در جلسات و قسمتهای قبلی، خیلی مختصر و سریع راجع به شرایط ظهور، نشانههای ظهور، فرق بین اینها، شبهاتی که این وسط وجود داره؛ به نحو اختصار اشاره کردیم؛ تو این قسمت میخوایم راجع به خود شرایط ظهور یه کمی بیشتر صحبت کنیم؛ قبلا گفته بودیم شرایط ظهور اون اموری هستند که در تحقق ظهور اثر واقعی دارند یعنی با بودن اینها ظهور رخ میده و اگر اینها نباشند؛ ظهور امام زمان انجام نمیگیره و گفته بودیم شرایط از نشانهها مهمترن؛ توی این قسمت میخوایم راجع به شرایط ظهور صحبت بکنیم؛
بگیم شرایط ظهور امام زمان( علیهالسلام) کدومها هستند اما قبل از اینکه یکی یکی شرایط ظهور رو بشمریم، یه سوالی اینجا هست؛ یه نکتهای هست که باید محضرتون عرض کنم؛ اگر کسی از راه رسید از شما سوالی پرسید؛ گفت که کی گفته ظهور شرط میخواد؟ هر موقع خدا خواست؛ اراده کرد؛ دستور میده به امام زمان( یا مهدی مَسألَنا) دیگه غایب نباش؛ ظهور بکن و امام زمان هم ظهور میکنه؛ آیا مگه ظهور شرطی داره؟ شرایطی داره که ما باید ایجاد بکنیم؟ میخوایم به این سوال جواب بدیم؛ جوابی میدم که فکر کنم خیلیهاتون این جواب بلد باشید؛ تو ذهنتون باشه؛ پس سوال این شد؛ کی گفته ظهور شرط میخواد؟ کی گفته ظهور شرایط میخواد؟ جواب اینجوری میگیم که قانون عالم، قانون عِلی و معلولیه، سبب و مسببیه، یعنی چی؟
یعنی اینکه توی این نظام دنیا، دور و بر خودتون رو نگاه بکنید؛ یه نگاه به سمت راست، یه نگاه به سمت چپ؛ اطراف خودتون رو ببینید؛ هر موضوعی رو که دوست داشتید نگاه بکنید؛ هیچ چیزی توی این عالم دنیا بدون علت نیست؛ یک دونه چیز شما نمیتونید، پیدا بکنید که بگیم همین جوری به وجود اومده؛ چرا؟ چون خدا خواسته، نظام عالم نظام علت و معلولیه یعنی هر چیزی برای خودش یک علتی دارد؛ از مثالهای ساده شما شروع بکن؛ مثلا کشاورز کِی میتونه محصول خوب برداره؟ وقتی که علت و شرایطها رو خوب ایجاد بکنه؛ محصول خوب اگر بخواد برداره، باید زمین خوب، بذر خوب، آبیاری مناسب، مراقبت خوب، همه اینا باید باشه تا محصول خوب بهش بدن؛ اگر یک کدوم از اینها نقص داشته باشه، محصولش خوب نمیشه؛ همه چیز تو عالم این جوریه؛ کِی میتونیم توی یه رشته خوب قبول بشیم؟ وقتی که خوب درس بخونیم؛ کِی میتونیم وارد بهشت بشیم؟ وقتی که اعمال صالح خوب انجام بدیم؛ مراقبت بکنیم؛ قانون عالم اینجوریه؛ ظهور امام زمان( علیهالسلام) هم از این قاعده کلی مستثنی نیست یعنی چی؟ یعنی ظهور امام زمان( علیهالسلام) حتما نیاز به شرایط داره؛ نباید خیال بکنیم ظهور امام زمان مستثنی است؛ یک دفعه ای، یک، دو، سه، چهار، مثلا ظهور رخ میده؛ نه! باید حتما شرایط رخ بده، یه حرف خیلی ساده، اگر قرار بود همین جوری، بدون هیچ شرطی، بدون هیچ زمینه سازی توسط ما مردم، امام زمان بیان؛ پس چرا حضرت غایب شده بود؟ حضرت غایب شدن چون شرایط مهیا نبود و حضرت ظهور نمیکنن؛ اِلا اینکه شرایط مهیا بشه؛ پس دیدید ظهور شرط میخواد؛ بذارید یه حدیث آخر این قسمت براتون بخونم که بدونیم این حرفها از خودمون نیست، اینا ترجمه احادیثه؛
در زمان آقا امام محمد باقر( علیهالسلام) ائمه قبلی همشون، 13 معصوم ما؛ آقا رسول الله( صلیالله و علیه و آله)، حضرت فاطمه زهرا( سلام الله علیها)، آقا امیرالمومنین (علیهالسلام) تا امام حسن عسگری؛ همشون به یک نحوی کم یا زیاد راجع به حضرت مهدی صحبت کردن؛ من میخوام از سخن امام باقر براتون بگم؛ یه کسی اومد پیش آقا امام محمد باقر( علیهالسلام)؛ گفت: آقا راستِ میگن مردم، یه عدهای میگن؛ وقتی مهدی شما میخواد بیاد؛ کارا همینجوری خود به خود براش درست میشه؟ بر وفق مرادش میشه؟
امام باقر فرمودند: نه! کَلَّا! اصلا! اصلا این جوری نیست« وَالَّذی نَفسی بِیَده …[1] » قسم به اون خدایی که جون من در دست اون خداست یعنی جدی دارم میگم؛ قسم دارم میخورم؛ قسم به خدا؛ اگر قرار بود کارا واسه کسی خود به خود درست بشه، واسه پیغمبر درست میشد؛ پیغمبر کارا خود به خود واسش انجام گرفت؛ 23 سال عرق ریخت؛ زحمت کشید؛ جنگیدن با پیغمبر، شب و روز نداشت پیغمبر، زحمت کشید تا یه حکومت اسلامی راه انداخت؛
بعد امام باقر( علیهالسلام) با دست مبارکشون دست به پیشونی کشیدن که أَنَّ؛ مثلا عرقها رو از پیشونی پاک کردن؛ فرمودند: هیهات! هیهات! بدانید؛ مضمون حدیث رو دارم براتون میگم؛ فرج مهدی ما نمیرسه؛ تا اینکه ما و شما همه عَرَق و عَلَق رو از پیشونیمون پاک بکنیم؛ عرق پاک کنیم؛ عرق پاک کردن کنایه از زحمت کشیدنه؛ باید زحمت بکشیم؛ باید کار انجام بدیم؛ زمینه سازی بکنیم تا مهدی ما بیاد؛ علق یعنی خون بسته یعنی ممکنه تو این مسیر دشمنها سراغ ما بیان؛ حتی خونی بشیم یعنی مجروح بشیم؛ خون از صورتمون، از چهرمون پاک کنیم؛ خلاصه اینکه تو روایات تاکید کردن؛ ظهور همینجوری خود به خود رخ نمیده؛ حتما زمینههایی داره.
1- الغیبة(نعمانی)، ص284