access_alarm 1397/07/02

برکات صدقه برای امام زمان( علیه‌اسلام)

 

یکی از سنت‌های زیبایی که بسیاری از بزرگان ما توصیه می‌کنند، قربانی کردن گوسفند به نیت سلامتی وجود نازنین امام زمان(علیه صلاة والسلام) هست. این کار چند تا خصوصیت دارد؛ خصوصیت اول که خیلی ویژه و خاصش هم می‌کنه اینه که انسان محبت خودش رو نسبت به وجود نازنین امام‌ عصر(علیه صلاة والسلام) ابراز می‌کنه، اینکه ما علاقمند نسبت به حضرت هستیم و برای سلامتی او دعا می‌کنیم قطعاً شیوه ابراز محبت زیبایی است.

نکته دوم اینه که ما عملا با این کار دعای امام عصر(علیه صلاة والسلام) را برای خودمان می‌خریم، به چه معنا؟

به این معنا که اهل بیت عصمت و طهارت هیچ وقت به فرموده خودشان مدیون کسی نمی‌مانند- آمد درب خانه امام مجتبی(علیه‌السلام) وهدیه را اون شیعه، خدمت آقا داد. آقا فرمودن: یه لحظه صبر کن، تشریف بردن داخل منزل وبعد هدیه‌ای رو براش آوردن. گفت: آقا جان من هدیه نیاوردم که شما هدیه به من بدید؛ حضرت فرمودند: درسته ولی ما اهل بیت مدیون کسی نمی‌مونیم- صدقه‌ای رو به نیت امام عصر(علیه‌السلام) و سلامتی اون بزرگواردادیم قطعا بدونیم با اون صدقه دعای امام عصر(ارواحنا فداه) و برای خودمون خریدیم؛ گوسفند قربانی می کنیم برای سلامتی اون حضرت، هدیه حضرت و در پی دارد. ما انتظار نداریم از امام زمان(علیه‌السلام) که به ما هدیه بدن اما قطعاً این اتفاق از جانب حضرت خواهد افتاد؛ امام زمان(علیه‌السلام) جواب ما را خواهند داد

سومین نکته: این نکته شاید و این کار- صدقه دادن و قربانی کردن برای حضرت- شاید جواب بسیار کوچکی باشه به محبت‌های فراوانی که وجود نازنین حضرت در حق ما دارن. آقای عالم، آقای ما، امام عصر(علیه‌السلام) که« بِیُمنِهِ رُزِقَ الوَری وَ بِوُجوُدِهِ ثَبَتَتِ الاَرضُ وَ السَماءُ… مفاتیح الجنان، دعای عدیله» به یمن او آسمان و زمین میگرده، ما به یمن او رزق و روزی می‌خوریم، حجت و واسطه خداست؛ نیازی به نگاه و صدقه دادن و قربانی کردن ما نداره. اما ما به رسم قدرشناسی از زحمات حضرت برای او دعا می‌کنیم. بزرگواران دعا کردن برای حضرت نیاز ما نسبت به آقا است؛ نه نیاز آقا نسبت به ما. اما دقت کنید امام عصر(ارواحنا له الفداه) بعضی‌ها سوال می‌کنند چرا ما صدقه می‌دیم؟ مگه خدا او را حفظ نمی‌کند؟ چرا ما قربانی می‌دیم مگه خدا او را حفظ نمی‌کند؟ درسته، خداوند متعال وجود نازنین حضرت را حفظ می‌کند؛ اما امام عصر(ارواحنا له الفداه) هم فردی است مثل ما، شخصی است مثل ما؛ وجود نازنین امام زمان (علیه‌السلام) هم بیمار می‌شه« قُل اِنَما اَنا بَشَرٌ مِثلُکُم… سوره کهف، آیه۱۱۰»

حضرات معصومین هم مثل ما هستند؛ پیغمبر اکرم هم مثل ماست؛ امام زمان هم مثل ما؛ وضعیت جسمی او متغییره. ممکنه در زمانی که بیمار بشن دعای شیعیان برای وجود نازنین امام زمان(علیه‌السلام) قطعاً موثر هست. لذا صدقه دادن و قربانی کردن برای وجود نازنین امام زمان در ایام خاص، هر روز سال که صدقه بدهیم؛ و در ایام خاص که ان شاءالله مثل عید سعید قربان که این سنت زیبا در آن هست، ان شاءالله به نیت سلامتی امام عصر(ارواحنا له الفداه) باشد که یک تیراست و چندین هدف.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *