ما که میخوایم آسیب شناسی مباحث مهدویت رو بگیم، آیا مهدویت آسیب داره؟
بحث مهدویت چون یک موضوع بسیار مهم، پرپتانسیله؛ خیلی انرژی زاست توی جامعه، خدایی نکرده، خدایی نکرده اگربحث مهدویت، فرهنگ مهدویت توی جامعه دچار آسیب و انحراف بشه خطرشم زیاده.
هر چیزی که باعث بشه که از این سه تا اتفاق بیوفته، ما به اونا میگیم آسیب مهدویت. یک: باعث بشه که امام زمان رو اونجور که باید و شاید نشناسیم. نشناختن ابعاد گوناگون امام زمان، عدم شناخت صحیح، خرافه گرایی؛ وقتی امام زمان رو نشناسیم ارتباط درست هم نمیتوانیم برقرار کنیم، بهره کافی از امام نمیبریم.
مورد دو وسِش واضحتره. هرچیزی که باعث بشه، مردم نسبت به امام زمان سست اعتقاد بشن و نکته سوم؛ هرچیزی که باعث بشه مردم به افراد یا مجموعههای منحرف گرایش پیدا بکنند؛ اینم میشه آسیب فرهنگ مهدویت. اگر بخوایم یک نگاه کلی داشته باشیم، آسیبهای مهدویت دو دسته میشه؛ یکی آسیبهایی که قبل از ظهور جامعه منتظر درگیرش میشه و یکی آسیبهای بعد از ظهور؛ یعنی یکی آسیبهای دوران غیبت، یکی آسیبهای دوران ظهور. آسیبهای قبل ظهور هم دو دسته است: یکی آسیبهای درون دینی، یکی آسیبهای برون دینی.
آسیبهای درون دینی یعنی آسیبهایی که کار دشمن نیست، خودمون و همین مجموعه آیات و روایات ممکن دچار آسیب بشیم. یک موقع فعالیتهای دشمنِ؛ کارهایی که دشمن علیه امام زمان انجام میدن تا فرهنگ مهدویت دچار آسیب بشه. موضوع بحث ما آسیبهای درون دینی قبل از ظهوره.
یک؛ برداشتهای غلط: کج فهمیها در عرصه مهدویت خودش یک آسیبه. هر کدوم ازاینا فرهنگ مهدویت ما رو ممکنه وارونه بکنه.
دومین آسیب استعجال در ظهوره: شتابزدگی در امر ظهور
سومین آسیب تعیین وقت ظهوره: اینکه هر از چند گاهی توی جامعه- دارم فهرستش رو میگم- کسانی پیدا میشن واسه ظهور وقت معلوم میکنن؛ میگن مثلا فلان موقع ظهوره، اون موقع میرسه؛ امام زمان ظهور نمیکنن بعد میگن یک موقع دیگه است.
آسیب چهارم، خیلی جامعه الان درگیرشه توی این سالهای اخیر؛ آسیب تطبیق علائم بر مصادیق: این یکی از آسیبهای فرهنگ مهدویتِ که واقعا اندیشه مردم و توی باب مهدویت ممکنه وارونه بکنه.
آسیب پنجم، طرح مباحث غیر ضروریه؛ این که موضوعات ضروری و مهم رو من رها بکنم، بیام چند تا موضوع غیر ضروری رو مطرح بکنم، این خودش یک جور آسیبه و یک آسیب دیگه ملاقات گرایی و مدعیان دروغین مهدویته که هر از چندگاهی کسانی ادعای دروغین در عرصه مهدویت مطرح میکنن به ویژه از همش بیشتر، ادعای ملاقات با امام زمان( علیهالسلام).
آسیبهای مهدویت رو چرا ما میخوایم بشناسیم؟ ما آسیبهای مهدویت رو میخوایم بشناسیم که شناخت آسیبهای مهدویت توی جامعه، شناسوندنش به مردم باعث میشه که این آسیبها یکی، یکی از بین بره و یک مهدویت بدون آسیب، صحیح و سالم انشاءالله توی جامعمون داشته باشیم. از برداشت های غلط یک تیکه اندکی میگم بعد میرم توی آسیب دیگهای. نفهمیدن بده، بد فهمیدن هم بده!
آیا بد فهمیدن بدتره یا نفهمیدن؟ کسی که نمیدونه، بلد نیست؛ میریم میگیم یاد بگیره، کسی که بد فهمیده، کلی باید بری انرژی بذاری که همون اشتباهات قبلیش و پاک کنی؛ خدا نکنه استخوون دست کسی بشکنه؛ یک موقع دست شکسته، خوب میرن ارتوپدی و شکسته بند درستش میکنن. یک موقع استخون دست شکسته، یک آدم ناشی بدجور اومده دست رو بسته کج جوش خورده، این و میان چیکار میکنن؟ میشکنن، دوباره. کسی که بد فهمیده، باید اون فهمش رو بیایم بشکنیم؛ اینجا خیلی درد داره، مقابله میکنه، نه! کی گفته، بعد دوباره از نو شروع کنیم. تلقی تو ذهن خیلیها ایجاد شده، امام زمان که بیاد همون اول میخواد با ما تسویه حساب بکنه، این یک برداشت غلطه.
برداشت غلط از مفهوم انتظار؛ انتظار رو تو مطالعاتی که بنده داشتم پنج جور معنا کردند، چهار جورش غلطه، یک جورش درسته. انتظار عمل است، برداشت درست. انتظار امام زمان رو اگر بخوایم مثال ساده بزنیم، مثل این میمونه آدم بیمار شده؛ خود آدم یا یکی از دور و بریهای آدم مریضه، وقتی که یک نفر مریض میشه، اینجا پتو انداختن میشینی کنارش کی خوب میشی؟ نه منتظر خوب شدنش هستی اما یک کارایی هم میکنی؛ میگیری میبریش دکتر. میگن این دکتری که این بیماری رو میتونه درمان بکنه توی مشهد فعلا موجود نیست، پا میشی میبریش هر جا، اون سر دنیا، هر جا که بگن. میگن این دارو پیدا نمیشه، میری دارو رو از هر جا که لازم باشه، ببینید؛ منتظری بیمارت خوب بشه اما کارم انجام میدی.
بعضیها میگن انتظار یعنی: یک گوشه نشستن، بعضیها که اوه اوه اوه، باز صد رحمت به اینایی که این میگن، بعضیها میگن انتظار یعنی: گناه کردن، فساد به پا کردن تا جامعه زودتر از فساد پر بشه امام زمان زودتر بیاد. سوم، نشان دادن چهره خشونت آمیز از امام؛
چهارم، افراط و تفریط توی تبیین مفهوم غیبت. خلاصه یکی ازآسیبهای مباحث مهدویت برداشتهای غلط از آموزههای مهدویست.