یکی دیگه از آسیبهای مهدویت اینه که هر از چندگاهی عدهای پیدا میشن؛ ادعای دروغین دارن؛ ادعا که من امام زمانم، خود امام زمانم، ادعا که من یکی از وابستگان امام زمانم؛ ادعا که من همسر امام زمانم؛ ادعا اینکه من یکی از یاران امام زمانم مثل اون شخصی که گرفتنش گفت: من سید حسنیام مدتی تلاش میکرد؛ انواع و اقسام ادعاها شایعترینش فراوانترین ادعاها ادعای ملاقاته که هر از چندگاهی، هر از چندگاه چه عرض کنم پیدا میشن کسانی میگن: ما امام زمان رو دیدیم.
این پرونده مال فضای شیعه است خُب علیالقاعده کسی که امام زمان رو قبول نداره او که اصلاً ادعایی نداره، کسی که امام زمان رو قبول نداره که زنده است.
لذا کشور ایران درگیره، بحرین و یمن یک مقدار درگیرن، عراق بیشتر از ما درگیره؛ ما تقریباً تو ایران خودمون به طور متوسط هر روز یک دونه پرونده ملاقات جدید باز میشه؛ یک گوشه ایران متوسط روزی یک دونه الان ما داریم.
بحث ملاقات عزیزا شمشیر دو لبه است؛ شمشیر دو لبه است یعنی دو دسته اثر داره یکسری آثار مثبت، یکسری آثار منفی:
آثار مثبت و سازنده داره مثل: اثبات وجود امام، البته ما برای اینکه ثابت بکنیم امام زمانی وجود دارد نیازی به این نداریم دلیل عقلی داریم؛ دلیل قرآنی صرف بدون هیچ روایتی داریم دلیل روایی هم داریم؛ ما چهار دسته دلیل برای اثبات وجود امام زمان داریم نیاز به بحث ملاقات نداریم اما بهرحال اینکه ملاقات با امام زمانی انجام بگیره این خودش به عنوان دلیل پنجمی برای اثبات وجود امام زمان حساب میشه.
اگر هیچ کسی تا حالا امام زمان رو ندیده بود شکی نکنید الان تو فضای مجازی یکی از شبهات این بود: میگفتن چه جوری شما میگین امام زمانی وجود داره که تا به حالا یک نفر هم او رو ندیده؟ نمیگفتن؟! الان که این و نمیگن چون ملاقات انجام گرفته.
تو بالا بردن معنویت تو جامعه بحث ملاقات امام زمان باعث می شه یه عدهای یه تهذیب نفسی انجام بدن، از اون طرف آثارمنفی و مخرب هم داره مثل مدعیان دروغین که همین چند دقیقه پیش عرض کردم که خیلی زیاد شدن. مدعیان دروغین ملاقات با امام زمان(علیه السلام) یا بحث تولید خرافات، یکی از خرافات مثلاً مربوط به بحث ملاقات یا بالاخره به بحث مهدویته کیا تو دامن این آسیبها میافتن؟ کسانی که امام زمان رو قبول دارن لذا تو بحث ملاقات و بحث انحرافی مهدویت دنبال آدم بیدین نگردید، دنبال آدم دیندار خرافه گرا بگردید، دنبال آدم دیندار سطحی نگر بگردید؛ آدم بی دین که دنبال امام زمان نمیاد او خدا و پیغمبر رو قبول نداره.
خُب چرا بحث رو میگیم شمشیر دو لبه است؟ آثار مثبت و آثار منفی داره.
بریم سر ملاقات، شما که دارید میگید ملاقات امام زمان(علیه السلام) کدوم نوع ملاقات رو دارید میگید؟ حاج آقا مگه چند جور ملاقات داریم؟ انواع ملاقات تندی میگم: انواع ملاقات ما از سه نگاه ملاقات رو تقسیم میکنیم: یکی از حیث زمان دیدار، یکی از حیث حالت دیدار، یکی هم از حیث شناختن امام یا نشناختن امام در این ملاقات.
از حیث زمان دیدار منظورم از زمان چیه؟ منظورم دوران عمر امام زمان(علیه السلامِ) این مال جلسه اول دومه؛ دوران عمر امام زمان. عمر شریف امام زمان چهار دوره میشه:
یک: دوران پنج ساله اختفا و پنهان زیستی، پنج سالی که امام زمان بودند اما امام نبودند پدرشون امام حسن عسکری بود.
دو: دوران شصت و نه ساله غیبت صغری از 260 تا 329
سه: دوران غیبت کبری، از 329 تا الان و تا وقتی که آقا ظهور بکنه.
چهار: هم دوران ظهور
وقتی میگیم ملاقات آقا امکان داره یا نه، باید بگیم کدوم از این دوران؟
از حیث حالت دیدار سه حالت مدنظر بنده است: آیا تو خواب میگید ملاقات کرده آقا رو؟ آیا مکاشفه رو میگین؟ یا بیداری رو میگین؟ کدوم یک از اینا مد نظرته؟ خواب، مکاشفه، بیداری. اینا حکمش با هم فرق داره.
از حیث شناخت امام هم سه جور میشه: بعضیا لحظه ملاقات آقا رو شناختن؛ بعضیا اون لحظه نشناختن بعد از دیدار متوجه شدن؛ بعضیام آقا رو دیدند و اصلاً نشناختن. چندتا شد؟ سه تا و سه تا شیش تا و چهار تا ده تا.
لذا وقتی ما میگیم کدوم ملاقات رو شما میگید از حیث زمان دیدار فقط منظورم غیبت کبری است؛ سه تا دوره دیگه رو کار نداریم.
از حیث حالت دیدارم زودی براتون بگم خواب حجت شرعی نیست! مردم اینقدر دنبال خواب نباشید نمیخوام بگم خواب صفره نمرش؛ نه، اما اونقدر هم که فکر بکنید ارزش نداره به ویژه که حجت شرعی نیست؛ مکاشفه هم که حالا وقتش و نداریم؛ مکاشفه چیه؟ مکاشفه هم حجت شرعی معلوم نیست باشه؛ منظور ما خلاصه بیداریه.
از حیث شناخت هم منظور ما ملاقاتی است که طرف آقا رو شناخته باشه چون اگر امام زمان و دیده باشی و نشناسی اصلاً نمیتونی بگی من آقا رو ملاقات کردم.
لذا از حیث شناخت دو تا چراغ رو روشن میکنیم چه لحظه دیدار چه بعد از دیدار.