access_alarm 1395/06/22

اگر ممکنه در مورد جریان واقفیه در زمان امام رضا(علیه السلام) توضیح بدید و اینکه چرا در امامت امام رضا تشکیک کردند؟

سئوال:

اگر ممکنه در مورد جریان واقفیه در زمان امام رضا(علیه السلام) توضیح بدید و اینکه چرا در امامت امام رضا تشکیک کردند؟

پاسخ:

در مورد واقفیه باید عرض کنم این‌ها از گروه‌های انشعابی شیعه بودند و راز اینکه به این‌ها واقفیه گفتند اینه که این‌ها امامت امام قبلی را تا امام موسی‌بن‌جعفر(علیه السلام)، امام هفتم، قبول داشتند اما در امامت امام رضا (علیه السلام) توقف کردند. یعنی امامت امام رضا(علیه السلام) رو قبول نداشتند، به عبارت دیگه این‌ها در امامت امام موسی‌بن‌جعفر(علیه السلام) توقف کردند و جلوتر نیامدند، این قضیه هم ریشه مالی و دنیاگرایی داشت. جریان این بود : موقعی که امام موسی‌بن‌جعفر(علیه السلام) در زندان هارون – خلیفه جنایتکار عباسی – به شهادت رسید بودند و چون حضرت در مدت طولانی در زندان بود و در احوال حضرت نقل شده که از این زندان به اون زندان برده می‌شدند، بنابراین ارتباط حضرت با شیعیان و کارگذاران و نمایندگانشون کم بود. در این مدت نزد دو نفر از وکلاشون مبلغ قابل توجهی از وجوهات که می‌بایست به امام برسه و مردم به اون‌ها داده بودند رو جمع کردند، میگن ظاهرا مبلغ سی هزار دینار بوده، امام موسی‌بن‌جعفر(علیه السلام) که به شهادت رسید، نفس و شیطان این‌ها رو وسوسه کرد که این پول‌ها رو به جانشین حضرت که امام رضا (علیه السلام) بود، تحویل ندن و شهادت امام موسی‌بن‌جعفر رو انکار کردند و گفتند حضرت نمرده بلکه او مهدی هست و خدا ایشان را به آسمان برده و به موقع ظهور خواهد کرد، بنابراین این‌طور امامت امام‌رضا (علیه السلام) منتفی می‌شد و نیامدن پول‌ها رو تحویل امام رضا (علیه السلام) بدهند.

اولش این‌ها دو نفر بودند و بعد تعدادی از شیعیان فریب این‌ها رو خوردند و جلوی امامت امام رضا (علیه السلام) ایستادند و معروف شدند به واقفه یا واقفیه، البته در کتب مربوطه آمده که این دو نفر بعدها پشیمان شدند و موقع فوتشون وصیت کردند که اون پول‌ها رو به جانشین امام موسی‌بن‌جعفر (علیه السلام) برگردونند.

درباره اینکه آیا در زمان‌های دیگر، ائمه هم با نام واقفیه کسانی بوده اند؟ خیر، انشعاب‌های دیگه بوده ولی واقفیه فقط مختص این دوران که عرض کردم بود.

 

برگرفته از فایل صوتی رادیو معارف، شبهات تاریخی، جلسه نوزدهم، استاد مهدی پیشوایی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *