access_alarm 1400/04/17

افق مهدوی در گام دوم انقلاب -قسمت اول

اگر شما عینک و نگاه و زاویه‌ دید تمدنی نداشته باشید به تعالیم اسلامی، بخش قابل توجهی از آموزه‌های دینی ما رو نخواهید فهمید؛ اصلا نصفی از قرآن رو متوجه نخواهید شد؛ حداقل؛ یعنی اصلا متوجه نخواهید شد این همه آیه راجع به مثلا اقوام انبیاء برای چی آورده؛ بعد اونم در یک کتاب موجز و مختصر؛ کتابی که اصلا بناش بر طولانی حرف زدن نیست ؛ قرآن اصلا بناش قصه تعریف کردن نیست؛ این و بارها گفتیم؛ و هیچ قصه‌ای رو هم تا ته کامل تعریف نمی‌کنه؛

 

بخش‌هایی رو میاره که یه جایی باید به درد بخوره؛ اگر من و شما این نگاه، این عینک تمدنی رو نداشته باشیم هیچی از این آیه‌ها نمی‌فهمیم؛ اصلا از سیره اهل بیت چیزی نمی‌فهمیم؛ شما مثلا یه کتابی مثل انسان ۲۵۰ ساله رو که می‌خونید؛ می‌بینید این زمانی که اهل بیت در اختیار ما قرار گرفتن و به غیبت خورد، که جمع می‌زنی میشه ۲۵۰ سال تقریبا؛ انسان ۲۵۰ ساله؛ یعنی همه این ۲۵۰ سال یه حرفه؛  یه سیره؛ انگار یه آدمه داره یه مسیری رو پیش می‌بره؛ یه آدم یه سفری رو در پیش داره قشنگ می‌خواد بگه آقا این ایستگاه  تا این اینجا باید این کار و انجام بدیم؛ بعد این کار و انجام بدیم، بعد این کار؛ انگار یه آدم می‌خواد یه بنیانی رو بسازه؛ یه خونه‌ای بسازه؛ میگه حالا فعلا شالوده، حالا وقت دیوار؛ هیچ کدومشون وقتی زمان شالوده بوده به سقف نپرداختن.

 

بسیاری از چیزهایی که برای من و شما حل شده است؛ واضح و روشنه؛ قطعی است؛ جزء شبهات کلیدی و اساسی کسایی که مقطعی و بخشی وارد می‌شن در تاریخ اسلامی ما؛ در برخی از آموزه‌های دینی ما تحقیق می‌کنن؛ اصلا نتونستن جواب بدن، برای همین هم صدها شبه به وجود میاد؛ آقا چرا امام حسین قیام می‌کنه بقیه اماما قیام نمی‌کنن؛نمی‌تونه جواب بده؛ بیاد بگه اماما با هم فرق دارن که برخی گفتن این حرفا رو؛ بعد اومدن گفتن که نه شرایط فرق می‌کنه؛ بعد یه کار دیگه می‌کنیم، وقتی نتونستیم جواب بدیم؛

 

چون این نگاه، نگاه مقطعی و مشکل داره میایم میگیم که اصلا امام حسین قیام نکرد؛ حل شد؛ که مطرح کردن؛ که عرض کردیم الان دو ساله، سه ساله تو قم کتاب چاپ شده ۳۰۰ صفحه که اثبات بکنه امام حسین قیام نکرد؛ حالا چرا الان داره مطرح میشه؟ چون اینا می‌خوان بگن آقا اصلا شما غلط کردید قیام کردید؛ ما رو می‌گن؛ بعد بر چه مبنایی قیام کردید؟ اسلام؛ نهضت ما حسینیه ، رهبر ما خمینیه؛ گفتن خیلی بی خود کردید امام حسینتون هم قیام نکرده بوده؛ کدوم نهضت؛ اونا این و می‌خوان بزنن؛  چرا اینقدر برای من و شما مسجله که امام حسین قیام کرده؟ می‌دونید چرا؟

 

فقط به خاطر اینکه بعد از انقلاب به دنیا اومدیم؛ ما هدفمون اینه اینجا هم نمی‌خوایم براتون تمدن اسلامی صحبت بکنیم؛ می‌خوایم بگیم که چه ربطیه بین قیام امام حسین و ظهورآقا امام زمان؛ ما کجای این تاریخ قرار گرفته‌ایم؛ یک دونه روایت برای من بیارید ربط اربعین با امام زمان؛ آقا اگر این نگاه تمدنی رو نداشته باشیم هیچ ارتباطی بین اربعین و امام زمان نمی‌تونی پیدا کنیم؛ زمان جنگمان هم فهمیده بودیم یه ربطی به امام زمان داره؛

ای لشکر صاحب زمان آماده …؛ می‌خوندن اینا رو؛  آقا می‌خوایم بیایم سمت قدس، راه قدس فعلا از کربلا می‌گذرد؛ گیر کربلاییم؛ خب بسم الله تا کربلاش هم اومدی؛ ببین اون رزمنده‌ای که اون زمان بوده چی می‌فهمیده؟

تو یه عملیات ببینی، یه پیروزیه مقطعی یه شکست می‌بینی، جز اینه؟ اما قبول داری در مجموع سیر جنگ، میگیم آقا ما تو جنگ پیروز شدیم؛ بعد تازه خود جنگ یه مقطعه، ۸ سال جنگیدیم دوباره برگشتیم سر مرزهای خودمون؛ بعد نگاه می‌کنی می‌بینی الان تو کربلا تو عراقیم؛ اِ الان تو سوریه‌ایم؛

 

بابا داریم میریم اینکه تابلو داریم می‌ریم؛ اما چرا مقطعی نگاه می‌کنیم وایستادیم ؟ اینا مشکله؛ و این هم به شما بگم نگاه متاسفانه غالب امروز در کشورما نگاه مقطعیه؛ اون چیزی که امام خمینی رو و رهبری رو و بقیه خیلی از آقایان متفاوت کرد همینه؛ که این‌ها می‌فهمن کجای تاریخن؛ می‌دونن نسبت به گذشته چی به گردنشونه، نسبت به آینده چیکار باید بکنن؛

برای همین یه سری کارایی که انجام میدن اصلا من و تو نمی‌فهمیم؛ الان اوضاع مملکت چقدر از نظر من و شما به هم ریخته است؛ بعد شما می‌بینید رهبری ب می‌گرده خیلی امیدوارانه حرف می‌زنه؛ دیدید چطور؟ عالیه؛ اوضاع خیلی خوبه؛ اِ قربون شکلت کجاش خوبه؟ خُب یه چیزی داره می‌بینه.