access_alarm 1399/08/14

چرا امام زمان ؟ – قسمت یازدهم

گاهی مواقع این سوال به ذهن ما خطور می‌کند که عظمت شناخت امام زمان چقدر است و اصولا من چرا باید در میان این همه، نسبت به امام زمانم شناخت پیدا بکنم؛ یا اینگونه سؤال را مطرح بکنم: آیا اگر کسی نسبت به امام زمان شناخت پیدا نکرد نمی‌تواند از امام استفاده ببرد؟

بسیاری هستند که تنها از امام زمان، اسم امام را می‌دانند، شناختی نسبت به امام ندارند اما عاشق امام‌اند، زندگی خود را گاهی بر محور امام تنظیم می‌کنند؛ پس این‌جا جایگاه شناخت من نسبت به امام زمان کجاست؟

 

به این مثال دقت بکنید: رحمت پرودگار دو گونه است؛ رحمت عام خدا و رحمت خاص خدا؛ رحمت عام خدا شامل حال همه می‌شود، لذا در ابتدای دعای کمیل این‌گونه امیرالمؤمنین به ساحت مقدس پروردگار عرضه می‌دارد: اللّهم اِنّی اسئَلُکَ بِرَحمتِکَ الَّتی وَسِعَت کُلَّ شَیء؛ رحمت خدا شامل همه‌ی اشیاء می‌شود، همه‌ی موجودات می‌شود، همه‌ی انسان‌ها می‌شود؛ این رحمت عام خدا است یا شما در دعای رجبیه خطاب به خدا این‌گونه بیان می‌کنید: خدایی که دست همه‌ رو می‌گیرد، چه آن‌هایی که خدا را می‌شناسند، چه آن‌هایی که خدا را نمی‌شناسند.

 

رحمت عام خدا محدود به شناخت خدا نیست، اما رحمت خاص خدا به میزانی اعتمادیست که به خدا داری. به هر آن میزانی که به او تکیه کنی از رحمت خاص خدا بهر‌ه‌مند می‌شوی. به همون میزانی که شناخت به خدا پیدا بکنی از رحمت خاص خدا برخوردار می‌شوی. دوستان عنایت وجود با کرامت امام زمان به هستی، به انسانیت و به همه‌ی موجودات دو نوع است:رحمت عام امام و رحمت خاص امام، رحمت عام امام شامل حال همه می‌شود؛

به تعبیر یکی از بزرگان حتی کسانی که دشمن امام هستند از وجود نازنین امام هست که نفس می‌کشند. لَولا الحُجَة لَساخَت الاَرضَ بِأهلِها، این رحمت عام امام است؛ این عنایت عام امام است. یا حتی نسبت به محبین و شیعیان باز عنایت امام خاص‌تر می‌شود، اونقدر که می‌فرماید: ذره‌ای و لحظه‌ای یاد شیعیان از دل ما نمی‌رود، إنَّا غَیرُ مُهمِلینَ لِمُراعاتِکُم و لا ناسینَ لِذِکرِکُم، اما رحمت خاص امام و عنایت خاص امام به میزان اعتمادیست که من نسبت به امامم داشته باشم، بذارین ساده ‌تر بگم؛ به میزان باوریست که من نسبت به امامم دارم؛

 

به همان میزان باورم به امام، به همان میزان تکیه‌ام به امام، به همان میزان اعتمادم به امام، به همان میزان رفاقتم با امام و به همان میزان همراهی‌ام با امام از عنایات خاص و ویژه‌ی امامم بهره‌مند می‌شوم. چه زمان این عنایات خاص به امام بالا می‌رود؟ زمانی که شناخت خودم را نسبت به امامم بالا ببرم. به میزان شناختم و اعتمادم و تکیه‌ام و باورم به امام از عنایات خاص امام بهره‌مند خواهم شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *