access_alarm 1394/10/27

نقش ایرانیان (به ویژه سلمان فارسی و دیگران) در نهضت های اسلامی چه بوده؟

سوال :

نقش ایرانیان (به ویژه سلمان فارسی و دیگران) در نهضت های اسلامی چه بوده؟ اگه توصیه یا روایتی در این مورد شده لطفا بفرمایید؟

 

پاسخ : 

سوال ایشون چون جوابش بسیار گسترده است در چنین برنامه فشرده ای نمیگنجد از طرف دیگه بسیاری از شنونده گان عزیز، اهل مطالعه هستند ما ترجیح میدهیم در مواردی کتابهایی که در مورد اون سوال و مطلب مورد نظر نوشته شده خدمت عزیزان معرفی کنیم که به نوعی ترویج کتابخوانی هم بشود.

 

در خصوص سلمان فارسی : سلمان فارسی در سال ۳۵ هجری فوت کرد بنابراین این نهضت هایی که در سئوال اشاره شد، در زمان نهضت ها طبعا سلمان حضور شخصی نداشت حال با راه سلمان فکر سلمان تفکر سلمان باقی مونده بود اون یک امر دیگه ست سلمان در سال ۳۵ هجری در مدائن فوت کرد و بنابراین در اون دهه های بعدی – اصلاحات و نهضت ها – و حرکت هایی که بوجود آمد سلمان در اون زمان حضور نداشت.

 

و اما راجب نهضت های اسلامی و نقشی که ایرانیان در این نهضت ها داشتند این هم چون مسئله گسترده ای هست در یک برنامه فشرده که هر سوالی یک سهم معینی داره. بنابراین خدمت سوال کننده عرض میکنم که خوبه کتاب هایی که در این زمینه نوشته شده را ملاحظه بفرمایند : مثلا عرض میکنم کتاب “روند نهضت های ملی و اسلامی در ایران” به قلم آقای غلامرضا انصاف پور و کتاب های دیگری مثل “خدمات متقابل اسلام و ایران” شهید مطهری و کتابی که به همین نام جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای داوود الهامی نوشته شده است.

 

برگرفته از فایل صوتی رادیو معارف، شبهات تاریخی، جلسه ۴۲ ، استاد مهدی پیشوایی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *