access_alarm 1397/11/30

دولت کریمه امام عصر – قسمت سوم

یکی از ابعاد مهم و آثار مهم حکومت امام زمان- دولت کریمه- رسیدن انسان به مقام انسانی ا‌ست یعنی شرایط برای رشد انسانی فراهم میشه. در غیر از حکومت امام زمان هیچ وقت به این وسعت و به این عمق شرایط برای رشد بخش انسانی، انسان یعنی رسیدن به مقام محمود اهل‌ بیت و مقام خلیفة الهی امکان پذیر نیست.

 

بعضی از ابعادش رو من عرض می‌کنم، در روایت داریم از امام صادق(علیه‌السلام) می‌فرماید: در شرق و غرب گیتی کسی باقی نمی‌ماند مگراینکه معتقد به توحید و یگانگی خداوند بشه یعنی اثر دولت کریمه این هستش که همه‌ مردم روی زمین به معرفت الله می‌رسن به عشق خداوند تبارک و تعالی می‌رسن، این روایت در جلد ۵۲ بحارالانوار صفحه ۳۴۰ هست.

 

امیرالمؤمنین در این باره می‌فرماید: در خطبه ۱۳۸ صفحه ۴۲۴ نهج البلاغه می‌فرماید که: در روزگاری که هوای نفس حکومت می‌کند مهدی ظهور می‌کند و هدایت و رستگاری را جایگزین هوای نفس می‌سازد و در عصری که نظر شخص بر قرآن مقدم شده است؛ افکار را متوجه قرآن می‌کند و آن را حاکم بر جامعه می‌سازد.

 

خُب قرآن ظهور لفظی و کتبی خداوند تبارک و تعالی است به قدری عظمت داره که نبی اکرم( صلی الله علیه و آله وسلم) می‌فرماید: « فَضلُ القُرآنِ علی سائِرِ الکَلام کَفَضلِ اللهِ علی خَلقِه [۱]، برتری قرآن بر سایر اندیشه‌ها مانند برتری خود خدا برمخلوقاتش هست» دولت کریمه امام زمان اون‌ قدر عظمت داره و در اون ‌موقع اون قدر شرائط آسان و سهل می‌شه برای رشد انسانی که کتاب الله حاکمیت بر جوامع و عقل و فکر بشر پیدا می‌کنه؛ در واقع بشر یک شخصیت الهی و خدایی میشه و اندیشه او اوج می‌گیره به گونه‌ای که انس با قرآن می‌گیره؛ فقط با قرآن کار می‌کنه زندگی او زندگی قرآنی میشه و این یکی از بزرگترین شرافت‌هایی است که در هدف خلقت انسان دیده شده. برای همینم درباره دولت کریمه یکی از مباحثی که در اون مطرح هست بحث تکامل عقل‌ها هستش که امام باقر( علیه‌السلام) می‌فرمایند: هر گاه قائم ما قیام کند دست خود را بر سر بندگان خدا می‌کشد و با این کار خِرَد‌های آنان را متمرکز می‌کند و اخلاق آنان را تکمیل می‌کند.

 

تکمیل اخلاق یعنی که انسان در ذات خودش چون علاقه داره متخلق به صفات الهی بشه و اخلاق الهی بشه اون قابلیت‌ها کمالات خدا رو می‌تونه دریافت کنه. زمینه‌ی متخلق شدن به اخلاق الهی در دولت کریمه امام زمان اون قدر قشنگ، زیبا و فراهم هست که انسان‌ها رشد الهی پیدا می‌کنن رشد عقلانی پیدا می‌کنن؛ وقتی که عقل اون‌ها کامل شد به تعبیر امام باقر( علیه‌السلام) بر هوای نفس و کمالات جمادی، گیاهی و حیوانی غلبه می‌کنند و زندگی انسان در دولت کریمه امام زمان( علیه‌السلام) یک زندگی عقلانی و معنوی است و عقل انسان در این دوره تابعی از بخش فوق عقلانی و الهی انسان هست و بنابراین یک زندگی فوق العاده لذت بخش، عالی، پر از امنیت و شادی و آرامش برای انسان در پی خواهد داشت.

 

۱-  بحار الانوار، ج۹۲، ص۱۸

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *