access_alarm 1398/10/25

کدامین آیه را دروغ می‌پندارید؟ – قسمت پایانی

یکی از مسائلی که گاهی وقتها برای بعضی‌ها تردیدهایی ایجاد می‌کنه یا افرادی به این تردیدها می‌خوان دامن بزنن بحث رجعته. آیا همچین مساله ای امکان داره؟ ما می‌گیم نه تنها امکان داره بلکه واقع هم شده.

 

مهم اینه که ما درست معنای رجعت رو بفهمیم؛ معنای رجعت اینه که آدم‌هایی که از دنیا رفتن همون آدم‌ها دوباره زنده بشن تو همین دنیا؛ نه اینی که مثل مدلی که بعضی بودایی‌ها و دیگران می‌گن قائل به تناسخند، می‌گن چون اونا قائل به قیامت نیستند؛

می‌گن آدم‌هایی که از دنیا رفتند تو همین دنیا عذاب میشن یا پاداش می‌گیرن؛ دوباره زنده میشن تو همین دنیا، بعد مثلا فرض کن اگه آدم خوبی بوده مثلا شکل خرگوش میشه؛ آدم بدی بوده شکل مار میشه البته هیچکس حق نداره بگه خرگوش موجود خوبیه نمی‌دونم مار موجود بدیه؛ هر موجودی برای خودش خوبه اما این نگاه، نگاه تناسخه این نگاه رو ما به هیچ عنوان قبول نداریم، این به خاطر انکار قیامت یه همچین حرفی می‌زنن اما تو نگاه دینی قیامت سر جای خودش قرار داره.

 

منظور از رجعت اینه که افرادی که از دنیا رفتن دوباره همین دنیا برگردن به بدن‌های خودشون نه این که مدل تناسخی؛ آیا این امکان داره؟

ما می‌گیم بله، نه تنها امکان داره بلکه واقع هم شده. واقع شدنش قرآن از داستان عزیر پیغمبر نام می‌بره که عزیر پیغمبر وقتی گفت: خدایا چطور معاد محقق میشه وقتی دید یه افرادی مردند خرابه‌هایی رو دید افرادی مردند قرآن می‌گه: (فَأَمَاتَهُ الله مِائَةَ عَامٍ)[۱] صد سال مرد (ثُمَ بَعَثَهُ)[۲] بعد دوباره زنده شد و حتی دید حیوانش، مرکبش، حمارش در واقع دوباره جلو چشم خودش زنده شد اما مهم اینه که خودش بعد از صد سال دوباره زنده شد.

ما این مدل رو می‌گیم رجعت؛ پس اگر یک مسلمانی بگه آقا رجعت امکان نداره می‌گیم خب ببخشید شما قرآن رو نخوندید؟

اگر یک نفر که قائل به دین هم باشه باز داستان عزیر و پیامبری که از دنیا رفته بود و دوباره زنده شد رو- تو ادیان دیگه هم مطرحه- حالا با اسامی مختلفی که وجود داره یا اصحاب کهف به همین صورت کسانی که از دنیا رفتن دوباره زنده می‌شن؛

 

ما این رو می‌گیم رجعت این هیچ منافاتی با معاد نداره؛ معاد سرجای خودش برقراره؛ قیامت سر جای خودش برقراره. همون طور که وقتی عزیر هم برگشت این معناش این نبود که قیامت رو نفی می‌کنه قیامت هم سرجای خودش این که اصحاب کهف برگشتند؛ معناش این نبود که قیامت وجود نداره نه، قیامت هم وجود داره سر جای خودشه گرچه این جا این بحث وجود داره که خب دلیل برگشتن اینا چیه؟

 

آنچه که از روایات برمیاد اینه که ظالمان عالم برمی‌گردند که تو این دنیا هم در واقع یک نوع محاکمه زمینی بشن اینا راه‌ها رو به انحراف بردن باید برای مردم تبیین کنن چی بوده چون این جا قراره حق کاملا تبیین بشه؛ خب اینا خیلی‌ها رو به انحراف بردن باید برای مردم مشخص شه چی بوده؟ کجا بوده؟ اعتراف کنن به اون مسیر و مومنین هم در واقع میان برای این که تو این دنیا چشمشون روشن بشه که اون راهی که شما زحمت کشیدید؛

با همه تنهایی‌ها با همه خستگی‌ها، با همه اینکه دیگران مسخرتون می‌کردند؛ می‌گفتن این کار رو نکنید شما ایستادید و مقاومت کردید؛ این امروز ببینید و در اون دولت حق و دولت امام شما دارید وظیفه خودتون رو انجام می‌دید و نقش خودتون رو انجام می‌دید و در واقع اون‌ها شاد می‌شن و میان یاری حضرت.

 

تو بعضی تعابیر هم داره که مثلا شما اگر چهل روز مثلا دعای عهد رو بخونید البته این منظور خواندن نیست‌ها منظور اینه که ملتزم باشید به این مساله ان‌شاءالله صرفا خوندن نیست یعنی کسی که این دعا را می‌خواند و به اون ملتزمه یعنی شرایطش هم ملتزمه مثل این که ما می‌گیم وقتی ورزش برای سلامتی خوبه یعنی نه این که شما ورزش بکنید؛

کنارش مواد مخدر هم بکشید! این که برای سلامتی تاثیر نداره یعنی در عین ورزش مسائل دیگه رو هم رعایت بکنه؛ او ان شاءالله با عنوان یاری حضرت خواهد آمد و اگر زنده نباشه موقع ظهور حضرت دوباره زنده خواهد شد و به یاری حضرت خواهد آمد.

 

بنابراین اگر کسی بگه آقا این امکان داره؟ می‌گیم اصلا این واقع شده و مدل‌های مختلفی از اون اتفاق افتاده.

 

۱-سوره بقره آیه ۲۵۹

۲- همان منبع

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *