access_alarm 1396/03/04

چه طور ممکنه عمر امام زمان اینقدر طولانی باشه؟

سوال : 

چه طور ممکنه عمر امام زمان اینقدر طولانی باشه؟

پاسخ :

بگذارید این مساله را از چند جهت بررسی کنیم:

 

۱- از دیدگاه علوم تجربی:

دانشمندان، با مطالعه اجزای بدن، به این حقیقت رسیده اند که انسان امکان دارد سالهای بسیار طولانی زنده بماند. مثلا برنارد شاو می گوید: «از اصول علمی مورد پذیرش همه دانشمندان بیولوژیست، این است که برای عمر بشر، نمی توان حدی تعیین کرد…» ۱  یا پروفسور اتینگر می نویسد: «به نظر من با پیشرفت تکنیک ها و کاری که ما شروع کرده ایم، بشرِ قرن بیست و یکم خواهد توانست هزاران سال عمر کند.» ۲ لذا می بینیم که جهانِ پزشکی تاکنون از پیدا کردن راهی برای عمرهای طولانی، ناامید و مایوس نشده است.

 

۲- کتب آسمانی:

در قرآن، سوره صافات آیه ۱۴۴ می­گوید: «اگر یونس در شکم ماهی تسبیح نمی گفت، تا روز رستاخیز در شکم ماهی می ماند.» این آیه، عمر طولانی را نه تنها برای انسان بلکه برای ماهی هم امکان پذیر می داند. یا در سوره عنکبوت آیه ۱۴ که می­گوید: «به راستی ما نوح را به سوی قومش فرستادیم، پس ۹۵۰ سال درنگ کرد.» یا در سوره نساء آیه ۱۵۷ و ۱۵۸ که درباره حضرت عیسی علیه السلام می­فرماید: «هرگز او را نکشتند…» همچنین در تورات می بینیم درباره طول عمر برخی پیامبران الهی اینگونه می نویسد: «تمام ایامِ آدم که زیست ۹۳۰ سال بود که مُرد… انوش ۹۰۵ سال بود که مُرد… قینان ۹۱۰ سال بود که مُرد… متوشالح ۹۶۹ سال بود که مُرد…»

 

۳- قدرت الهی:

[شاید برای برخی که هنوز مساله ی توحید را به درستی متوجه نشده ایم به ذائقه مان خوش نیاید که ابتدا سراغ قدرتِ خدا برویم، با این حال در این شماره ۳، توجه شما خواننده ی توحیدی را به این مساله جلب می نماییم:] خدای ابراهیم در آتش، خدای یونس در نهنگ، خدای یوسف در چاه، خدای موسی در نیل، خدای عیسی در گهواره، نیز خدای حضرت مهدی علیه السلام در دوران غیبت هم هست.

 

۴- عقل:

طولِ عمر عقلا محال نیست. در این قسمت یک مثال تقدیم می نماییم:

معمولا موی ابرو و مژه، ده ها سال ثابت است، در حالیکه موی سر و صورت [که با فاصله چهار انگشت، در کنار آن است] هر لحظه در حال رشد است. هر دو از یک پوست، گوشت، خون، غذا و اکسیژن تغذیه می کنند، اما خداوند اراده کرده یک مو ثابت، و در کنارش موی دیگر متغیّر و با سرعت رشد بیشتری قرار دارد.

عمر امام مهدی نیز اینگونه است، ما همه انسانیم اما آن ذخیره­ی الهی، ماندگارتر از دیگران خواهد بود.

عمر نوح بیش از ۱۰۰۰ سال، خواب اصحاب کهف ۳۰۰سال، و سالم ماندن غذای عُزَیر بعد از ۱۰۰ سال بوده است. سِنّ حضرت خضر و حضرت عیسی نیز بیشتر از امام مهدی (علیه السلام) می باشند…

با این حال، برخی دانشمندان گفته­اند: «مرگ، علت می خواهد، نه حیات» لذا هر انسانی با رعایت نکاتی می­تواند از طول عمر قابل توجهی برخودار گردد. بنابراین طول عمر حضرت، مساله­ی عجیب یا غیر قابل باوری نیست. ۳

 

منابع :

۱٫ راز طول عمر امام زمان علیه السلام، ص۱۳

۲٫ مجله دانشمند، سال۶، ش۶، ص۱۴۷

۳٫ تمثیلات مهدوی، محسن قرائتی، ص۹۸

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *