منجی خواهی در قرآن

در طول تاریخ، توده های مردم برای رها شدن از بلاها و فتنه ها، ظهورِ “نجات دهنده ای” را انتظار می کشیدند!
در قرآن، کلمه ی “نجات” با همین لفظ آمده (نَجَّیناهُ).. مانند نجاتِ نوح از غرق شدن در آن طوفان بزرگ! نجات لوط از شهری پر از مردمان آلوده! نجات بنی اسرائیل از چنگال فرعونیان!!

منجی خواهی در انجیل

حضرت عیسی(که درود خدا بر او) در مورد آخرالزمان می فرماید : «ملت ها در جنگ و ستیز با هم خواهند بود! قحطی، وبا و زلزله واقع خواهد شد! مردم از یکدیگر نفرت پیدا خواهند کرد! آفتاب، تاریک و ماه، بی نور می گردد…!»
آنچه در این پیشگویی آمده، بسیار ترسناک تر از طوفان نوح و داستان قوم لوط است!!! آیا وقت آن نرسیده “منجی خواهی مان” عمق بیشتری پیدا کند؟!

فلسفه موعود یهود

“مٰاشٖیَح” کلمهٔ عِبری و معادل واژهٔ فارسی «مسیحا»ست. (در تلفظ لاتین مسیحا MASIhg-ha می باشد) به معنای «مسح شده» یا «روغن مالی شده به روغن مقدس = تَدهین کردن»
بنی اسرائیل مقداری روغن بر سر پادشاهان می ریختند و مسح می کردند، لذا آن پادشاه را ماشیح می گفتند و اطاعتش را بر همه واجب می دانستند.

منجی خواهی در یهود

قطعا طالوت «منجی» بود اما فقط برای نجات «یک قوم» که در زمان داوود و سلیمان (علیهما السلام) به مرحله اوج خود رسید و این همان مصداق وعدهٔ خداوند به بنی اسرائیل بود؛ به گونه ای که برای همه علماء یهود، این ایده مطرح شد که حکومتِ مسیحایی داوود برای همیشه ادامه خواهد داشت.

منجی خواهی در کلام اشعیا

اشعیا ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می زیسته و بیش از سایر پیامبران به ظهور موعود پرداخته است. در کلام او، عالی ترین مصداق برای نجات بنی اسرائیل شخصی به نام «عمانوئیل» بود. (عمانوئیل یعنی خدا با ماست)

قبل از اشعیا مفهوم ماشیَح و منجی اصلا نگاه جهانی نداشت، اما بعد از او «اندیشه ی ماشیَح» به قوت خود باقی ماند و کارکرد ماشیح تبدیل به یک کارکرد جهانی شد.

منجی خواهی دانیال

کتاب دانیال، کتابی رمزگونه است که در آن دانیال رؤیاهای عجیب می بیند که تعبیر آنها را جبرئیل برعهده دارد و خلاصه اش این است «ملکوتِ خداوند عادلانه و جاودان خواهد بود… آینده ی جهان به دست پسر انسان و حکومت الهی اداره خواهد شد و حکومتش ابدی است.»۱ [منظور از پسر انسان در عهد قدیم کنایه از ماشیح و در عهد جدید اشاره به دوباره بازگشتن عیسی ست]

مدعیان دروغین ماشیح

شور و التهاب انتظار موعود آخرالزمان در تاریخ پر فراز و نشیب یهود، موج میزند. از روزگاران باستان تا عصر حاضر، صدها نفر ادعا کرده اند که مسیحا هستند! که چند صباحی ساده دلان بنی اسرائیل را مجذوب خود نموده اند! مثلا:

چند قرن پس از میلاد، فردی به نام «موسی» در جزیرهٔ کِرت یا کَندیا می زیست که خود را ماشیح معرفی کرد و همه ی جوامع یهودیِ جزیره، فریب او را خوردند!

جهان در عصر ظهور از دیدگاه یهود

خداوند جهان را به نور خود روشن خواهد کرد…[۱] حتی اگر کسی بیمار باشد، ذات اقدس الهی به خورشید فرمان خواهد داد تا وی را شفا دهد…[۲] از اورشلیم آب روان جاری خواهد ساخت و هر بیماری به واسطه ی آن شفا خواهد یافت…[۳] درختان را وادار می کند تا هر ماه میوه آورند و انسان از آن میوه ها می خورد و شفا می یابد…[۴]

آیا میدانستید !!

آیا میدانستید یهودیان در نمازهای سه گانه ی خود که هر روز صبح، عصر و شب می خوانند (و دارای بیش از ۱۸ بند است) یکی از دعاهایشان مختص سریعتر آمدن ظهور ماشیح است؟ و یک فرد یهودی؛ هم در اصول ایمان و هم در نمازهایش مرتباً با این قضیه اعتقادی درگیر است؟!

مراحل ظهور مسیح در مکاشفه یوحَنّا

مرحله اول: سه صدا به گوش می رسد “صدای فریاد! صدای رئیس فرشتگان آسمان و صدای شیپور بلند” که هر سه در تمام عالم شنیده میشود، در این هنگام مسیح در آسمان پدیدار می شود…

مرحله دوم: ظهور ضدّ مسیح یا مسیح دروغین! او از شیطان قدرت می گیرد. در حکومت دچار کفرگویی وحشتناکی خواهد شد! با مقدسات می جنگد، ایمان داران را خواهد کشت! رمز و علامت او ۶۶۶ است…