چه برهانی استوارتر و مهم تر از خود محبت، هیچ چیزی در هستی به اندازه محبت کشش نداره. حالا محبت هم یه محبت چاره سازه، هدایت کنندست، حرکت آفرینه. محبت به یه جنس مخالف نیست، اون محبتش هم از بیخ و بُن من نمیزنمش، نه! اون هم ارزشمنده. منتها که چی؟ شما وقتی میخوای بری سراغ یه دختره؛ دختر که میخواد بره سراغ یه پسر، وقتی میره اونجا بخواد توصیفی بکنه اولاً که کور میشه چرا؟
توسل علمی به این معناست که منی که درعصر انتظار زندگی میکنم بدانم که یه بخشی از بار امام زمان و من باید بردارم؛ عاشق همیشه بارکش معشوق هست. توسل یعنی قرب پیدا بکنم به خدا به واسطه امام، من امام و بشناسم و امام و بشناسانم؛ حتی به دادن یک شکلات به یک کودک، گاهی وقتها یک مِهر امام و من این مدلی میتونم تزریق بکنم. گاهی مَثلِ ما مَثلِ یک آدمیه که یک چاقویی به دستش گرفته صیاد این و شکار کرده، افتاده داخل این تور ولی هِی با این چاقو داره تور و پاره میکنه که از این تور و شکار، خودش و بندازه بیرون؛ دوستان شکار شُدید؛ تور و پاره نکنید؛
دیدم یه آهویی از اون طرف آقا امام رضا برگشت بهش یه نگاهی کرد یه اشارهای کرد آهو دَوید و اومد اینور، نشست با این آهو شروع کرد صحبت کردن؛ دست کشید روی سرش نازش کرد گفت: برو، همینجوری. گفتیم: چیکار میکنه ما دَر به دَر دنبال شکار آهوییم پیدا نمیکنیم، آهو خودش اومده دَمِ دستش نگاه کن میگه: میرفت این آهوهم دنبالش ما اصلا تعجب کردیم یه خورده ترسیدیم
روایت داریم کسی که تولی داره دوستی داره اما تبری نداره معصوم میفرماید: یه همچین کسی دروغگو است. اونچه که باعث میشه ما لعن بفرستیم بر جریاناتی، تفکراتی و افرادی و آرزوی لعنی ابدی بر اونها می کنیم بخاطر اینه که ظلم اینها اثر ابدی داشته. یکسری لعن افراد ما داریم در زیارت عاشورا این خیلی مهمه؛ چرا یکسری افراد اسم برده؟ اما ببینین کیا بودن!
انتظار فرج را افضل اعمال دانسته اند، معلوم میشود انتظار یک عمل است بی عملی نیست. نباید اشتباه کرد، خیال کرد انتظار یعنی دست روی دست بگذاریم؛ منتظر بمانیم تا یک کاری بشه. انتظار یک عمل است؛ یک آماده سازی است، یک تقویت انگیزه در دل و درون است یک نشاط و تحرک و پویایی است در همه زمینهها اینجور.
مسئله خیلی مهمتر از این حرفهاست، دشمنان حضرت در رفتار سازی جلو افتادن از شما« ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذینَ أَسئُواالسُّوأُىَ أَنْ کَذَّبُوا بِایاتِ اللَّهِ – سوره روم، آیه 10» عاقبت اونهایی که« أَسَاؤُا السُّوأَىَ» رفتاهاشون خطاست، کارهای اشتباه انجام دادن؛ خوب رفتارِ دیگه« أَنْ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّه» عاقبتشون به اون جایی میرسه که آیات خدا رو تکذیب میکنن. عاقبت ما به شخصیت ماست، شخصیت ما با باورهای ما شکل میگیره، رفتارهای ما باورهای ما رو میسازه. اگر کسی با بیخیالی بگذره دشمن شما با بیخیالی نمیگذره. اهمیت ندادی باورت رفت، حالا چطور میخوای باورت و برگردونی؟
دولت کریمه برای همه پنج بُعد انسان یعنی بُعد جمادی، گیاهی، حیوانی، عقلی و فوق عقلی نعمتها رو به اوج خودش میرسونه و انسان رو در تمام این ابعاد به اون منتهای آرزو و غایتی که داره میرسونه.
من ترجیح میدم که اول از بعد انسانی صحبت بکنم چون در این بُعد کمتر صحبت میشه و معمولا وقتی از دولت کریمه سخن به میان میاد ابعاد جمادی گیاهی یا حیوانی او بیشتر گفته میشه، من میخوام در این قسمت به این بُعد بپردازم.
بحث درباره آثار دولت کریمه آقا امام زمان( علیه السلام) هست که این دولت کریمه تعابیر مختلفی براش وجود داره مثل دولت جهانی یا دولت عدالت یا تعبیر قرآنیش دولت مستضعفان، دولت صالحان، دولت حق؛ اینها اسمهایی است از حکومت و دولت آقا امام زمان( علیه السلام). من برای اینکه عزیزان راحتتر بتونن آثار و خیرات و برکات این دولت و بهش احاطه پیدا بکنن یه تقسیم بندی اول میکنم و بعد بر اساس این تقسیم بندی آثار و خیرات دولت و معرفی میکنم.
انتظار: یعنی چشم به راه بودن، چشم به راهی معمولا موثر درنتیجه نیست؛ یعنی آدم منتظر قطار باشه؛ هر چه به ریل نگاه کنه قطار زودتر نمیرسه، منتظر اعلان پرواز باشه؛ هر چه درفرودگاه قدم بردارد؛ پرواز زودتر اعلام نمیشه، منتظراستاد باشه سر کلاس، با انتظارش استاد زودتر نمیاد.
امام صادق( علیهالسلام) کسی و فرستادند دنبال ابوحمزه ثمالی، آمد خدمت امام؛ منتظر بود حضرت بهش دستور بدن، امام فرمودند: (یا اباحمزه اِنی لِاَستَریحُ اِذا رَاَیتُک؛ ابو حمزه نگات میکنیم آرامش پیدا میکنیم، اصلا دلم برات تنگ شده بود) یک کسی توی دوران غیبت دنبال دیدار امامه، یک کسی و حضرت حجت دنبال دیدنش هستن. وقتی ابان بن تغلب از دنیا رفت؛ امام صادق( علیهالسلام) فرمودند: مرگ ابان قلب من و به لرزه انداخته.