access_alarm 1399/09/03

بَقیةُ الله خَیرٌ لَکُم إن کُنتُم مُؤمِنین

می­ریم سراغ سوره هود، آیه هشتاد و شش “أعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَیطانِ الرَجیم بَقیةُ الله خَیرٌ لَکُم إن کُنتُم مُؤمِنین” خب شما این آیه رو زیاد شنیدید بسیاریتون اصلاً این آیه رو حفظ هستید.

ماجرا چیه؟ این آیه چی میگه؟ شما آیات قبل از این آیه رو نگاه بکنید در رابطه با مردم مَدینِ؛

مدین شهری بوده در همین منطقه سوریه کنونی؛ شهری تجاری، این شهر تجاری گرفتار آسیب‌هایی میشه در بازارش، در داد‌و‌ستدش، کم فروشی، غش در معامله، حقه و کلک چه بکنیم که سود بیشتری بدست بیاریم. یه چنین رقابتی به وجود میاد خداوند متعال حضرت شعیب نبی رو برای هدایت این­ها می‌فرسته و این‌ها رو برحذر می‌داره از این ظلم و از این حق‌ الناس و از این فسادی که در معاملات وجود داره؛

طبیعی است وقتی مسابقه رفاه و تجمل و امثال این­ها مردم جامعه‌ای و بازار رو در‌برگرفت اینجا دیگه بخوای حلال و حرام و این­ها رو حق الله و حق الناس رو رعایت بکنی به قول بعضی میگن آقا عقب می‌افتیم که مثلاً اگر دروغ نگیم روزمون شب نمیشه.یه سؤالی به ذهن میاد که ،

حضرت شعیب آدم اینجوری که عقب می‌مونه !! به جایی نمی‌رسه !! حضرت شعیب در پاسخ این سؤال به قول ماها مقدر میگه “بقیة الله خیرٌ لکممال حلال خیر محضِ خیر مطلق برای شما است؛ اگر ایمان داشته باشید.

یعنی اگر دنیا می‌خواهید آخرت می‌خواهید آی مردم از مال حلال عبور نکنید. با تمام وجود سعی بکنید حرام وارد زندگیتون نشه در اون حدیث قدسی و نورانی هم داریم که فرمود: “ای رسول ما ای حبیب ما عبادت ده قسمته نه قسمتش در طلب حلاله

خب آیات نورانی قرآن مثل دریای عمیقی‌ است مثل اقیانوسی است با عظمت؛ ظاهری داره و اعماق و باطنی داره؛ تفسیری داره و تعبیری داره؛ ما تفسیر آیه رو الان می‌بینیم مال حلال خیره رسول خدا اهل ‌بیت طاهرینش به سان غواصان حرفه‌ای و الهی این اقیانوس بیکران میان از اعماق این دریای بیکران دُر و صدف برای ما میارن.

روایات متعددی داریم درمورد اینکه بقیة الله یعنی آخرین خلیفه و حجت الهی.

آقامون امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) که هرگز عالم از حجت الهی خالی نبوده؛ من به برخی از این روایات اشاره بکنم خیلی روایات، روایات ناب و زیبا و ارزشمندی است. نکات زیبایی رو میشه دریافت کرد.

طرف اومده به امام صادق(علیه صلاة والسلام) عرض می­کنه آقا جان، من با حضرت مهدی روبرو می­شم می­تونم بگم: “ألسَلامُ عَلَیکَ یا أمیرالمؤمنین؟” یعنی از نحوه سلام کردن به امام زمانش سؤال می‌کنه که جوری سلام بکنم که ادب رو رعایت کرده باشم میتونم بگم “ألسلامُ عَلَیکَ یا أمیرالمؤمنین؟” حضرت می‌فرمایند نه، این لقب منحصر در آقای علی ا‌بن‌ ابیطالب (علیه‌ صلاة والسلام) میگه خب پس چه‌ جوری سلام کنم؟

حضرت می­فرماید: بگو: “ألسلامُ علیک یا بقیة اللهِ فی‌ارضه” گاهی دیدید افراد میرن زیارت معصوم زیارت آقا امام رضا(علیه الاف التحیة والثناء) برای اینکه به ضریح بچسبن چقدر دیگران رو اذیت می‌کنن؛ خب اینجوری که شما به امام رضا نزدیک نشدی از امام رضا با اذیت کردن زائرش دور شدی.

نحوه زیارت کردن آداب زیارت رو پرسیدی انتظار یعنی این.

طرف میاد از نحوه سلام کردن به امامش سؤال می‌کنه سلام کردنی که من و به امامم نزدیک کنه نه دور کند تا چه برسه موارد دیگر.

در روایت نورانی دیگر از امام باقر(علیه‌ صلاة والسلام) هست که روایت مفصلِ می­رسه به اینجا: وقتی خداوند متعال فرمان ظهور رو صادر بکنه حضرت سیصد و سیزده نفر از یاران خاصشون فرماندهان ارشد سپاهش گردش حاضر میشن جبرئیل امینم از عرش بر روی بام کعبه میاد مقدمات همه فراهم حضرت به دیوار کعبه، بین در خانه خدا و حجرالاسود تکیه میده و اولین سخنی که بر زبان حضرت جاری میشه این آیه نورانی است: “بَقیةُ الله خَیرٌ لَکُم إن کُنتُم مُؤمِنین” و بعد می­فرمایند: “أنا بقیةُ الله

و اما نکته پایانی: تمام مطلب رو خداوند تو این یک سطر آورده که آی مردم، آی منتظران،  “بَقیةُ الله خَیرٌ لَکُمامام زمان خیر محضِ خیر مطلقِ برای شما است

آیا این و با جان و دلمون دریافت کردیم و شنیدیم؟ که خیر عالم اصلاح عالم در ابعاد مختلف مادی و معنوی فردی و اجتماعی و سیاسی همه در گرو ظهور آقامون امام زمانِ؟ اگر چنین است همه دست به دست هم بدیم قیام بکنیم در جهت زمینه سازی ظهور و رفع موانع فرج آقامون تا به خیر مطلق دست پیدا بکنیم این شعار همه ما باشه که “بَقیةُ الله خَیرٌ لَکُم” اصلاً به همدیگه می‌رسیم بعد از سلاممون بگیم “بَقیَة الله خَیرٌ لَنا”

و از امام زمانمون و از ادب برخورد با امام زمانمون، از راه­های رسیدن به این خیر مطلق برای همدیگه بگیم به امید اینکه هر چه زودتر صدای دلنشین مهدی فاطمه رو از کنار کعبه بشنویم با ندای: “أنا بَقیةُ الله”.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *