access_alarm 1397/08/16

دولت کریمه امام عصر – قسمت اول

قسمت: اول

بحث درباره آثار دولت کریمه آقا امام زمان( علیه السلام) هست که این دولت کریمه تعابیر مختلفی براش وجود داره مثل دولت جهانی یا دولت عدالت یا تعبیر قرآنیش دولت مستضعفان، دولت صالحان، دولت حق؛ این‌ها اسم‌هایی است از حکومت و دولت آقا امام زمان( علیه السلام). من برای اینکه عزیزان راحت‌تر بتونن آثار و خیرات و برکات این دولت و بهش احاطه پیدا بکنن یه تقسیم بندی اول می‌کنم و بعد بر اساس این تقسیم بندی آثار و خیرات دولت و معرفی می‌‌‌کنم.

 

انسان دارای ابعاد مختلفی هست در شخصیتش بُعد جمادی هست که در این بُعد انسان علاقه و کشش به کمالات جمادی داره و قیمت و ارزش خودش و داشتن اشیایی در بیرون از خودش مثل: مال، مسکن، اتومبیل، پول یا اشیایی و مسائلی از این قبیل می‌دونه؛ انسان در این مرحله فکر می‌کنه که هر چقدر اموال او و اشیایی که در بیرون او هستند بیشتر داشته باشه شرافتش، قیمتش بیشتر می‌‌‌‌‌شه؛ به این نوع کمالات که دربیرون از انسان قراردارند می‌گن کمالات جمادی.

 

دسته دوم:

از شئون انسان، شأن گیاهی است؛ انسان در شأن گیاهی کشش و علاقه به کمالاتِ گیاهی داره یعنی رشد، تغذیه، تولید مثل، قدرت بدنی، زیبایی ظاهری و هیکل و اندام، این گونه مسائل رو بهش می‌گن کمالات گیاهی یعنی اول از این که خوبن، بد و شر نیستن، کمال هستن اما شأنشون و درجه وجودیشون؛ شأن و درجه وجودی گیاهی است یعنی در گیاهان هم همین جورچیز‌ها وجود داره: رشد و تغذیه و تولید مثل و قدرت بدنی و زیبایی. این‌ها همه کمالاتی هست که در گیاهان هم هست وانسان در این مرحله قیمت و شرافت خودش رو به داشتن کمالات گیاهی می‌دونه.

 

دسته سوم:

کمالات حیوانی هست؛ انسان در این شأن یعنی شأن جنسی و حیوانی کششی به سمت کمالات حیوانی داره و قیمت و شرافت خودش و به این گونه امور می‌دونه مثل: کشش به جنس مخالف، ازدواج، تشکیل کانون گرم خانواده، پیدا کردن تعهدات و مسئولیت‌های خانوادگی عشق‌های زمینی، تشکیل جامعه مدنی، حکومت دولت، ریاست، پُست، کار، تفریح، مسکن گزینی، خدمت به هم نوع، خدمت به غیر هم نوع. اینا همه کمالاتی هستش که ما در زندگی حیوانات هم می‌بینیم.

 

دسته چهارم:

کمالات عقلی هست انسان در این بُعد کشش به سمت دانش، کشف و اختراع امور داره به مدرک تحصیلی، درس خواندن، فهمیدن، بالا بردن سواد خودش علاقه داره و این‌ها فعالیت‌های عقلانی هستش که بشر داره.

 

دسته پنجم:

کمالات انسانی هست؛ هیچ کدوم از این چهار‌تایی که گفتیم نیستن بلکه انسان در یک بُعد پنجمی به نام فوق عقل یا فوق تجرد، عاشق کمالِ مطلق و بی نهایت هست یعنی علم مطلق، زیبایی مطلق، قدرت مطلق، عمر جاودان، لذت مطلق و همه‌ خوبی‌ها رو به صورت مطلق، همه کمالات و به صورت بی نهایت می‌خواد و چون عشق و طلب یکی از معنایش وجود معشوق و مطلوب هست؛ اگر انسان عاشقِ کمال مطلق و بی نهایت هست پس معشوق که کمال مطلق و بی نهایت هم هست وجود داره و چون این عشقِ انسان به کمالات بی‌نهایت هست؛ معشوق یکی بیش نمی‌تونه باشه چون ما بیش از یک بی‌ نهایت از نظر عقلی و ریاضی نداریم و این هستی مطلق، وجود بی نهایت که یک کمال مطلق و بی نهایت هست و اصطلاحا بهش می‌گن: الله تبارک و تعالی. انسان در این بُعد عاشق کمال مطلق و بی نهایته و شعار بخش انسانی ما در این موقع و مرحله« لا اله الا الله» هست یعنی من معشوقی، دلبری، مطلوبی، مقصودی جز الله تبارک و تعالی که کمال و هستی مطلق هست ندارم. این پنج مرحله وجودی انسان هست وقتی راجع به دولت کریمه امام زمان صحبت می‌کنیم در تمام این بخش‌ها آقا امام زمان( علیه السلام) بهره برداری انسان رو به اوج خودش می‌رسونه که در بخش بعد در موردش سخن خواهیم گفت.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *