیِهِم نِسوَة؛ به جای ۳۱۳ نفر، این روایت گفته چند نفر؟
۳۱۴ نفر و میگه توی این ۳۱۴ نفر خانم هم هست؛ خُب ممکنه منظور روایت همون یک نفری باشه که ملحق شده به این ۳۱۳ نفر؛ اون یه نفر هم خانم باشه؛ البته به روایت شیعه هم میرسم؛ این روایت، روایته اهل سنته؛
در مورد این روایت هم، سند روایت رو بخوام خدمتتون عرض بکنم؛ جناب آقای هیثمی در مجمع الزوائد یکی از رُوات این روایت رو، لِیث رو اهل تدلیس دانسته، هرچند، چند نوع تدلیس در روایات ما داریم؛ تو بحث رجال و حدیث بحث میکنیم؛ اما عبارات تندی هم درمورد اهل تدلیس در کتب اهل سنت هست؛ التدلیس أخ الکِذب؛ یا خراب بشه خونه ی اهل تدلیس؛
یک راوی پس اهل تدلیس حداقل در این سند روایت وجود داره و دلالی هم ۳۱۳ نفر و نگفته؛ ۳۱۴ نفر و گفته؛ در کتب شیعه به چه صورت هست حضور زنان در بین ۳۱۳ نفر؟
ما ۲۰ روایت حداقل در منابع شیعه داریم که تصریح میکنه ۳۱۳ مرد هستهی مرکزیه یاران امام مهدی( علیهالسلام) را تشکیل میدهند؛ ۳۱۳ مرد، ۲۰ روایت؛ با سند صحیح هم روایت داریم، شیخ صدوق( اعلی الله مقام الشریف) در کتاب کمال الدین و تمام نعمة شون، سند روایت هم معتبره نزد شیعه؛ سَیَأتِیَ فِی مَسجِدِکُم ثَلاثَمِائَةَ وَ ثَلاَثَةَ عَشَرَ رَجُلاً، ۳۱۳ تا مرد، ۱۹ روایته دیگه داریم که اینا مرد هستند؛ کجا گفته است زن در بین ۳۱۳ نفر حضور داره؟
شیعه یک روایت داره تا اونجا که ما تحقیق کردیم و اون هم در کتاب تفسیر عیاشی هست؛ اونجا روایتی رو آورده که ۵۰ نفر از این ۳۱۳ نفر خانم هستند؛ در کتاب تفسیر جناب آقای عیاشی؛ من از کتاب هم بهتون نشون بدم روایت رو؛ بقیهی روایات کتابها رو که میبینید از تفسیر عیاشی نقل کردن این مطلب رو؛ تفسیر عیاشی جلد ۱، صفحهی ۶۵، فیِهِم خَمسوُنَ اِمرَأَة؛ ۵۰ زن در این ۳۱۳ نفر هستند؛
سند روایت که ارسال داره، این یک؛ از لحاظ دلالی و از لحاظ سندی توانایی مقابله با اون ۲۰ روایت شیعه که سند صحیح هم در بین اون روایت وجود داره رو نداره این روایت؛
نکتهی بعدی همین روایت با سند کامل؛ چون اینجا ارسال داره سند ولی اونجا کامله؛ در کتاب غیبة نعمانی، نقل شده عبارت فیِهِم خَمسوُن اِمرَأَة رو نداره؛ همین روایته ولی این تیکه رو نداره؛ جناب آقای عیاشی، صاحب تفسیرعیاشی هم ایشون اول اهل سنت بودن و بعد شیعه شدن؛
البته روایت رو با سند شیعی نقل کرده ولی این زمینهی فکری رو داشته، چون روایت اهل سنت، یه دونه روایت دیدیم که در کتاب معجم الاوسط اقای طبرانی آمده بود که خانم هم در بین این البته ۳۱۴ نفر گفته بود؛ در بین این ۳۱۴ نفر هست؛ اما این روایته تفسیر عیاشی توانایی مقابله با بقیه روایات رو نداره.
فلذا براساس روایات ما همهی ۳۱۳ نفر آقا هستند؛ البته خانمها نقش دارند؛ چه قبل از ظهور، چه بعد از ظهور؛ محل انکار این بحث نیست؛ اما اگر ما بخوایم دلالی هم بررسی بکنیم؛
از حضرت زینب( سلام الله علیها) شایسته تر به فرماندهی نمیتونیم داشته باشیم؛ از لحاظ مختلف دارم میگم؛ چه در شجاعتشون، چه در علمیتشون، چه در تقواشون؛ ولی آقا امام حسین( علیهالسلام) هم حضرت زینب( سلام الله علیها) رو به عنوان فرمانده جنگی نگذاشتن؛ که چه بسا اگر میشد خانم رو به عنوان فرمانده جنگی قرار بدیم، ایشون اولویت داشت اما البته علمداری برای کربلا انجام دادن؛
منتهی نه علمداری جنگی؛ جایگاه زن رو حضرت زینب( سلام الله علیها) به نظر من در آخرالزمان در کربلا نشون دادن که به شکله و به چه صورته.