در سایه ی دوازده خلیفه

شیعه – و بلکه اهل سنت – بر این باورند که پیامبر اکرم، بقا و عزت دین اسلام را تا روز قیامت در سایه دوازده خلیفه پس از خود اعلام کرد. اهل سنت در معرفی این افراد ناتوان شدند؛ ولی نزد شیعه، این دوازده خلیفه ی الهی معلوم و مشخصند.

با بررسی تاریخ زندگی ایشان، متاسفانه «فشار حکومتهای ظلم» باعث شد ولادت آخرین حجت الهی همچون حضرت ابراهیم و موسی(علیهما السلام) مخفیانه اتفاق افتد!

حدیث ثقلین و وجود امام مهدی (عج الله فرجه الشریف)

متن حدیث:

«ای مردم! همانا من بَشَرم [مانند دیگران] نزدیک است که [از سوی فرشته مرگ] خوانده شوم… من میان شما دو چیز گران سنگ به جا می گذارم. آن دو «کتاب خدا» و «عترم؛ اهل بیتم» هستند. این دو هرگز از هم جدا نمی شوند تا بر من در حوض [کوثر] آیند. بر آن دو پیشی نگیرید که هلاگ می شوید…»

آیا زمین بدون امام می ماند؟؟

یکصد و هجده حدیث به ما رسیده که زمین از حجت خدا خالی نمی شود.

علامه مجلسی در بحارالانوار، باب «الإضطِرار إلَی الحُجَّة…» این احادیث را جمع آوری نموده / مرحوم کلینی هم در کافی «کتابُ الحُجَّة» روایات اینچنینی را ذکر می فرماید.

دوازده خلیفه در منابع اهل سنت

جابر میگه نزد رسول خدا بودم و شنیدم که فرمود: «با وجود دوازده خلیفه، تکلیف و وضع امت، پیوسته آشکار است.»

احمد بن حنبل(از بزرگان اهل سنت) در صفحه ۸۶ جلد پنجم کتاب مُسندش، می نویسه: «این حدیث را جابر از ۳۴ طریق، روایت می کند.»

منابع دیگه :

مُسند ابوعوانه، ج۴، ص۳۹۲

شرح بخاری، العینی، ج۲۴، ص۲۸۱

دوازده خلیفه از قریش

فقط از منابع اهل سنت می خوانید

جابر بن سمره گفت: شنیدم پیامبر فرمودند: «اگر دوازده مَرد بر مردم، حکم رانند؛ پیوسته، کارشان رو به راه خواهد بود» سپس کلمه ای فرمودند که من نشنیدم. پدرم گفت: پیامبر فرمودند: «همگی، از قریش اند.»

آیا میدانستید در منابع شیعی، چقدر روایت داریم که به تعداد ۱۲ امام اشاره شده؟

شیخ حر عاملی، در جلد دوم کتاب ارزشمند «اثبات الهداة»، نهصد و بیست و هفت روایت در امامت دوازده امام آورده که در بسیاری از آنها، صریح و روشن تعداد و نام امامان آمده؛ مثلا

۹۵ روایت در کافی کلینی
۵۳ روایت در عُیون صَدوق
۲۲ روایت در معانی صدوق
۹۲ حدیث در کمال الدین

اخبار تولد امام زمان

پیامبر اکرم و امامان از تولد فرزندی برای امام حسن عسکری خبر داده اند که بعد از به دنیا آمدن، از دیدگان پنهان می شود…

آمار احادیث جمع آوری شده در کتاب «کمال الدین» در این باره، به شرح زیر است:

از پیامبراکرم ۴۵ حدیث

از حضرت علی (علیه السلام)

از حضرت زهرا ۴ حدیث

از امام حسن ۲ حدیث

مخالفان پُر تقصیر

اولین کسی که به سبب بی اطلاعی از تولد، منکر ولادت امام مهدی شد جعفر (عموی حضرت) بود. او به شدت مانع انتشار خبر ولادت می شد!!

ابن حزم در کتاب “الفصل فی الملل…” در مساله ولادت، ابهام ایجاد کرده و از عدم تولد حضرت تا هنگام وفات امام عسکری می نویسد!

محمد اسعاف النشاشیبی می گوید: امام عسکری فرزند پسر یا دختری به جا نگذاشت.

لحظات تولد…

عمه جان! امشب که نیمه شعبان است، در منزل ما افطار کن؛ زیرا خداوند امشب تو را با حجت خود بر خلقش و جانشین بعد از من، مسرور و خوشحال می کند.

حکیمه(عمه ی امام عسکری) گفت: نماز مغرب و عشا خواندیم و افطار نمودیم. دائما مراقبش بودم. نیمه شب مشغول نماز شب شدم، او نیز وضو گرفت و مشغول به نماز شب شد، هنگام طلوع فجر اول، ناگهان نرجس احساس کرد زمان تولد موعود رسیده…

اولین کسانی که تو را دیدند …

چهل مرد از شیعیان دارای وجاهت، خانه ی امام عسکری جمع شدند تا از امام بعدی بپرسند؟ عثمان بن سعید قیام کرد و گفت: «ای پسر رسول خدا! می خواهم از شما راجع به چیزی سئوال کنم، که شما به آن عالم تر هستی» امام فرمودند: «ای عثمان! بنشین.»